וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דרכים מקוריות להמנע ממחלות בחורף

דתיה יער, מאמר אורח

21.12.2015 / 7:37

הילדים מורחים עליכם נזלת? השותפה למשרד קודחת מחום בשולחן לידכם? זרים באוטובוס משתעלים עליכם? אנחנו כאן עם כמה המלצות לא שגרתיות שיסייעו לכם לחמוק מגורל אכזר של חום, נזלת ושיעול

יח"צ - חד פעמי

בוידאו: מנשנשים במסיבות? אתם מסתכנים ביותר מסתם שפעת

העובדה שהחורף כאן ואתם מוקפים בזומבים מוכי שפעת ושאר וירוסים בוודאי לא חמקה מעיניכם. אז חוץ מלקחת ויטמין Cבאדיקות ולהתחסן לשפעת כמו שהרופא או הרופאה המליצו לכם – מה עוד אתם יכולים לעשות כדי לחמוק מגורל אכזר של חום, נזלת ושיעול? אנחנו כאן עם כמה המלצות לא שגרתיות, ששווה לכם לנסות.

1. תאכלו עם היד השמאלית במסיבות

ידיים הן נשאיות של חיידקים ובקטריות כגון: קמפילובקטר, אי-קולי או נורו-וירוס. אנחנו מעבירים חיידקים מאחד לשני אפילו באמצעות לחיצת יד, ואלה עלולים להכנס לגופנו דרך הפה. נמצאים באירוע חברתי או מסיבה? הקפידו ללחוץ את ידם של מכרים ביד ימין, ואת יד שמאל שמרו לנשנושים. לפני שאתם יוצאים מהמסיבה, כדאי לשטוף ידיים בסבון כדי להשמיד את וירוסי ההצטננות או השפעת ולא לקחת אותם איתכם הביתה.

2. מצמצו יותר והרכיבו משקפי שמש

כשהאוויר קר הלחות יורדת והאוויר יבש, היובש באוויר יכול לגרום ליובש בעיניים ולדלקת כואבת בעפעפיים (blepharitis). בנוסף, החימום שאנו מפעילים בימים הקרים גם הוא מגביר את היובש.

כאשר העיניים מתייבשות הן נהיות מגורות, דבר הגורם לתאי הגזע המייצרים דמעות לחדול מפעולה. כתוצאה מכך הדמעות שנייצר יהיו פחות יעילות בלחלוח העיניים והדלקת עלולה להתפשט ולגרום לעפעפיים אדומים מגרדים וכואבים. לכן יש למצמץ יותר כדי לפצות על התופעה. המצמוץ גורם לייצור של דמעות ומשמר את זרימתן. ניתן גם להשתמש בתכשיר דמעות מלאכותיות. משקפיים ומשקפי שמש יסייעו בהפחתת זרימת האוויר ואידוי הלחות מסביב לעיניים.

מה מזג האוויר היבש עושה לעור שלכם?

עוד באותו נושא

המעבדה: 5 דרכים לחיזוק המערכת החיסונית

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
יד אחת למכרים, יד שניה לנשנושים/ShutterStock

3. אל תוותרו על הליכה - תלכו בקניון

מזג אוויר חורפי עלול לגרום לכאבי מפרקים, כך עולה ממחקר שנערך בחולים בשש מדינות שונות באירופה, שפורסם השנה בכתב העת Journal of Rheumatology.

במחקר נמצא קשר ישיר בין הירידה בטמפרטורות לבין כאבי המפרקים בחולים בדלקת מפרקים. כמו כן, במחקר הוכח קשר בין כאב ללחות - קור בתוספת לחות הם התנאים הגרועים ביותר לסובלים מדלקת מפרקים (מומחים מאמינים שזה יכול להיות קשור להבדלים בצפיפות של שרירים, גידים ועצמות, אשר מתכווצים בהיקפים שונים).

יש הטוענים שסף הכאב שלנו נמוך יותר בטמפרטורות נמוכות, לכן אנו עלולים להרגיש כאב יותר בעונה הקרה.
הצטיידו בבגדים חמים והקפידו להמשיך לעשות פעילות גופנית ( 40 דקות בכל יום) כדי לשמור על תנועת המפרקים – כאשר מזג האוויר נוח, צאו לטיול בחוץ, אך אם אתם נתקלים ביום סגרירי וגשום, צאו לטייל בקניון.

מה מזיק לנו יותר - קור או חום?

4. נצלו את שעות האור

חוסר אור וויטמין D, ויטמין שהגוף שלנו מייצר בתגובה לאור השמש, גורמים לנו לחוש עייפים ואיטיים. אפילו בישראל שטופת השמש ישנם חסרים בויטמין D באוכלוסיה בכל הגילאים. הקפידו על רמות תקינות של הוויטמין. אור היום גם מסייע לעורר את ייצור הורמון המלטונין, שעוזר לווסת את מצב הרוח ואת דפוסי השינה שלנו.

5. משחק הכיסאות באוטובוס

טיפות מלאות בחיידקים יכולות לעוף רחוק - עד 3.5 מטרים באוויר. אם מישהו משתעל או מתעטש קרוב אליכם, מומלץ להפנות את הראש הצידה ממנו לעשר שניות, בזמן שהאוויר מתנקה, ואם אתם נמצאים באוטובוס או ברכבת – נסו לשנות מושב.

עיטוש אחד יכול לשלוח לאוויר טיפות המכילות 100,000 וירוסים. ולא רק האוויר, גם משטחים וחפצים עשויים להיות נגועים: וירוס יכול לשרוד במשך 48 שעות על ידית דלת, שלט טלוויזיה או מעקה.

המחקר שיגרום לכם לוותר על נסיעה באוטובוס

אילוסטרציה. ShutterStock
עיטוש אחד יכול לשלוח לאוויר טיפות המכילות 100,000 וירוסים/ShutterStock

6. לפפו צעיף סביב האף

מבחינה אופנתית זה אולי לוק שנוי במחלוקת, אבל מזג אוויר קר עלול גרום להחמרה בתסמיני האסתמה, לסובלים ממנה. דלקתיות בדרכי הנשימה יכולה להיגרם לא רק מהצטננות ושפעת, האוויר הקר עצמו יכול לגרות את דרכי הנשימה, ולגרום להם להתכווץ, פעולה אשר מעוררת שיעול וצפצופים. שיא האשפוזים בבתי חולים בגין התקפות אסתמה הוא בתקופות של מזג אוויר קר במיוחד.

7. כבסו את הציפית כל שבוע

החליפו את ציפית הכרית כל שבוע כדי למנוע התרבות חיידקים - ואם האדם שאתם חולקים איתו את המיטה חולה, החליפו אותה מדי יום. השתמשו בתכנית כביסה חמה של 60 מעלות צלסיוס.

מחקרים מראים שנגיף השפעת חי יותר כאשר האוויר קר ויבש - אוויר קר ויבש יכול להחמיר גם בעיות עור כגון אקזמה ופסוריאזיס, דאגו לשמן את העור בעזרת קרמים יחודיים ויעודיים. למי שסובל כדאי להשתמש במכשיר אדים קטן חדרי שינה בחודשי החורף - חשוב לנקות את המכשיר באופן קבוע (עקוב אחר הוראות יצרן) כדי למנוע התפתחות עובש, טחב וחיידקים במכשיר.

אפשר גם להעשיר את האוויר בלחות על ידי השארת מי האמבטיה להתקרר באופן טבעי ובכך לאפשר ללחות להתאדות לאוויר, לפני ניקוז המים; או לפתוח את דלת המקלחת לאחר המקלחת כדי שהאדים יתפזרו בבית.

באיזו תדירות כדאי להחליף מצעים ואילו חיידקים ישנים איתכם במיטה?

8. אל תוותרו על שעות שינה

ידוע היטב כי חוסר בשינה משפיע על חסינות. למעשה, לאנשים שישנים פחות משבע שעות בלילה, סיכוי גבוה פי שלושה לחלות ולהצטנן לעומת מי שישנים שמונה שעות.
ממחקר שנערך באוניברסיטת ייל עולה כי הפרעות בשינה פוגעות בפעולתו של גן החסינות הנקרא TLR9.

כאשר רמת הכימיקלים הנשלטים על ידי הגן גבוהה, היכולת שלנו לעמוד בפני זיהום טובה יותר. המחקר מצא שרמות הכימיקלים יכולות לרדת בעקבות יעפת (ג'ט לג), שינה עם אור ושינה ירודה באופן כללי. אם כבר חליתם או הצטננתם, תוספת שינה חשובה גם כאן. במהלך השינה, משאבי אנרגיה מופנים מהשרירים והמוח אל המערכת החיסונית.

משלימים שינה בסופ"ש? זה פוגע לכם בבריאות

צחצוח שיניים. shutterstock, ShutterStock
השיניים עלולות להיות רגישות במיוחד בחודשי החורף/ShutterStock, shutterstock

9. החליפו את משחת השיניים

השיניים עלולות להיות רגישות במיוחד בחודשי החורף כשאוויר קפוא מגרה את העצבים החשופים בשל אמייל פגום או נסיגת חניכיים, משחת שיניים לשיניים רגישות פועלת על ידי סתימת החורים המיקרוסקופיים באמייל. מותגים שונים של משחות שיניים מכילים שילובי מרכיבים מעט שונים שהגוף עלול להתרגל אליהם לאחר זמן מה - לכן זה רעיון טוב להחליף בין מותגי משחת שיניים פעם בשנה, אם יש לכם נטיה לרגישות.

10. תעשו סקס פעם או פעמיים בשבוע

אל תתנו לפחד שלכם מחיידקי החורף למנוע מכם אינטימיות - מחקר משנת 2009 שנערך באוניברסיטת Wilkes-Barre בפנסילבניה מצא שלאנשים שמקיימים יחסי מין פעם או פעמיים בשבוע יש רמות הגבוהות ב-30 אחוזים של אימונוגלובולינים A (IgA), נוגדנים הנלחמים בהצטננות. זאת בהשוואה לאנשים שקיימו יחסי מין בתדירות גבוהה יותר או פחותה.

החוקרים שיערו כי קיום יחסי מין בתדירות זו מעידה על מערכת יחסים תקינה ומאושרת המאפשרת הרפיה ותמיכה חברתית - שני גורמים אשר נמצאו כמחזקים את המערכת החיסונית.

ומה עם מי שעושים סקס בתדירות גבוהה או נמוכה יותר? לאנשים שקיימו יחסי מין תכופים מאוד - שלוש פעמים בשבוע או יותר - היו רמות נמוכות יותר של IgA, ביחס לנמנעים.

אנשים שעושים סקס פעם בשבוע מאושרים יותר

דתיה יער היא תזונאית, יועצת ל"אלטמן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully