וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הסדינים: לא תאמינו כמה מזוהמים המצעים שלכם

מחליפים מצעים פעם בשבועיים או חודש? ישנים מכורבלים עם הכלבלב? גם אם למראית עין הם לבנים וזכים, הסדינים שלכם עלולים להיות שורצי בקטריות ומזהמים. כל האמת המטרידה על חיי המיטה שלכם

CleanMySpace.com

צפו - גם הסכין שאיתה אתם חותכים סלט מעבירה חיידקים

תנסו להיות כנים – באיזו תדירות אתם מחליפים את המצעים במיטה שלכם? אם זה פחות מפעם בשבוע, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה בעיון.

"פעם בשבוע זה בדרך כלל בסדר, בתנאי שאין על המצעים הפרשות גוף או גורמי סיכון אחרים", אומרת ד"ר מרילין רוברטס, מרצה לבריאות סביבתית ותעסוקתית בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת וושינגטון.

אז מה מסתתר לכם בין הסדינים? בואו נתחיל בנוזלים המזהמים ביותר שעלולים להספג בהם: שתן, קיא, שלשול, חלקיקי צואה "שאז יש להחליפם במיידית", מדגישה ד"ר רוברטס את מה שאנחנו מקווים שהוא מובן מאליו. במקרה של מיטות ילדים, גם נזילה של נוזל מוגלתי עקב דלקת אוזניים היא תרחיש נפוץ יחסית.

אילוסטרציה. ShutterStock
אוהבים להתכרבל במיטה עם רקסי? כדאי לכם לשקול את זה מחדש/ShutterStock

אנשים מסויימים הם רגישים יותר לזיהומי עור כמו MRSA (סטפילוקוקוס אוראוס עמיד למתיצילין), ובכללם: אנשים שסובלים מהשמנת יתר (מתקשים בשמירה נאותה על הגיינת העור), שחיינים (עורם נוטה להסדק ולכן פחות עמיד בפני זיהומים), אנשים שיש להם חתכים ופצעים בעור (שמזדהמים בקלות יתרה) וכן, אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה יותר וקשישים. "הבעיה עבור האנשים הללו נוצרת כאשר יש זיהום של פתוגן כלשהו במצעים", מדגישה רוברטס. "אנשים נוספים שצריכים לנקוט משנה זהירות, הם אנשים שסובלים מאקזמה או ממחלות עור אחרות, ופגיעים יותר לזיהומים בקטריאליים".

ומה לגבי כרבולים במיטה עם חיית המחמד האהובה שלכם? "כלבים מטבעם אינם יצורים היגייניים. גם אם תרחצו אותם כל שבוע, הם עדיין יוצאים החוצה ומרחרחים כלבים אחרים והם יכולים להביא איתם למיטה שלכם כל דבר כמעט", אומרת רוברטס. 'כל דבר כמעט' כולל, בין השאר: אבקנים, לכלוך, תולעים וחרקים, מחלת ליים, לפטוספירוזיס – זיהום חיידקי שעלול להוביל לקשיי נשימה ולנזק לכבד ולכליות, בורטדלה ברונכיספטיקה – חיידק שפוגע לרוב בילדים ובמבוגרים עם מערכת חיסונית מוחלשת ועוד.

"לחיות מחמד צריכה להיות מיטה משלהן משום שהן עלולות להיות מקור בלתי נדלה למחלות בבני אדם", מנמקת רוברטס. לדבריה, מערכת היחסים הזאת היא דו-סטרית, "גם אתם יכולים להדביק את חיית המחמד שלכם בזיהום כמו MRSA ואז היא תדביק אתכם בחזרה וחוזר חלילה".

עוד באותו נושא

מה קורה כשלא מכבסים את הפיג'מה?

לכתבה המלאה

פחות מסוכן, אבל עדיין מגעיל

קורה לכם שאתם מזיעים בלילה? "אם ההזעה מרטיבה את הסדינים באופן משמעותי – הייתי ממליצה להחליף את כל המצעים. זה הגיוני, כי הם עלולים לא להתייבש לחלוטין. להחליף מצעים מדי יום עשוי להיות מוגזם, אבל החלפתם לפחות פעם אחת בשבוע עשויה להיות הכרחית", אומרת רוברטס.

לדבריה, סוגים רבים של חיידקים יכולים לגדול גם בתנאים של טמפרטורת חדר ועל אחת כמה וכמה אם מזג האוויר הוא קיצי וחמים. "שוב, גם במצב כזה זה פשוט הגיוני להחליף מצעים לעתים תכופות יותר", אומר רוברטס ומוסיפה: "אם הסדינים שלכם מתחילים להדיף ריח רע זו אינדיקציה ממש טובה לכך שיש להחליף אותם".

וכעת, משהו עבור האלרגיים שביניכם: קרדית אבק הבית היא שוכן קבע בכמעט כל מזרון מצוי. "הסיכון כאן הוא שסדינים מלוכלכים, שצוברים לכלוך ומזהמים לאורך זמן, מגדילים את החשיפה לאלרגנים", מסביר ד"ר פיליפ טיירנו, מרצה למיקרוביולוגיה ופתולוגיה בבית הספר לרפואה של NYU. "בזמן שאנו ישנים אנו שואפים את הלכלוך ואת החיידקים וזה עלול לגרום להתקף עבור מי שכבר סובלים מאלרגיות, חולי אסתמה וכן, עלול לגרום לאנשים לפתח אלרגיות חדשות.

אילוסטרציה. ShutterStock
"לכלוך שניתן להבחין בו על המצעים הוא בדרך כלל יותר מגעיל ממסוכן"/ShutterStock

אם הנתונים הללו הלחיצו אתכם, אתם יכולים להתנחם בעובדה שקצת לכלוך אינו בהכרח מסוכן. "יש אנשים שלא מתקלחים כל יום, והם מלוכלכים. אבל לכלוך שניתן להבחין בו על המצעים הוא בדרך כלל יותר מגעיל ממסוכן", כך לפי רוברטס. גם בשפעת המצעים שלכם ככל הנראה לא ידביקו אתכם, "מאוד נדיר ששפעת או וירוס אחר מצליחים לעבור מאדם לאדם דרך מצעים, רוב הווירוסים לא שורדים מחוץ לגוף האדם", היא מרגיעה.

אם כן, כלל האצבע בנוגע למצעים הוא שמומלץ להחליפם אחת לשבוע. אבל יש גם להפעיל שיקול דעת, ובמקרים מסויימים יש להעלות את תדירות ההחלפה גם ליותר מכך. אז אם אתם מאלה שמחזיקים סט אחד או שניים של מצעים בלבד בבית, זה הזמן להרחיב את הקולקציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully