וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 פריטים ביתיים נפוצים שלא ידעתם שהם עלולים לפגוע בבריאותכם

עודכן לאחרונה: 9.5.2024 / 9:13

מומחים זיהו ארבעה חפצי בית נפוצים שעלולים לגרום לכם לחלות - וכולם נמצאים במגע יומיומי אתכם, בחדר האמבטיה ובמטבח

מהם הפריטים הכי מזוהמים בהם אנחנו משתמשים מדי יום?/מערכת "סיפור בדקה"

חפצים ומכשירים חשמליים תמימים בבית שלכם עלולים לגרום לכם לחלות - קחו לדוגמה ארבעה פריטים שנמצאים אצלכם בסלון, במטבח ובחדר האמבטיה שזוהו ע"י מומחים כסכנות בריאותיות פוטנציאליות - אם לא מתנהלים איתם נכון.

Plumbworld, סמכות מובילה בבריטניה במוצרים לחדר האמבטיה והמטבח, שפכה אור על הסיכונים מהם אנו נוטים להתעלם לעתים קרובות הנוגעים לפריטים הנמצאים בשימוש יומיומי בבתינו. ההשלכות של התעלמות מסיכונים אלו עשויות להיות מרחיקות לכת - ולהשפיע לא רק על הבריאות היומיומית שלנו, אלא גם לתרום פוטנציאלית לבעיות בריאותיות ארוכות טווח. אינכם יכולים לחיות בלעדיהם, אך הממצאים עשויים לגרום לכם לחשוב פעמיים כיצד אתם משתמשים בחלק מהמכשירים והפריטים הללו. סביר להניח שגם תתמידו יותר על הניקיון שלהם, כי חיידקים עשויים להתאסף להם שם, במקומות שהכי לא חשבתם שיתאספו.

הנה 4 הפריטים שכדאי לכם להקדיש להם תשומת לב בשל האופן בו הם משפיעים על הבריאות שלכם:

סמארטפונים וטאבלטים

ניקוי סמארטפון. ShutterStock
יש להקפיד על נקיונם/ShutterStock

סמארטפונים וטאבלטים נפוצים כיום בכל בית, אפילו באזורים כמו המטבח והאמבטיה, שבהם הם יכולים להפוך בקלות לנשאים להעברת חיידקים. מכשירים אלה עשויים להכיל מגוון של פתוגנים, כולל חיידקים כמו אי-קולי ווירוסים כמו שפעת או נגיף הקורונה החדש. הסיכון גדל כאשר משתמשים במכשירים אלה לפני שטיפת ידיים - או במהלך הכנת מזון, מה שעלול להעביר חיידקים למזון או למשטחים אחרים.

חיידקים שיכולים לגרום לכם לחלות - ובכללם חיידקים שעלולים לגרום להרעלת קיבה, הצטננות וזיהומים אחרים - חייבים לחדור לתוך הגוף שלכם כדי להדביק אתכם. הדרך המועדפת עליהם לעשות זאת היא להצמד לכפות הידיים שלכם ומשם לעבור למאכלים שאתם מכניסים לפה. אבל הם לא בררנים, והם יכולים להכנס לגוף גם דרך האוזניים, הנחיריים או סדקים ופצעים בעור. וגם הטלפון הנייד שלכם יכול לספק "טרמפ" יעיל להעברת אורגניזמים.

בהנחה שאין לכם פצעים פתוחים בידיים, לא כל כך משנה כמה חיידקים יש עליהן, כל עוד תקפידו לשטוף אותן היטב במים ובסבון לפני שאתם אוכלים. אבל אם אחרי שתשטפו את הידיים תגעו בעזרתן בטלפון המטונף שלכם (אותו אחד שליווה אתכם קודם לשירותים, או שהיה אצלכם ביד בזמן שקניתם בשר טחון בסופר) - פה אתם כבר חשופים.

חיטוי קבוע של מכשירים אלה - במיוחד לאחר שהם היו באזורים בסיכון גבוה או במהלך שימוש בהכנת מזון - הוא חיוני. ניתן לעשות זאת על ידי ניגוב עדין של המכשיר עם מטלית לחה עם 70% איזופרופיל אלכוהול, תוך הקפדה על מניעת לחות מוגזמת שעלולה להזיק למכשיר. כל כמה זמן? אם אתם, כמו רבים, אוכלים את ארוחת הצהריים שלכם תוך גלישה בפייסבוק, באינסטגרם או שיחה בוואטסאפ, כדאי להקפיד על ניקוי יומי של המכשיר בעזרת מגבוני חיטוי. ניקוי שגרתי של הסמארטפון מומלץ גם למי שהמכשיר שלהם נתון דרך קבע בכיסוי מגן מגומי או סיליקון, כי חיידקים נצמדים ביתר קלות לחומרים אלה מאשר לרכיבי המכשיר עצמו כמו מתכת, פלסטיק וזכוכית. עוד מקום שכדאי להקדיש לו תשומת לב מיוחדת כשמנקים את הפון, הוא הפינות של כיסוי המגן - שם נוטים להצטבר לכלכוך וחיידקים.


עוד בנושא:
5 דברים שמסוכן לעשות עם חומרי הניקוי

"הורעלתי מבקבוק המים שלי במשך שבועות ולא ידעתי"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מחבתות בישול נון-סטיק

מחבת. ShutterStock
היזהרו מהציפוי הכימי של המחבת/ShutterStock

אין להכחיש את הנוחות של מחבתות בישול נון-סטיק, אולם חיוני להיות מודעים לסיכונים הבריאותיים הפוטנציאליים שלהן. כאשר הן מתחממות יתר על המידה או נשרטות, הציפוי הכימי המייצר את המשטח המונע הידבקות עשוי להתחיל להתכלות ולשחרר חומרים רעילים לאוויר ולמזון.

ציפוי זה, העשוי בדרך כלל מפוליטטראפלואורואתילן (PTFE), עלול לפלוט גזים מזיקים כאשר הוא נתון לטמפרטורות גבוהות. גזים אלו נקשרו לבעיות בריאותיות שונות במחקרים על בעלי חיים.

כדי להפחית סיכונים אלו, הימנעו מחימום מראש של מחבתות טפלון בטמפרטורות גבוהות ללא מזון בהן, והחליפו מחבתות המראות סימני שריטות או קילוף. בחירה במחבתות איכותיות ועמידות, ושימוש בהן במגבלות הטמפרטורה המומלצות, יכול לעזור למזער את החשיפה לחומרים שעלולים להיות מזיקים.

מיכלי אחסון מפלסטיק

כלי פלסטיק. ShutterStock
אל תכניסו למיקרוגל, אלא אם מצוין שמותר/ShutterStock

מיכלי פלסטיק הם פריטים נפוצים במטבחים רבים למטרת אחסון מזון. עם זאת, פלסטיקים מסוימים יכולים להעביר כימיקלים כמו ביספנול-A (BPA) ופתלטים למזון, במיוחד כאשר הם מחוממים.

כימיקלים אלו הינם משבשים אנדוקריניים ידועים, המסוגלים להפריע למערכות ההורמונליות של הגוף ועלולים לגרום להפרעות התפתחותיות, הפרעות רבייה, הפרעות נוירולוגיות וחיסוניות. כדי למנוע סיכונים אלה, מומלץ להשתמש בחלופות כגון מיכלי זכוכית או קרמיקה לחימום מזון.

בנוסף, היזהרו עם השימוש במכלי פלסטיק והימנעו מאלה שאינם מתויגים כמתאימים למיקרוגל. צעדים אלו יכולים לסייע בהפחתת החשיפה לכימיקלים.

חומרי ניקוי אנטיבקטריאליים

חומרי ניקוי. ShutterStock
היזהרו איתם/ShutterStock

יעילותם של חומרי ניקוי אנטיבקטריאליים לשימוש ביתי יומיומי מהווה נושא לדיון סוער, כאשר מחקרים הצביעו על כך שהם אינם מציעים יתרונות משמעותיים על פני המים והסבון המסורתיים במניעת מחלות.

יתרה מכך, הרכיבים הפעילים בחומרי ניקוי אלו, כגון טריקלוזן וטריקלוקרבן, עשויים לתרום לעמידות לאנטיביוטיקה ונקשרו לבעיות בריאותיות שונות, כולל דרמטיטיס.

ההשפעות הסביבתיות ארוכות הטווח של חומרים אלו, לרבות תרומתם לזיהום המים והשפעתם על החיים במים, מוסיפות לרשימה המדאיגה. מומלץ להשתמש במוצרים אלו במשורה, להעדיף מוצרים עם פחות מרכיבים שהינם בטוחים יותר, או לבחור בשיטות ניקוי מסורתיות שהוכיחו את יעילותן לאורך זמן.

ניקיון וילון האמבטיה. ShutterStock
ניקיון וילון האמבטיה/ShutterStock

דובר מטעם Plumbworld אמר: "בדיון על הפריטים היומיומיים במטבחים ובשירותים שלנו, יש הרבה שאנחנו יכולים לעשות כדי להפוך את הבתים שלנו לבריאים יותר. לדוגמה, בחירה בכלי מטבח מסיליקון יכולה באמת לסייע לשמור על כלי בישול נון-סטיק במצב טוב. הכלים הללו אינם שורטים את פני השטח, כך שהסירים והמחבתות שלכם יכולים להחזיק מעמד זמן רב יותר ולהישאר נקיים מכימיקלים מזיקים. לצד זאת, שמירה על אוורור המטבח היטב היא דרך פשוטה אך יעילה לשמור על אוויר טרי ונקי, מה שהופך את כל החלל לנעים יותר ובריא יותר לשהות בו".

"בכל הנוגע לניקוי חדר האמבטיה, הוויכוח נסוב לא פעם סביב השימוש בחומרי ניקוי אנטיבקטריאליים לעומת חלופות טבעיות. הבחירה בניקוי בתערובת חומץ ומים היא אסטרטגיה יעילה לשמור על משטחים נקיים מבלי לתרום לעמידות לאנטיביוטיקה. הוספת שמנים אתריים כמו עץ ​​התה או לבנדר לא רק מגבירה את כוח הניקוי של תערובות ביתיות אלה, אלא גם משאירה אחריה ריח נעים, מה שהופך את תהליך הניקוי למהנה יותר".

הוא הוסיף: "הנטייה הזו לשיטות ניקוי טבעיות וידידותיות לסביבה לא רק מטפחת מרחב מחיה בריא יותר, אלא גם מתיישבת עם שיטות עבודה בר קיימא, וממחישה עד כמה לבחירות מודעת בחיי היומיום שלנו יכולה להיות השפעה עמוקה על הבריאות והסביבה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully