וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שמסוכן לעשות עם חומרי הניקוי לקראת פסח

אסעד קראעווי

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 10:17

בתקופה שלפני פסח, מתקבלות במד"א מספר הקריאות הגבוה ביותר של פציעות הקשורות לחומרי ניקוי. כימאי שמתמחה במוצרי ניקיון עם חמשת הכללים שימנעו מכם לסיים את החג פצועים וכאובים

מוצרי ניקוי שאתם לא צריכים להשתמש בהם/jillcomesclean

ביעור החמץ בפסח הוא התירוץ של כולנו "להפוך" את הבית ולנקות אותו ברמת החיטוי. לשם כך אנחנו משתמשים בחומרי ניקוי רבים, חלקם עוצמתיים ביותר מבחינת ההרכב הכימי שלהם.

כדי להגיע לשולחן ליל הסדר בבריאות שלמה ועם בית מצוחצח, קבלו חמישה כללי מפתח לשימוש זהיר בחומרי הניקוי:

1. לא מערבבים חומרי ניקיון

אחת הטעויות הכי נפוצות בניקיונות החג היא ערבוב של שניים או יותר חומרי ניקיון. הטעות השכיחה מכולם היא ערבוב של חומצות אפס לניקוי אסלות עם אקונומיקה, וזה כבר מסוכן מאוד. השילוב של שני חומרים אלו יוצר גז כלור מאוד מסוכן, שיכול לפגוע בצורה בלתי הפיכה אם בטעות שאפתם את אדי הגז לריאות.

ריאקציה של חומרי ניקוי, או שאיפה של אדי החומר שנוצר עלולים לגרום לכוויה, גירוי או פגיעה בעור. אבל הסכנה היותר גדולה היא כוויה או גירוי של הרקמות הרכות בדרכי נשימה העליונות ואפילו חסימה מלאה או חלקית שלהן.

כמו כן, שאיפת האדים יכולה לגרום לתסמיני הרעלה. ברוב המקרים מתפתחים סימני הרעלה קלים בלבד, שלרוב חולפים מעצמם, אבל לעיתים יש מקרים בהם יכולה להיווצר סכנת הרעלה קשה - בעיקר כשמדובר בחומרים כמו מסירי שומנים, חומרים לפתיחת סתימות ביוב, אקונומיקה מרוכזת או חומרי הדברה מסוימים.

אישה מעשנת סיגריה. ShutterStock
חכי עם הסיגריה עד אחרי שתסיימי לנקות/ShutterStock

2. לא מעשנים בזמן שמנקים

אחת הטעויות היותר הנפוצות של מעשנים היא להדליק סיגריה בזמן שמנקים, טעות שיכולה לעלות ביוקר. חומרי הניקוי, בעיקר אלו המרוכזים כמו נוזלים לפתיחת סתימות או חומרים אחרים שמכילים סודה קאוסטית (סודיום הידרוקסיד), הינם מאוד דליקים, וכל ניצוץ קטן של אש יכול להבעיר אותם ואת המשטחים בהם הם נמצאים.

3. לא מערבבים חומץ עם חומרי ניקוי

בסרטונים רבים ביו-טיוב או בשלל הרשתות החברתיות אנחנו נחשפים לא אחת לטיפים בנושא ניקיון שכוללים ערבוב של חומץ עם נוזלי ניקוי אחרים.

אז כדאי שתדעו שכל שילוב של חומץ עם חומר כימי עלול לייצר ריאקציה מסוכנת. אחד השילובים היותר מסוכנים הוא של חומץ ואקונומיקה, שני חומרים סופר יעילים בניקוי הבית, אבל רק כשהם בפני עצמם. כשמערבבים אותם, נוצר גז כלור ושאיפה של גז זה לגוף עשויה לגרום לשלל תופעות מסוכנות כמו שיעול, גירוי האף והעיניים, תחושת צריבה בריאות, בצקת ריאות והגבלה בדרכי הנשימה ועד מוות.

ניקוי כיור אמבטיה. ShutterStock
אבל למה בלי כפפות?/ShutterStock

4. לא משתמשים בחומרי ניקוי ללא כפפות

הימנע ממגע של חומרי הניקוי איתם אתם משתמשים בעור הידיים. רוב חומרי הניקוי שייעודם חיטוי, ניקוי חזק ועמוק, הסרת שומנים, חלודה או אבנית, מכילים מרכיבים העלולים לגרום לכוויות בעור בדרגות שונות. כמו כן, מגע של חומרי ניקוי עם העור, גורם לו להתייבש ומוריד משמעותית את רמת ה-PH שלו.

ישנם גם חומרים חזקים יותר אשר כל מגע איתם עלול לגרום לדלקת חריפה בעור עם צריבה קשה, פציעה שכרוכה בהחלמה ממושכת.

העצה הטובה ביותר היא להשתמש בכפפות כשמנקים. גם כשמדובר בחומרי ניקוי פחות עוצמתיים, במגע ארוך מדי עם האור, הם מסירים את השכבה השומנית מעל העור, פוגעים בשכבה העליונה, ובכך פוגעים בחסם הטבעי של העור. מרגע שנפגע החסם, ובעיקר אם הפגיעה מתמשכת וחוזרת על עצמה לעתים קרובות בלי לתת לעור מספיק זמן לתקן את עצמו, מתחילה שרשרת של אירועים המביאה לדלקת שמחמירה את המצב. כך נוצר מעגל סגור שקשה מאוד להפסיקו.

5. נזהרים מאלרגיות לחומרי הניקוי

ישנם חומרי ניקוי שיזיקו יותר לאנשים מסוימים לעומת אחרים, בשל תגובה אלרגנית שלהם לאותו החומר. אחת התופעות הנפוצות בתקופת החגים היא דרמטיטיס - דלקת עור שיכולה להופיע כתוצאה ממגע עם חומרי ניקוי.

ישנם שני סוגים של דלקות: אלרגית ומגרה. בדלקת עור אלרגית חומר זר אשר חודר לעור מעורר תגובה חיסונית שבסופה מתפרצת בעור דלקת. תגובת מערכת החיסון אינה מיידית, והיא מופיעה בחשיפות חוזרות. בדלקת עור ממגע מגרה, החומר החודר לעור גורם נזק ישיר לתאים באפידרמיס ובכך גורם לדלקת.


הכותב הינו הכימאי הראשי של חברת טאצ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully