וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים עייפות מתמדת? אלו ארבעת הגורמים העיקריים לכך

19.3.2024 / 0:03

תופעת העייפות המעיקה מאפיינת בעיקר את האנשים המבוגרים יותר ואם גם אתם סובלים מכך, אתם לא לבד. המומחים מנו ארבע סיבות עיקריות ונתנו טיפים כיצד להתגבר על הבעיה

שיטה להתגבר על נדודי שינה/@dr.karanr

מרגישים עייפות מתמדת? אתם לא לבד. מסתבר ש-40 אחוז מהמבוגרים מדווחים שעייפות מפריעה להם בפעילות היומיומית שלהם לפחות שלושה ימים בשבוע, כך על פי קרן השינה הלאומית בארצות הברית.

שינה היא מצב פיזיולוגי חיוני, הפיך ומחזורי. כדי לתפקד ביומיום באופן מיטבי, מבוגרים בריאים זקוקים לכ-7-8 שעות שינה ביממה. בזמן השינה, מערכות הגוף מתייצבות, המערכת החיסונית מתחזקת, הגוף מתחדש ולכן חוסר שינה עלול לגרום לפגיעה במגוון מערכות ולסיכון מוגבר לתחלואה.

ההשפעות של מחסור בשינה אינן זוכות למספיק תשומת לב בהשוואה להשפעה הניכרת שיש לה על הבריאות. מחסור בשינה נקשר לירידה בריכוז ועליה בסיכון לדיכאון ואפילו כפוגע בתפקוד המיני, אבל הוא גם נמצא כגורם סיכון למחלות לב, שבץ ויתר לחץ דם. אז מה הסיבות שגורמות לנו להיות כל כך עייפים ולמה כל כך הרבה אנשים עייפים במהלך היום? פוקס ניוז דיגיטל שוחחה עם מספר מומחי שינה על הסיבות הנפוצות לעייפות במהלך היום - וכיצד ניתן להבטיח שנשיג את כמות המנוחה הנכונה עבור רווחה נפשית ופיזית.

1. הרגלי שינה לא טובים

גיף צ'נדלר עייף. Giphy
עייפים? תבדקו את הרגלי השינה שלכם/Giphy

למרות שעייפות מתמדת יכולה להיות קשורה לגורמים רבים, הכל מתחיל ונגמר בדרך כלל בהרגלי שינה נכונה. כך מסביר טים רוברטס, סגן נשיא למדע וחדשנות בחברת Therabody, חברת טכנולוגיית בריאות מטקסס.

"הדבר הראשון שיש להעריך בבניית הרגלי שינה משופרים ובריאים צריך להיות לוח הזמנים של השינה שלך", הוא אמר לפוקס ניוז דיגיטל והסביר שי להעריך אם אתה יכול לקבל שבע עד שמונה שעות שינה בלילה. חשוב לאמץ שגרת שינה מסויימת במסגרתה אתה הולך לישון וקם בשעה קבועה פחות או יותר. אחרי שעשית את זה, תבדוק אם יצרת סביבת שינה התורמת לשינה טובה יותר. "תחשוב קריר, חשוך, שקט ונוח", אמר רוברטס.

עוד על שינה נכונה
חמישה הרגלים רעים שהורסים לכם את שנת הלילה

סובלים מבעיות בשינה? יש דרך פשוטה לישון טוב בלילה

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

2. תחושת חוסר מנוחה שנגרמת על ידי לחץ

אשה מתעוררת מסיוט. Giphy
לחוצים? זה יקשה עליכם לישון/Giphy

הרבה אנשים מתקשים להירדם בלילה ומתעוררים בתדירות גבוהה, מה שגורם להם להרגיש עייפים במהלך היום, כך אמרה ד"ר קתרין האם, מומחית שינה ומייסדת Bearaby, חברת שינה ורווחה ניו יורקית.

לפי דבריה עבור אנשים רבים, הסיבה הבסיסית לתחושת חוסר המנוחה בלילה קשורה לחרדה או מתח," אמרה.

"זה לא נדיר שמערכת העצבים האנושית זקוקה לתמיכה הויסות החושי כדי להרגיע לחץ, כדי לעבור באופן טבעי ממערכת הסימפתטית (שפועלת לתגובות מיידיות באדם במצבי לחץ, חירום ומתח) למערכת הפאראסימפתטית (שאחראית לפעולות הרגעה ושימור כשהגוף נמצא במנוחה)," היא המשיכה.

"כשהגוף שלנו מתקשה לעשות את המעבר הזה במערכת העצבים, זה לרוב משפיע על איכות השינה."

3. מחסור בוויטמינים

גיף פירות ויטמינים תזונה. Giphy
מחסור בוויטמינים ובחומרים מזינים עלול לתרום לעייפות כרונית/Giphy

עייפות מתמדת יכולה להיגרם לפעמים מחסר ברכיבים תזונתיים חיוניים ההכרחיים לייצור אנרגיה מיטבית, כך אומר גרנט אנטואן, נטורופת ומומחה קליני בחברת Viome, חברת ביוכימיה מוושינגטון המתמקדת בתזונה ואורח חיים.

בטר לא ממליץ לרוץ ישר לקחת תוספי תזונה כמו ויטמין B, קו-אנזים Q10 או תוספי NAD בלי שיש לכם הבנה מעמיקה במה אתם מכניסים לגוף שלכם. "ייתכן שנטילת תוספים אלו ללא בדיקה מקיפה דווקא תזיק," הוא אמר.

אנטואן ממליץ על גישה אישית לתוספי תזונה, שמתחילה בהערכה גופנית מקיפה כדי להבטיח שאתה מקבל את התערובת הנכונה של חומרים מזינים עבור הביוכימיה האישית שלך וצורכי האנרגיה שלך.

4. אור כחול בלילה

אישה עם טלפון נייד במיטה. Giphy
הולכים לישון עם הסמארטפון? יהיה לכם קשה להירדם/Giphy

כל המומחים מסכימים שהשימוש בטכנולוגיה לפני השינה יכול לתרום לסביבת שינה ירודה.

רוברטס אמר: "טכנולוגיות מסוימות, במיוחד אלו עם מסכים פולטי אור כחול, יכולות לפגוע בשינה שלך. אולם, מחקרים שנערכו לאחרונה הראו דווקא שטכנולוגיות שעוזרות להרגיע את התודעה ולהרפות אזורים מתוחים בגוף יכולות לשפר את איכות השינה כחלק משגרת ההליכה לשינה".

הוא הוסיף: "על ידי התמקדות בדברים האלה, ניתן לשפר את איכות השינה, להקל על עייפות מתמדת ולשפר את הבריאות הכללית".

"אור משפיע מאוד על מחזורי השינה והערות שלנו, כך שאם אתם מוקפים באור כחול מהמכשירים שלכם עד שאתם מנסים לישון, ייתכן שיהיה לכם קשה להירדם", אמרה האמפרי, "שינת לילה טובה קשורה לסינכרון עם מחזורי הגוף הטבעיים שלכם".

המפתח הוא להבין מה ההעדפות האישיות שלכם

גיף של גבר הולך לישון. Giphy
גיף של גבר הולך לישון/Giphy

המומחים מדגישים שמעל לכל, המפתח לשינה איכותית הוא מציאת השיטות, הסביבה והתנוחות שמתאימות לכם ביותר.

"בריאות השינה היא אישית מאוד. יש מי שנוח לו לישון על הצד, יש מי שנוח לו לישון על הבטן", אומרת האם. "אנשים מסוימים מעדיפים לישון במיטה חמימה ומחבקת, בעוד שאחרים מעדיפים מצעים קרירים ומאווררים. המפתח הוא להבין מה ההעדפות האישיות שלכם, ומשם לבנות שגרת שינה קבועה."

ד"ר האם מוסיפה כי תרגילי היגיינת שינה נפוצים שמועילים לרוב האנשים כוללים שינה בחדר חשוך בעזרת מסיכת שינה או וילונות האפלה, ושמירה על שעת שינה קבועה ושעת קימה קבועה.

"אם העייפות שלכם נמשכת כל היום, תמיד כדאי לפנות לרופא כדי שיעזור לכם לקבוע האם קיימת בעיה רפואית בסיסית שדורשת טיפול", היא הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully