וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחית לרפואת שיניים: "המזון הזה מזיק לשיניים שלכם יותר מממתקים"

6.3.2024 / 0:03

מוותרים על קינוחים מתוקים כדי לשמור על בריאות השיניים שלכם? זה לא מספיק. יש דברים אחרים שעושים הרבה יותר נזק לשיניים שלכם - ולא היה לכם מושג על זה

למה חלק מהפחמימות גרועות לשיניים יותר מסוכר?/McFarland DDS MS

מתברר שהמאכלים האהובים עלינו - שלא פעם מהווים תחליף לחטיף מתוק - יכולים להיות גרועים יותר לשיניים מאשר כל אותם קינוחים מתוקים שלמדנו להיזהר מהם. לפי מומחית לרפואת שיניים, מה שמסוכן לשיניים שלנו יותר ממתוק הן... פחמימות מתסיסות.

פחמימות מתסיסות הן הפחמימות שמותססות להם בקלות כבר בפה שלנו. הן מורכבות משרשראות קצרות של מולקולות סוכר, מה שמקל על פירוקן. דוגמאות לפחמימות שמהוות נזק לשיניים הן: לחם לבן, פסטה, צ'יפס, דגני בוקר וקרקרים. "כל אלה זורעים הרס בשיניים שלכם", אמרה וויטני דיפוג'יו, מומחית לרפואת שיניים, ל-The Post. "הסיבה לכך שפחמימות מתסיסות כל כך גרועות לשיניים שלנו היא שהן מתפרקות לסוכרים בזמן שהן עדיין בפה שלנו", היא הסבירה וכינתה אותם "סוכרים ערמומיים".

"הפחמימות הספציפיות הללו הופכות את הפה לחומצי יותר מכיוון שהרוק עובד שעות נוספות כדי להסיר את המזון הדביק מהשיניים שלכם", היא הוסיפה, מה ש"מגדיל את הסיכוי שלכם לעששת".

לעתים קרובות הורים יציעו לילדיהם קרקרים במקום סוכריה מתוך אמונה שזו אפשרות בריאה יותר, אבל דיפוג'יו הזהירה ש"זה עלול להיות גרוע באותה מידה". "כולנו יודעים שממתקים זה סוכר, נכון?" היא שאלה, "אבל אנחנו שוכחים שגם לחם הוא סוכר".

שוקולד מריר, לעומת זאת, מפתיע לטובה עבור השיניים שלכם - מכיוון שניתן לשטוף אותו בקלות, וכך גם מזונות ש"דורשים נגיסה ולעיסה כבדה יותר", כמו ירקות קשים (גזר וסלרי) ודגנים מלאים שבדרך כלל טובים יותר עבור בריאות השיניים שלכם. "אתם ודאי מכירים את כל המאכלים הבריאים לגוף שלכם. זה תקף לשיניים בדיוק כמו שזה תקף לגוף", אמרה דיפוג'יו.

עוד באותו נושא

אילו פחמימות הכי טובות לשיניים שלכם?

לכתבה המלאה

עם זאת, אם אתם משתוקקים לממתקים דביקים או לשקית חטיפי צ'יפס, היא ממליצה לסיים עם כל החטיפים בבת אחת, כי לנשנש חטיפים לאורך היום "זה הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות לשיניים" מכיוון, שהפה נותר חומצי ללא הרף.

"אם אתם רוצים לאכול את המאכלים האלה, זה בסדר. נסו לאכול את כולם בבת אחת, כי אחר כך זה מאפשר לרוק שלכם זמן לנטרל את ה-ph החומצי בפה מכל הסוכר", הסבירה, "אז, אכילת ארוחה גדולה של דברים לא בריאים למעשה בריאה יותר לפה שלכם מאשר לאכול חטיפים לאורך כל היום".

גם הסדר קובע

לפי המומחית, הסדר שבו אתם אוכלים את המאכלים האהובים עליכם חשוב לא פחות. את המזונות המנטרלים - רוב הפירות, הירקות ופריטי החלב כמו למשל יוגורט - יש לצרוך תמיד בסוף. "אז, למשל, אם אתם אוכלים גבינה וקרקרים, אתם תמיד צריכים לנסות לדאוג שהגבינה תהיה הדבר האחרון בפה שלכם כדי לעזור לנטרל את ה-PH החומצי שהקרקרים גרמו לחלל הפה", היא אמרה, "האהוב עלי הוא גבינת צ'דר. זה מאוד מנטרל".

אולם, אם אין שום גבינה בסביבה שתנקה את הפה שלכם, היא ממליצה פשוט לשטוף את הפה במים כדי להסיר את שאריות המזון או להשתמש במסטיק שמכיל במרכיביו קסיליטול, מכיוון שהוא מנטרל את החומציות בפה. "גם אם זה אוכל בריא, אתה לא רוצה ששום מזון יישב על השיניים במשך תקופה ממושכת", היא הסבירה והוסיפה כי מצב זה מגביר את הסיכון לחורים ומחלות חניכיים.


עוד על בריאות הפה:
משתמשים במי פה? יש פיתרון טבעי הרבה יותר יעיל (וטעים)

רופא שיניים חושף: הטעות השכיחה הזו של רופאי שיניים עלולה לעלות לכם ביוקר

עם זאת, מדגישה וויטני דיפוג'יו, שום דבר לא מנצח צחצוח ושימוש בחוט דנטלי, שסביר להניח שהאחרון אינו מספיק בשימוש אצל חלקכם. דיפוג'יו הזהירה שלוקח 24 עד 72 שעות עד שהפלאק - הסרט הדביק שמצטבר על השיניים שלנו לאורך היום - מתקשה והופך לאבן שן קבועה. לכן, יום אחד בלבד בו "שכחתם" להשתמש בחוט דנטלי עלול להאיץ את ההצטברות המזיקה, שיש לה פוטנציאל להרוס את העצם, לגרום למחלות חניכיים או לחורים - וחמור מכך, להביא לאובדן שיניים. "אני יודעת שזה דרמטי להגיד 'אם לא תעבירו חוט דנטלי, אתם תאבדו את השיניים שלכם', אבל טכנית אתם יכולים", היא הזהירה. "הגורם מספר אחת לאיבוד שיניים הוא מחלת חניכיים, לא חורים. במצב של חורים, בדרך כלל מאבדים שן אחת או שתיים. במחלת חניכיים, אתה מאבד את כולן כי החיידקים מתפשטים".

מחלות חניכיים נקשרו גם לבעיות בריאותיות אחרות, כמו סיכון מוגבר למחלות לב וכליות, סוכרת, אלצהיימר ועוד. "כלי הדם בחניכיים שלכם מחוברים לכל דבר בגוף שלכם", היא הוסיפה, "חיידקי אבנית מזיקים יכולים להתפשט ללב שלכם ולהגביר את הסיכון שלכם למחלות לב". אז, אם "שימוש בחוט הזה בין השיניים פעם אחת ביום יכול לא רק למנוע מחלות שיניים, אלא גם למנוע מחלות לב... האם לא הייתם שוקלים להקפיד על זה?" שאלה דיפוג'יו. במילים אחרות, "זה לא קשור רק לבריאות השיניים שלכם", היא אמרה, "זה קשור לבריאות הכללית שלכם". השתכנענו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully