וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההנחיות החדשות: האם השימוש בחוט דנטלי לא אפקטיבי?

4.8.2016 / 9:31

כל מי שהולך לרופא שיניים כדרך קבע שמע בוודאי שכדאי לו לנקות את השיניים גם בעזרת חוט דנטלי. לאחרונה פרסמה מחלקת הבריאות בממשל האמריקאי הנחיות שמעלות שאלות בנוגע להיגיינת הפה שלנו

אישה משתמשת בחוט דנטלי. ShutterStock
אפקטיבי או לא?/ShutterStock

רופאי שיניים ושינניות הם מתומכיו הגדולים של החוט הדנטלי, וממליצים להשתמש בו באופן יומי. אבל האם השימוש הזה באמת אפקטיבי? בירור שערכו עיתונאים מסוכנות הידיעות האמריקאית (AP) מגלה שאין לכך הוכחה מדעית.

העיתונאים סקרו שורה ארוכה של מחקרים מהעשור האחרון שעסקו באפקטיביות של שימוש בחוט דנטלי, והתמקדו ב-25 מהם, שהשוו בין צחצוח שיניים עם מברשת בלבד לבין צחצוח שכלל מברשת לצד חוט דנטלי. הם גילו שקיימת עדות חלשה בלבד לכך שהשימוש בחוט דנטלי תורם לבריאות השיניים.

עוד בנושא:
כך צחצוח שיניים משפיע על המערכת החיסונית
המאכלים שישמרו על הפה שלכם
מתי צריך לפנות למומחה ברפואת הפה?

המחקרים לא חד משמעים

כך למשל, על פי מחקר אירופי מ-2015 "רוב המחקרים עד כה נכשלו בהוכחה ששימוש בחוט דנטלי מסייע בהסרה של פלאק"; ובמחקר נוסף מ-2011 צוין שאמנם שימוש בחוט דנטלי במקביל לצחצוח תורם בהפחתה של דלקות חניכיים, אך קיימת הוכחה מעטה ובלתי אמינה לכך שהשימוש המקביל הזה קשור בהפחתה של פלאק". עוד כתבו החוקרים שאף לא מחקר אחד ציין שצחצוח שיניים המשולב עם חוט דנטלי מפחית הופעה של עששת.

אילוסטרציה. ShutterStock
אין הוכחות שהוא יעיל לניקוי הפה/ShutterStock

כתוצאה מכך, פנו ב-AP למחלקת הבריאות בממשל האמריקאי (HHS) וביקשו לראות הוכחות לכך שהשימוש בחוט דנטלי אכן תורם לבריאות השיניים. כשהמחלקה פירסמה באחרונה את ההנחיות הדיאטטיות והבריאותיות לאמריקאים, המפורסמות מדי חמש שנים, התגלה לאנשי AP שההמלצות הנוגעות לשימוש בחוט דנטלי הוסרו מהן. המשמעות: הממשל הכיר בכך שהעדות המדעית התומכת בשימוש בחוט דנטלי אינה מספקת. המלצות אלה פורסמו לראשונה בידי הממשל האמריקאי בשנת 1979, ומאז הופיעו בקביעות בהנחיותיו הדיאטטיות.

צחצוח שיניים לבד אינו מספיק

"יש הסכמה גורפת על כך שצחצוח שיניים לבד אינו מספיק לניקוי השיניים, כי הוא מקיף שני משטחים בלבד מהיקף השן, ושני המשטחים הנותרים לא מקבלים טיפול. בכדי להסיר את כל רובד החיידקים, צריך לנקות גם בין השיניים"

למרות השינוי ביחסו של הממשל האמריקאי כלפי החוט הדנטלי, הגופים המקצועיים המייצגים את רופאי השיניים בארה"ב ממשיכים לטעון כי השימוש בו נחוץ ואפקטיבי. הם מגבים את דבריהם במחקרים אחרים, שלפיהם השימוש בחוט דנטלי מסייע בהפחתה של פלאק ודלקות חניכיים. עם זאת, על פי AP, "רוב מחקרים אלה עשו שימוש בנתונים לא עדכניים, נערכו במשך תקופה קצרה של כשבועיים או התבססו על מספר משתתפים נמוך", למשל 25 משתתפים בלבד.

ד"ר יגאל סביון, רופא שיניים ראשי במכבידנט, מדגיש כי אין חולק על כך שיש נחיצות בניקוי האזורים הנמצאים בין השיניים. מה שהמחקר לדבריו לא הצליח להוכיח, הוא שהטכניקה של שימוש בחוט דנטלי היא טכניקה אפקטיבית. "לכן לא צריך להסיק מהסרת ההמלצות שאפשר להפסיק לנקות בין השיניים. ייתכן שישנן טכניקות אחרות, כמו קיסמים דנטליים ומברשות שנכנסות בין השיניים, שהן טובות יותר".

על פי סביון, "יש הסכמה גורפת על כך שצחצוח שיניים לבד אינו מספיק לניקוי השיניים, כי הוא מקיף שני משטחים בלבד מהיקף השן, ושני המשטחים הנותרים לא מקבלים טיפול. בכדי להסיר את כל רובד החיידקים, צריך לנקות גם בין השיניים. הניקוי הזה הכרחי בכדי למנוע תופעות כמו עששת ודלקות חניכיים". ייתכן, הוא טוען, "שכאשר ההנחיות לשימוש בחוט דנטלי פורסמו לראשונה בארה"ב, המחקר בתחום רפואת השיניים לא היה מפותח מספיק, ולכן הן נראו הגיוניות. אבל מאז חלו שינויים בתחום, וההמלצות לא עודכנו בהתאם".

צחצוח שיניים. ShutterStock
צחצוח שיניים לבד אינו מספיק לניקוי השיניים/ShutterStock

בתגובה שסיפק האיגוד האמריקאי הדנטלי, ADA ((The American Dental Association ל-AP צוין ששימוש בחוט דנטלי "מסיר פלאק והוכח בכך שמסייע בהסרת שאריות מזון מבין השיניים". בהמשך הודתה דוברת הארגון בכך שחסר גיבוי מחקרי משמעותי לטענות אלה, אך טענה כי הדבר נובע מכך שאנשים אינם יודעים כיצד להשתמש בחוט דנטלי. גם סביון סבור שייתכן שהמחקר נכשל בהוכחת האפקטיביות של החוט הדנטלי, בגלל שימוש לקוי בו. "האפקטיביות תלויה במיומנותו של המשתמש. אדם לא מיומן עלול אפילו לפצוע את החניכיים", הוא טוען.

"הסיכון נמוך והעלות נמוכה"

רופאי השיניים האמריקאים חושבים בדומה לסביון. סטיבן גלסמן, שרואיין לחדשות CBS, אמר כי הוא "בשוק מכך שההמלצות בוטלו". לדבריו, "אני רופא מזה 26 שנה ורואה מטופלים יום-יום. אלה שאינם משתמשים בחוט דנטלי סובלים מיתר דלקתיות בהשוואה לאלה שכן משתמשים. צחצוח בלבד – וגם כאשר מדובר במברשות השיניים האלקטרוניות הכי מתוחכמות – עוזר בהסרת פלאק אבל אינו מסיר את הפלאק בין השניים. בדיוק עבור עניין זה נעזרים בחוט הדנטלי".

רופא השיניים מטעם מכוני הבריאות הלאומיים (NIH) בארה"ב, טים איטפולה, ציין כי אם מחילים את הסטנדרטים המדעיים המחמירים ביותר על ההנחיות הדיאטטיות לאמריקאים, "אז זה אכן ראוי להסיר מהן את ההמלצות לשימוש בחוט דנטלי". אבל הוא עדיין סבור שאנשים צריכים להיעזר בחוט דנטלי. "הסיכון נמוך והעלות נמוכה", אמר. "אנחנו יודעים שיש סיכוי שזה עוזר, ולכן רופאים מרגישים בנוח לומר לאנשים לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully