פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המאכלים שישמרו על השיניים שלכם

      תמיד אמרו לנו ממה צריך להימנע כדי לשמור על בריאות השיניים, אבל יש כמה מאכלים שדווקא תורמים לבריאות השיניים, ויכולים לגרום לחיוך שלכם להיות ולהראות יותר טוב

      ג'וליה רוברטס בפסטיבל טורונטו (GettyImages)
      חיוך מושלם, ממש כמו של ג'וליה (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

      זה לא סוד שלאוכל שאנחנו אוכלים יש השפעה מכרעת על בריאות השיניים, אבל בשונה ממה שנדמה לנו – לא מדובר רק על השפעה שלילית. ישנם מאכלים ומרכיבים שיכולים לתרום לבריאות הפה והשיניים, ולהגן עליהם מפני מחלות. בנוסף לצחצוח שיניים, ניקוי בעזרת חוט דנטלי וביקורים תקופתיים אצל רופא שיניים ושיננית, גם מה שאנו אוכלים והתדירות שאנחנו מכניסים אותו לפה, הם גורמים חשובים.

      שינויים בפה מתחילים בדקה הראשונה של אכילת מזון מסוים. החיידקים בפה הופכים את הסוכר שבמזון לחומצה, אשר בהעדר ניקוי עלולה לפגוע בשכבה החיצונית של השיניים ולגרום לנזק. מסיבה זו, משקאות קלים המכילים סוכר, שוקולד או סוכריות אינם בריאים לשיניים. הנה כמה מזונות שדווקא יתרמו לבריאות השיניים והחניכיים.

      מים

      כוס מים (ShutterStock)
      הגנה מלאה ומתמשכת (אילוסטרציה: shutterstock)

      השיניים שלכם יכולות להפיק תועלת רבה משתיית מים. מים עוזרים לשטוף את שאריות המזון מהפה וגם עוזרים לשמור על רמות גבוהות של הרוק בפה. תאמינו או לא, רוק הוא למעשה ההגנה הטובה ביותר נגד עששת משום שהוא מכיל חלבונים ומינרלים היכולים לנטרל את החומצה הפוגעת בשכבת השן החיצונית (אמייל). הרוק מורכב מ-95 אחוזים מים, כך שאם אתם רוצים להימנע מנזק בשיניים, הרוו את עצמכם במים במשך כל שעות היום, כדי ליהנות מהגנה מלאה ומתמשכת.

      תה ירוק

      סייתה ירוק (ShutterStock)
      היפנים הוכיחו - תה שומר על השיניים (אילוסטרציה: shutterstock)

      תה ירוק עשיר בחומרים נוגדי חמצון הנקראים קטכינים, אשר מעכבים את ההתפתחות של חיידקים הגורמים לפגיעה בחניכיים ולמחלות חניכיים. מחקר הנערך ביפן בשנת 2009 מצא כי לנבדקים אשר צרכו תה ירוק באופן קבוע היו חניכיים בריאות יותר מאשר לנבדקים אשר שתו תה ירוק בתדירות נמוכה יותר. בכל הוספה של כוס תה ירוק, נראה שיפור במצב החניכיים, כך שניתן להסיק כי שתיית תה ירוק באופן קבוע (לא ממותק, כמובן) יכולה לקדם את בריאות שיניים ולעזור להדוף את מחלות החניכיים.

      שורש ליקוריץ

      שורש ליקוריץ (ShutterStock)
      השורש, לא הממתק (אילוסטרציה: shutterstock)

      במחקר אשר פורסם בכתב העת למוצרים טבעיים באוהיו נמצא כי תרכובות הנמצאות בשורש הליקוריץ המיובש יכולות לסייע במניעה וטיפול בעששת ובמחלות חניכיים. החומרים הפעילים אשר נמצאו הם ליקוריקידין וליקוריסופלבן A, והם אלו העשויים לתרום למניעת התפתחותם של חיידקים הקשורים למחלות דלקתיות בחניכיים. בממתקים של שורש הליקיריץ לא נמצאים מרכיבים אלו, ולכן אל תמהרו לצרוך אותם. שורש ליקוריץ הוא לעיתים אחד המרכיבים במשחות שיניים שונות.

      ירקות ופירות

      תפוח (ShutterStock)
      תפוח מנקה את הפה (אילוסטרציה: shutterstock)

      ירקות ופירות הם חלק חשוב בכל תפריט מאוזן, והם טובים גם לשיניים. הסיבה לכך היא שהם עשירים במים ובסיבים, הם עוזרים באיזון הסוכר שהם מכילים והם גם תורמים לניקיון השיניים מכיוון שהם דורשים פעולת לעיסה ממושכת. פעולת הלעיסה הממושכת מעוררת את ייצור הרוק וכך מסייעת בניקוי השיניים משאריות מזון וחיידקים. הרוק שוטף מהשיניים את החומצות המזיקות ואת חלקיקי המזון אשר נשארים בשיניים. כדאי לבחור בירקות ופירות פריכים אשר זמן הלעיסה שלהם ארוך כגון גזר, מלפפון או תפוח.

      ויטמין C

      פלפלים (ShutterStock)
      פלפלים בכל הצבעים (אילוסטרציה Shutterstock)

      ויטמין C חשוב מאוד לשמירה על חניכיים ושיניים בריאות. הסיבה לכך היא תפקידו החשוב של ויטמין C ליצירת החלבון קולגן, המאפשר בניית רקמות ועצמות יציבות, ובהן נימי הדם והשיניים. ויטמין C הינו נוגד חמצון אשר יכול גם לעזור בהפחתת דלקת, וכך למנוע או להאט את ההתקדמות של דלקת חניכיים. חסר חמור בוויטמין C היה נפוץ בעבר הרחוק וגרם למחלת הצפדינה שבה נראו דימומים, התרופפות שיניים, ריכוך עצמות ומוות. מחלה זו היתה נפוצה בקרב מלחים שלא אכלו פירות וירקות טריים במשך שהותם הארוכה בים. כיום, לשמחתנו, חסר קיצוני איננו קיים במדינות מפותחות, אך עדיין חשוב לצרוך כמות מספקת של ויטמין C כדי לשמור על בריאות החניכיים.

      מחקר שפורסם לפני כמה שנים בכתב העת Periodontal מצא כי אנשים שלא מקבלים מספיק ויטמין C בתזונה שלהם נמצאים בסיכון גבוה ב-20 אחוזים לפתח מחלת חניכיים בהשוואה לאנשים שאכלו מגוון גדול של מזונות העשירים בוויטמין C. חשוב לציין כי עישון סיגריות מפחית את הכמות של ויטמין C בגוף ולכן אנשים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור בוויטמין.

      ויטמין C נמצא בפלפלים (כל הצבעים), בפירות הדר, בעגבניות, בברוקולי ועוד.

      ויטמין D וסידן

      זה זמן רב ידוע כי שילוב של סידן וויטמין D חשוב לשמירה על עצמות חזקות, אך חשוב לדעת כי ויטמין D וסידן אחראיים גם על החיבור בין העצמות לשיניים שלנו. השיניים משובצות בעצם הלסת, כך שאם צפיפות העצם נמוכה, עצם הלסת איננה חזקה מספיק ואיננה יכולה להגן מפני אובדן של שיניים. בנוסף, נמצא כי תפריט דל בסידן עלול להגדיל את הסיכון לחלות במחלת חניכיים. מחקרים הראו כי אנשים הצורכים פחות מ-500 מיליגרם סידן ביום נמצאים בסיכון גבוה בכ-50% לחלות במחלות חניכיים בהשוואה לאלו הצורכים סידן בכמות מספקת.

      מזונות המכילים סידן הם יוגורט, חלב, חלב סויה, שקדים, ברוקולי, כרוב ועוד.

      מזונות המכילים ויטמין D הם חלב ומוצרי סויה, סלמון, סרדינים, ביצים ועוד.