פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הוויטמינים שאתם הכי צריכים בחורף

      התזונה הלקויה ואורח החיים המודרני גורמים לחסרים תזונתיים רבים המתבטאים בין היתר במערכת חיסון חלשה. לקראת החורף הכנו עבורכם מדריך שישמור עליכם בריאים בעונה הקרה

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      כולם הופכים חולים (אילוסטרציה: shutterstock)

      אוכלוסיית העולם הופכת לחולה יותר ככל שחולפות השנים, ולא צריך להיות מדען כדי להבחין בכך. מרבית הבעיות הבריאותיות שלנו נובעות מתזונה לקויה המורכבת בעיקר ממזונות שאינם מספקים לגוף את חומרי ההזנה החיוניים לו. ככל שהשנים עוברות, נוצרים בגוף חסרים במאגרי הוויטמינים והמינרלים והוא מתקשה לאזן את עצמו, מה שגורם למערכת החיסון להיחלש. על מנת שהגוף יבריא ויתחזק, שמה הרפואה הטבעית דגש על שינוי תזונתי במקביל לנטילת תוספי תזונה, שישלימו את החסרים שנוצרו. אז אילו ויטמינים ומינרלים יחזקו את מערכת החיסון שלכם?

      ויטמין D

      שמש (ShutterStock)
      10 דקות ביום ואתם מקבלים את מנת הוויטמין D שלכם (אילוסטרציה: shutterstock)

      ויטמין D חיוני לשמירה על מערכת חיסון תקינה, הגנה מפני מחלות ויראליות, הגנה מפני סרטן ושמירה על עצמות חזקות. המקור העיקרי לוויטמין הוא חשיפת עור הגוף לשמש, שכן כך הוא נספג דרך העור. על אף שישראל שטופת שמש, למרבית מהאוכלוסייה קיים מחסור חמור בוויטמין, והוא כנראה קשור לאורח החיים המודרני שכולל שעות ארוכות במשרד, שימוש רב בקרמי הגנה, ושפשוף העור במקלחת. ניתן לקחת את הוויטמין כתוסף, לאחר בדיקות דם והתייעצות, ובכל מקרה לנסות ולהיחשף לשמש חזקה כעשר דקות ביום (לפי סוג העור) ולפחות 4 פעמים בשבוע.

      ויטמין C

      מיץ אשכוליות (ShutterStock)
      פירות טריים (אילוסטרציה: shutterstock)

      ויטמין C מגן מפני דלקות וחשוב בהגנה מפני מחלות לב וסרטן. רוב בעלי החיים בטבע מייצרים את הוויטמין בגופם, אולם בני האדם איבדו את יכולתם כנראה בשל אורח החיים המודרני הכולל חומרים כימיים ותזונה לקויה. המקורות לוויטמין הם בעיקר ירקות ופירות טריים, ומי שלא אוכל מספיק מהם, רצוי שייקח תוספים. חשוב לדעת כי הוויטמין מתחמצן בקלות בחשיפה לחימום, אור וחמצן כך שהוא נהרס בזמן הבישול.

      ברזל

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      דגנים מלאים עמוסים ברזל ונלחמים באנמיה וחולשה (אילוסטרציה: shutterstock)

      ברזל הוא מינרל הידוע כמרכיב בהמוגלובין המקנה לו את הצבע האדום בגוף, אך לא רק בו הוא קיים. ברזל מצוי גם בשרירי השלד, הלב וכן בכבד ואיברים פנימיים אחרים, ונדרשת כמות מזערית שלו כדי ליצור פעילות אנזימתית לצורך הפקת אנרגיה. אחת הבעיות הנפוצות בחוסר בברזל בהמוגלובין היא אנמיה והיא מתאפיינת בעייפות, חולשה כללית, וסחרחורות. בעת חוסר בברזל מומלץ לעשות שינוי תזונתי הכולל אכילת מזונות טריים וטבעיים כגון ירקות ירוקים, קטניות ודגנים מלאים. בנוסף, מומלץ לקחת תוסף תזונה לתקופה מוגבלת להשלמת החסרים. המינון המומלץ שלא גורם לתופעות לוואי הינו בין 10-30 מ"ג ביום ורצוי מתרכובת גליצינט ובשילוב ויטמין C.

      מגנזיום

      בננות (AP)
      עמוסות מגנזיום. בננות (צילום: AP)

      המגנזיום משתתף בהרבה תהליכים כימיים חשובים בגוף, והוא הכרחי לבניית עצמות במצבי בריחת סידן. למגנזיום מעורבות בהעברת פולסים חשמליים והרפיה של שרירים והוא חיוני להפרשת הורמון הפאראתירואיד (המפקח על הסידן בגוף) ולהפיכת ויטמין D לצורתו הפעילה. כמו כן הוא מסייע לניקוי רעלים מהגוף.

      מחסור במגנזיום נפוץ גם הוא עקב התזונה המודרנית הלא בריאה והתסמינים שלו יכולים להופיע בצורה של בחילות, התכווצויות שרירים, עין קופצת, תחושת אי מנוחה ברגליים, מיגרנות, לחץ דם גבוה, חולשה ומערכת חיסון חלשה. מחסור במגנזיום בדרך כלל יורגש במיוחד בזמן ההיריון, הנקה ולאחר ניתוחים. מומלץ לצרוך אותו בצורתו הטבעית דרך ירקות, אגוזים שונים ופירות, דוגמת בננה המכילה כ-30 מ"ג מגנזיום. כתוסף, המינון מומלץ בעת חוסר ונוכחות תסמינים 400 מ"ג 1-2 ביום רצוי מסוג גליצינט.

      אבץ

      אצבעות שומשום של אורלי פלאי (נמרוד סונדרס)
      מלא באבץ. שומשום (צילום: נמרוד סונדרס)

      אבץ הוא מינרל המסייע לזירוז התגובה הכימית של יותר מ-200 אנזימים. חלק מהאנזימים קשורים ל-DNA לכן האבץ מעורב בתהליכי גדילה והתפתחות. האנזימים של האבץ מעורבים בבניה של הורמונים, דוגמת אינסולין. לכן, כאשר קיים מחסור גדול באבץ תפגע יצירת האינסולין ועלולה להיווצר פגיעה בלבלב. בנוסף, אבץ חשוב לנטרול רדיקלים חופשיים ולתפקוד של מערכת החיסון.

      הסימנים לחוסר באבץ הם נשירת שיער, בעיות עוריות, בעיות של מערכת עצבים, ציפורניים חלשות, סימנים לבנים על ציפורניים, מערכת חיסונית חלשה ואצל גברים הם עלולים לכלול גם ספירת זרע נמוכה. ניתן לבדוק אבץ בבדיקת דם פשוטה, אך אם הנכם סובלים מאחת הבעיות המוזכרות רצוי לגשת לאבחון מקיף על מנת לשקול לקיחת תוסף תזונה. המינון המומלץ בעת מחסור באבץ הוא כדור מציצה של 20-50 מ"ג ליום בהתאמה אישית, ואם אתם רוצים לקבל אותו ממקורות טבעיים תוכלו למצוא אותו בקטניות ודגנים מלאים, אגוזים וזרעים שונים כמו שומשום מלא.

      פרוביוטיקה

      תרופות כמוסות כדורים כמוסה בריאות פרוביוטיקה (ShutterStock)
      חיידקים ידידותיים. פרוביוטיקה (אילוסטרציה: shutterstock)

      משמעות המילה פרוביוטיקה היא למען החיים" מדובר בחיידקים ידידותיים התורמים לפלורה של מערכת העיכול ומאזנים את מערך החיידקים במעיים. במערכת העיכול של בני האדם קיימים מאות של חיידקים המחזקים את מערכת החיסון. שימוש באנטיביוטיקה וצריכה מוגברת של מזון מעובד ושתייה ממותקת, גרמו להפרת האיזון הטבעי במערכת העיכול, והגבירו את כוחם של החיידקים הפתוגניים (גורמי מחלה). בחולי קרוהן, קוליטיס וסוכרת, לדוגמה, מאזן החיידקים שונה לחלוטין מאדם בריא, כך שתוספת חיידקים חיוביים עוזרת לשפר את התסמינים של המחלות כחלק מטיפול תזונתי. בנוסף, חיידקים חיוביים יעילים למעי רגיש, בעיות עיכוליות, זיהומי קנדידה, אלרגיות, מחלות עור, ומחלות אוטואימוניות. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים תשפר את שגשוג החיידקים במערכת העיכול.

      עוד בנושא:
      אנשים שאוכלים פירות מאושרים יותר
      מדוכאים? הגיע הזמן לשנות את התפריט
      כך אומגה 3 משפיעה על העצבים

      נטלי שוינקלשטיין היא נטורופתית N.D מומחית לרפואה טבעית