וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופא שיניים חושף: הטעות השכיחה הזו של רופאי שיניים עלולה לעלות לכם ביוקר

ד"ר אבי אייל

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 11:32

טיפולי שורש מיותרים, שתלים שלא יחזיקו מעמד ויתנדנדו ואפילו מקרי מוות. רופאי שיניים רבים נכשלים במרכיב אחד מאוד משמעותי בטיפול, שיכול לעלות לכם ביוקר

אישה אצל רופא שיניים. bezikus, ShutterStock
טיפול נכון אצל רופא השיניים חייב לכלול אינטגרציה של כל הטיפולים שהוא מקבל./ShutterStock, bezikus

כסטודנט צעיר באוניברסיטה העברית, בבית הספר לרפואת שיניים בהדסה, אני זוכר שהמרצה הראה לנו צילום רנטגן של מטופל שהגיע לרופא והתלונן על כאבים. הרופא בחר לבצע טיפול שורש בכל אחת מהשיניים, אבל פספס את הבעיה האמיתית שגרמה לכאבים הבלתי פוסקים, שמקורה היה בכלל ברמה העצבית של השיניים.

אחרי שהראה לנו את הצילום והסביר במה טעה הרופא, אמר לנו אותו מרצה - אני יכול ללמד קוף לעשות סתימות, אבל לאבחן בעיות בפה הוא אף פעם לא ידע.

היום אני מבין כמה הוא צדק. הביצוע הטכני, המעשי, הוא חשוב והדיוק בו קריטי להצלחת הטיפול. אבל אם מלכתחילה הרופא טעה באבחון, וזה קורה לצערי יותר מדי פעמים, אז לא רק שהבעיה שיש למטופל לא תיפתר ואף תחמיר, אלא שהוא יוציא כסף רב על טיפולים שאולי לא היה צריך.

אבחון לקוי קורה במקרים הכי שכיחים בגללם אנשים מגיעים לרופא השיניים. כשמטופל מגיע עם כאבים, הרופא צריך להחליט אם מדובר בחור בשן, עששת, אולי סדק בשן או בכלל דלקת בחניכיים.

יום אחד נכנסה אלי מטופלת חדשה שהתלוננה על כאבי שיניים חוזרים ובלתי נסבלים. בבדיקה ראיתי שעקרו לה כמה שיניים ובחלק מהן עשו לה טיפולי שורש. אבל הכאב שלה לא פסק.

אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
לפעמים הכאב כלל לא קשור לשיניים/ShutterStock

חשדתי שמדובר בבעיה בעצב שמעצבב את השיניים שגורם ללחץ על השיניים, שמגיע עם כאבים חזקים. שלחתי אותה לבדיקה נוירולוגית, ואכן התגלה שהבעיה היא בעצב וכלל לא בשיניים. קל מאוד לפספס בעיה כזו ולבצע טיפולים מיותרים. אני נתקל בלא מעט מקרים מסוג זה.

אבל לא רק אבחונים שגויים, רופאי שיניים רבים לא מייחסים חשיבות רבה מדי לעובדה שהם יכולים ממש להציל חיים של מטופל. תסמינים רבים של לא מעט מחלות מתחילים בחלל הפה.

יום אחד הגיעה אלי למרפאה מטופלת והתלוננה על פצע קטן וטורדני בלשון שמציק לה, גם אחרי שנטלה תרופה מקומית. המראה שלו היה בנאלי, מעין כתם לבן קטן על הלשון. לי הוא נראה חשוד, ושלחתי אותה לבדיקה אצל רופא מומחה. כמה ימים אחרי היא התקשרה וסיפרה לי שגילו לה קרצינומה, גידול סרטני, בלשון. מקרים כאלו שלא מטופלים בזמן עלולים להסתיים במוות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

כשמטופל נוטל מדללי דם - ביקור אצל השיננית מסכן את חייו

במקרה אחר, מטופלת הגיעה עם דימום חריג בחניכיים. ערכתי לה את כל הבדיקות האפשריות ולא גיליתי סימנים לדלקת חניכיים. גם אותה שלחתי לרופא מומחה וגילו אצלה גידול סרטני בשלביו הראשונים. גם החיים שלה ניצלו בזכות סימן אחד קטן בחלל הפה.

טיפול נכון אצל רופא השיניים חייב לכלול אינטגרציה של כל הטיפולים שהוא מקבל. כך למשל, שתלים שמתקינים אצל חולי אוסטיאופורוזיס (מחלה שפוגעת בצפיפות עצם) לא יחזיקו מעמד, אלא אם החולה יעשה הפוגה בטיפול התרופתי. מטופלים שנוטלים מדללי דם, ביקור שגרתי אצל השיננית או עקירת שן יכולים לגרום לאיבוד דם רב וצריך לנקוט במהלך הטיפולים שלהם אמצעים מיוחדים.

לסיום - הטעות הכי שכיחה שרופאי שיניים עושים: כשמטופל מגיע ומתלונן על בעיה כלשהי, לא תמיד ההתמקדות בבעיה ובאזור עליו מצביע המטופל יובילו לפתרון הנכון לבעיה. צריך תמיד להסתכל על מכלול הבעיות של המטופל, להיות בטוחים שהאזור בו אתם מטפלים הוא אכן מקור הבעיה. למשל, לעיתים קרובות כאב שמטופל מדווח עליו בלסת התחתונה, מקורו בכלל בלבת העליונה שמקרינה את הכאב לתחתונה.

ד"ר אבי אייל הוא רופא שיניים המתמחה בטיפולי שיקום פה ואסתטיקה דנטלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully