וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סיבות שהשומנים בדם שלכם גבוהים - ואיך להוריד אותם

ד״ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 8:52

רמות גבוהות של כולסטרול בדם נהיות שכיחות יותר ויותר אצל אנשים, והסיבות לכך הן מגוונות. הנה כמה גורמים שכנראה מעולם לא חשבתם עליהם (ולגמרי אפשר לשנות אותם)

פרופ' קובי שחם מסביר מהם הסימנים להתקף לב שצריכים להדאיג אתכם ומתי חשוב להגיע במהירות למיון/מערכת וואלה!

האם ביצעתם לאחרונה בדיקות של שומני הדם? אולי הרופא שלכם אמר לכם שהרמה של הכולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול "הרע") גבוהה מדי? אולי אפילו הציעו לכם טיפול תרופתי להורדת הכולסטרול? חשוב שתדעו שיש כמה סיבות שיכולות לגרום לעליה ברמת הכולסטרול, לא תמיד אלה המוכרות, וכי חשוב להתייחס אליהן ולטפל בהן.

1. תת פעילות של בלוטת התריס. להורמוני בלוטת התריס יש השפעה על המטבוליזם של שומנים. מחקרים מראים שבאנשים עם תת פעילות של בלוטת התריס יש רמות גבוהות של כולסטרול כללי, ושל LDL. מחקרים מראים שטיפול בתת הפעילות של בלוטת התריס מוביל לירידה ברמת הכולסטרול הכללי, וה-LDL.

2. זיהומים. מחקרים רבים הראו קשר בין זיהומים חיידקיים, כמו הליקובקטר פילורי, וזיהומים ויראליים כמו הרפס ו-CMV לבין רמות גבוהות של שומני הדם. לדוגמה, זיהום בחיידק הליקובקטר פילורי מוביל לרמות גבוהות של כולסטרול כללי, ושל LDL. כיצד קשורים הזיהומים לרמות הגבוהות של שומני הדם? יש עדויות שהזיהומים משנים את המטבוליזם של השומנים בתאים. וישנן עדויות לכך של-LDL ישנו תפקיד בהגנה מפני זיהומים. ואכן, בעכברים עם רמות מאד גבוהות של LDL היתה הגנה מזיהומים כמו הליקובקטר פילורי.

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
מגוון גורמים שונים. כולסטרול בעורקים/ShutterStock

3. פתולוגיה במערכת העיכול. כשמחסום המעי נפגע, חומרים המיוצרים על ידי חיידקי המעי ונקראים ליפופוליסכרידים יכולים לחדור לזרם הדם. הליפופוליסכרידים הם חומרים שאינם רצויים בזרם הדם והם מובילים להפעלה של מערכת החיסון. כחלק מהתגובה של מערכת החיסון יכולה להתרחש עליה ב-LDL. איך קשור ה-LDL לתגובה החיסונית? מסתבר שחלקיקיו יכולים להיקשר לליפופוליסכרידים ולסלקם מזרם הדם. ומחקרים מראים שכשיש עליה בליפופוליסכרידים בדם יש גם עליה בחלקיקי ה-LDL.

4. רעלנים סביבתיים. זהו ככל הנראה הגורם שהכי פחות חושבים עליו כגורם לעליה ב-LDL. ישנם מחקרים המראים שהרעלת כספית יכולה להוביל לעליה ברמת הכולסטרול. עוד רעלן שיכול להוביל לעלייה ברמת השומנים בדם הינו ביספנול A. לדוגמה, ארנבים שטופלו בביספנול A פיתחו עליה בשומני הדם ומחלות לב. בנוסף לחומרים הללו, בהחלט אפשרי שגם חומרים אחרים כמו חומרי הדברה, וחומרים כימיים דמויי אסטרוגן, יכולים אף הם לגרום להפרעות דומות בשומני הדם.

5. מצבים של לחץ גופני או נפשי. ידוע שבאנשים עם מחלה הנקראת קושינג שבה יש הפרשת יתר של ההורמון קורטיזול ישנה עליה בשומני הדם. מחלת קושינג היא מצב קיצוני בו ישנה הפרשה מוגברת של ההורמון קורטיזול. אבל מה לגבי אנשים שנמצאים במצב של לחץ מתמיד? גם במצבי לחץ ישנה עליה בקורטיזול שהיא אמנם מתונה יותר, אבל בהחלט יתכן שתהיה בעלת השפעות דומות על שומני הדם.

עוד בוואלה!

יש בגוף שלנו 91 חומרים כימיים רעילים. כך תמנעו מהם

לכתבה המלאה

כיצד אפשר לשפר את הרמות של שומני הדם?

  • איכלו דיאטה בריאה
  • עשו פעילות גופנית
  • ודאו שבלוטת התריס שלכם מאוזנת
  • בררו שאתם לא סובלים מזיהום כלשהו
  • הבטיחו שאינכם סובלים מבעיות במעי
  • נהלו היטב את הלחץ שלכם (על ידי נשימות, מדיטציה, או יוגה)
  • וודאו שאינכם נחשפים לרעלנים סביבתיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully