וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שצריך לדעת על CMV בהריון

ד"ר גיל פומפ, מאמר אורח

27.1.2017 / 6:38

הוא קרוב משפחה של ההרפס, הדבקות בו במהלך ההריון עלולה להוביל לפגיעה בעובר ובדיקות המעבדה לזיהויו אינן מאוד אמינות. מומחה מונה את העובדות החשובות שכדאי לדעת על CMV

ShutterStock

אחת הבדיקות שנשים מופנות אליהן בתחילת ההריון או כשהן מתכננות הריון היא בדיקת דם לזיהוי נוגדנים ל-CMV (קיצור של Cytomegalovirus - ציטומגלוירוס). מדוע דווקא הנגיף הזה, שרוב האוכלוסייה נחשפה אליו בשלב כזה או אחר של חייה, נמצא על הכוונת של רופאי הנשים והאם הבדיקה לזיהויו באמת יעילה? מהן הסכנות הייחודיות שכרוכות בהידבקות במהלך ההריון או סמוך לתחילתו, וכיצד ניתן למנוע הדבקה? הנה כל התשובות.

עוד בנושא:
כל מה שצריך לדעת על הבדיקה שמפחידה נשים בהריון
מחקר ישראלי מצא קשר בין נגיפים בהיריון לבין אוטיזם וסכיזופרניה
מהזיקה ועד לזיהום בחיפה: כיצד משפיע ראש קטן על תינוקות?

1. נגיף ה-CMV הוא ממשפחת נגיפי ההרפס, עם דפוס התנהגות דומה. הכוונה שגם הוא יודע להדביק, להיות במצב רדום ואז להתעורר מדי פעם (ריאקטיבציה – הפעלה מחדש).

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
בדיקות הדם לאיתור הנגיף אינן מדוייקות/ShutterStock

2. התמונה הקלינית של הדבקה ב-CMV יכולה להיות רועשת ומרשימה (כמו "מחלת הנשיקה" - שנמשכת מספר שבועות), אבל לרוב היא נראית כמו 'סתם' מחלה ויראלית - משהו שנע בין שפעת של יומיים ועד לצינון קל. חלק נכבד ממקרי ההדבקה הם שקטים לחלוטין.

3. הווירוס מועבר בעיקר על ידי ילדים קטנים בגילאי גן או מעון על ידי רוק או צואה. מי שעובד עם ילדים נמצא בסיכון מוגבר וצריך להקפיד על שטיפת ידיים, לא להעביר דברים מפה לפה, ובכלל – להקפיד במיוחד על היגיינה. גם מי שיש לו ילדים בבית, או מבקר את האחיינים מדי פעם צריך לשמור על אותם הכללים. בעצם – כולם חשופים לילדים ולכן כולם בסיכון.

4. הדבקה בווירוס בפעם הראשונה היא בעלת הסיכון הגדול יותר, גם מבחינת סיכויי ההדבקה וגם מבחינת עוצמת המחלה. בארץ 80-90 אחוזים מהאוכלוסייה נחשפה לווירוס. אולם, גם מי שכבר נדבק בעבר, אינו באמת מחוסן לחלוטין. יש מצב של הפעלה מחדש (ריאקטיבציה) של וירוס רדום, וישנה גם אפשרות של הדבקה מחדש על ידי תת זן אחר של וירוס ה-CMV.

5. בדיקות המעבדה לאיתור הווירוס אינן מדויקות – לעיתים מקבלים תשובות כזב חיוביות, וכן קיימת גם אפשרות של תשובות כזב שליליות. נוגדנים ל-CMV מופיעים אצל הנדבק רק מספר שבועות לאחר ההדבקה בפועל, כך שבדיקה שלילית איננה שוללת הדבקה לאחרונה. כשרוצים לבצע בדיקת CMV בשל חשד קליני (סיפור של מחלה ויראלית אצל האמא או סימנים מחשידים אצל העובר), חוזרים על הבדיקות במרווחים של 7 שבועות. הבדיקה האמינה להדבקת עובר היא הפרשת הנגיף בשתן שלו (מי השפיר), כך שדיקור מי שפיר לאחר שבוע 20 (אז יש בשלות של מערכת השתן העוברית) נותן תוצאות מדוייקות בכמעט 100 אחוזים לגבי הדבקה או אי הדבקה של העובר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אילוסטרציה. ShutterStock
הנזק השכיח ביותר לילדים הוא חירשות, אך ייתכנו גם נזקים חמורים יותר כמו פגיעה מוחית/ShutterStock

6. כדי לעשות את הדברים מעט מורכבים יותר, הדבקת עובר לא בהכרח אומרת שהעובר ייפגע. 80-90 אחוזים מהילדים שנדבקו כעוברים לא מפתחים מחלה משמעותית.

7. הנזק השכיח ביותר לילדים בהדבקת CMV הוא חירשות. לכן תינוקות שמפרישים CMV בשתן או ברוק (לאחר הלידה) מקבלים טיפול אנטי-ויראלי להורדת הסיכון. נזקים פחות שכיחים אך הרסניים הם פגיעה מוחית קשה. יש קשר בין ממצאים באולטרסאונד בבדיקת מוח העובר, וכן ב-MRI, לנזק המוחי וההתפתחותי אצל הילד. במילים אחרות, כאשר בדיקות ההדמיה של מוח העובר תקינות, הסיכוי לפגיעה מוחית משמעותית היא נמוכה מאוד. כשכן רואים ממצאים בהדמיית המוח (סביב שבוע 30), ניתן לומר בצער שצפוי נזק משמעותי.

8. משרד הבריאות אינו ממליץ על בדיקת סקר גורפת לכלל האוכלוסייה לנוכחות נגיף ה-CMV. אי ההמלצה נובע מכך שיש חלון זמנים בין החשיפה לנגיף ליכולת המעבדה לזהות את ההדבקה, וכן בשל המגבלה המעבדתית לתת תשובות אמת. עם זאת, ישנה המלצה לבדיקת מעבדתית מקדימה לפני הריון/תחילת הריון לנשים עם סיכון מוגבר להדבקה, כגון מטפלות בפעוטונים.

אילוסטרציה. ShutterStock
הבדיקה האמינה להדבקת עובר היא הפרשת הנגיף בשתן שלו, באמצעות בדיקת מי שפיר/ShutterStock

9. מלבד שמירה על כללי היגיינה (ראו סעיף 3), יש טעם לבצע בדיקה סרולוגית (בדיקה המאפשרת לזהות האם התרחשה הדבקה בגורם מזהם מסוים, וכן לקבוע את שלב ההדבקה – פעילה או ישנה - של וירוס ה-CMV במקרה של חשד קליני, כגון מחלת חום/צינון של האם, או סימנים ברורים יותר כשל מחלת הנשיקה (הגדלת בלוטות לימפה, שינויים בתפקודי כבד ועוד). כמו כן, אם יש ממצאים מחשידים באולטרסאונד כגון האטה משמעותית בגדילת העובר, הרחבת חדרי מוח, ממצאים אקוגניים (בוהקים) סביב חדרי המוח או בכבד, בצקות נרחבות וכיוצא באלה. בעצם ניתן לומר שסקירות המערכות משמשות בצורה עקיפה גם כבדיקת סקר לעניין זה.

10. וירוס ה-CMV הינו שכיח. בדיקות הסקר אינן ממש יעילות. גם כשיש חשד להדבקה (או אפילו הדבקה מוכחת) הסיכוי למחלה משמעותית אצל העובר הוא פחות מחמישה אחוזים. ייתכן שבעתיד יהיה חיסון שימנע הדבקה ב-CMV, אבל עד אז נצטרך להתמודד עם הכלים שבידינו – שימוש מושכל בבדיקות המעבדה, שמירה על היגיינה כמניעה ראשונית, ובמקרים שבהם יש חשד להדבקה ב-CMV, ניהול המעקב והבירור נעשה על ידי צוות רב תחומי של מומחי הריון בסיכון, הדמיית עובר ומחלות זיהומיות.

ד"ר גיל פומפ הוא מנהל המיון המיילדותי והמיון הגניקולוגי בבית החולים מעייני הישועה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully