וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבה חיובית מסייעת לחולי סרטן, או שזה רק עוד משהו לדאוג ממנו?

פרופ' תמר ספרא

26.2.2023 / 7:48

אין ספק שלגישה יש השפעה על האופן שבו הגוף נלחם במחלת הסרטן, אבל קשה לשמור על חיובית בעין הסערה. פרופ' תמר ספרא בטור מיוחד על המחיר של חשיבה חיובית, על הרכיב הנפשי שדווקא כן עוזר, ועל מחקר חסר תקדים שמתקיים בימים אלה באיכילוב

איריס קול מראיינת את פרופ' תמר ספרא על סרטניים נשיים/מערכת וואלה

"אם תחשוב חיובי תנצח את הסרטן", האמנם? הרבה חולי סרטן שומעים את האימרה הזו. לגישה חיובית בריאה יתרונות רבים בכל תחומי החיים, אך היא אינה תחליף לטיפול רפואי נחוץ. במקרים רבים החולים נוטים לחוות רגשות אשמה ואחריות להתפתחות המחלה, כי הם חוששים שנכשלו בחשיבה חיובית. לא בכדי יש המכנים את הגישה הזו "טרור החשיבה החיובית". דווקא בתקופות מאתגרות חשוב לתת מוצא ולהביע גם רגשות שליליים כמו כעס, צער, אכזבה, כאב. חשיבה חיובית כשלעצמה טובה וחשובה, אך ההכרח להתמקד בה מקשה על החולים לבטא רגשות אלו לעצמם ולסובבים אותם וגורמת לתיסכול רב.

המעבר מחשיבה חיובית לבניית חוסן נפשי המסייע בהתמודדות עם הקשיים הפיזיים והנפשיים שמלווים כל חולת וחולה סרטן איננה קלה. כל שלב בדרך הזו, החל מהטראומה של גילוי הסרטן, דרך הטיפולים והניתוחים ועד להחלמה או לחילופין המעבר לחיים לצד המחלה או ההתמודדות הקשה עד המוות, כרוך בהתמודדות מתמשכת עם אתגרים בכל החזיתות.

התמודדות על מחלת הסרטן, כפי שהיא נראית ב-AI. גיא גולד, מנהל קראיטיב ויוצר תוכן,
חשוב להביע גם רגשות שליליים/גיא גולד, מנהל קראיטיב ויוצר תוכן
התמודדות על מחלת הסרטן, כפי שהיא נראית ב-AI. גיא גולד, מנהל קראיטיב ויוצר תוכן,
המחלה פוגעת בערכן העצמי של נשים/גיא גולד, מנהל קראיטיב ויוצר תוכן

אצל נשים חולות בולטים עוד יותר קשיים הקשורים בתחושת הפחתה בערכן העצמי כנשים בעקבות הפגיעה בדימוי הגוף, הירידה בפוריות והקושי להמשיך בתפקוד מלא בעבודה בזוגיות ובחיק המשפחה. כדי להתמודד בהצלחה עם מערכת אתגרים מורכבת זו נדרש חוסן נפשי. אנחנו באונקולוגיה עסוקים תמיד בטיפול המיידי, בבדיקת הסיטי, בתופעות הלוואי. מעולם לא קבלנו הכשרה לסייע למטופלות והמטופלים שלנו לבנות את החוסן הנפשי שיעזור להן להתמודד עם שלל האתגרים.

חוסן נפשי זו הגדרה רחבה הכוללת בתוכה את תפישת המציאות באופן המאפשר יכולת טובה יותר להתמודדות עם המחלה, הטיפול, החרדה , הסבל, הדימוי העצמי, התפקוד היומיומי במשפחה, בחברה, בעבודה ועוד. אין לנו ספק כי בכוחה של הנפש לסייע בהתמודדות ולשפר את איכות החיים.

איך משפרים את החוסן הנפשי?

אין היום תשובה פשוטה ואין שיטה מקובלת. בעולם נהוג להמליץ על טיפול פסיכואונקולוגי, קבוצות תמיכה, רפואה משלימה ועוד, אך חסר מחקר מבוסס, מסודר וביקורתי כדי לבדוק בצורה מדעית רפואית מקובלת אם ההתערבות אכן משמעותית ויעילה כפי שחשבנו. כפי שנהוג לומר "להאמין אפשר רק באלוהים, כל השאר מתבקשים להציג נתונים".

קיימת קשת רחבה של מתודות לשיפור איכות החיים. ואנחנו באיכילוב בחרנו להתחיל את חקר השפעת עבודת המודעות על יכולת ההתמודדות עם המחלה והשלכותיה בעזרת שיטת המטאיזם כחלק ממחקר "מרחב מודעות". זהו מחקר יחודי מסוגו בעולם, הבוחן באופן אמפירי את כוחה של התודעה בשיפור יכולת ההתמודדות ואיכות החיים של נשים הנמצאות בתחנות שונות במסע הארוך בהתמודדות עם הסרטן. המחקר אושר כמובן על ידי הוועדה האתית של בית החולים.

עוד בוואלה!

מה הסיכוי לחלות בסרטן - ומה הסיכוי להחלים ממנו?

לכתבה המלאה

שיטת המטאיזם היא מתודולוגיה מובנית הרואה במציאות מראה למתרחש בנבכי התודעה, ובוחנת את האופן שבו האמונות שלנו מגבילות אותנו ומשתקפות בחיינו. השיטה דוגלת בכלים פרקטיים להתבוננות פנימה ויצירת שינוי המתחיל בתוכנו. זאת מתוך התפיסה שהכל מיתרגם החוצה אל העולם האמיתי. השיטה מעודדת חקירה עצמית של האדם את עצמו ואת סביבתו מתוך הבנה שביכולתו לשנות, להשפיע ולשפר את איכות חייו.

מטרת התהליך להעצים את המטופלות ולסייע להן לסגל חוסן פנימי כאורח חיים. על מנת לעשות זאת, המשתתפות במחקר שחלקן מטופלות וחלקן מחלימות, ממגוון גילאים ומגוון סוגי סרטן, משתתפות בסדרת מפגשים בני שלוש שעות, בקבוצה אינטימית של 12-18 נשים, אחת לשבוע במשך שלושה חודשים.

התמודדות על מחלת הסרטן, כפי שהיא נראית ב-AI. גיא גולד, מנהל קראיטיב ויוצר תוכן,
משתתפות התוכנית מגלות משבוע לשבוע את הכח הפנימי שלהן. תהליך ההתמודדות עם המחלה, ב-AI/גיא גולד, מנהל קראיטיב ויוצר תוכן

הסדנאות המועברות על ידי מנחה מוסמכת מטעם השיטה, בלווי פסיכולוגית ורופאה אונקולוגית, מהוות עוגן משמעותי לתהליך העמוק. התהליך נפתח בחקירת השורש הפסיכו-רוחני המנהל את המטופלת. כל משתתפת מגלה בתוכה את הדפוסים המחשבתיים המנהלים אותה, ורוכשת סט הכלים המאפשרים לה לקחת אחריות פרואקטיבית ולשנות את דפוסי ההתנהגות ותבניות החשיבה. משתתפות התוכנית מתחזקות ומגלות משבוע לשבוע את הכח הפנימי שלהן ואת עוצמתן. הן מסיימות את התהליך בחוויית מסוגלות, נינוחות והתרגשות לקראת הבאות.

התוצאות הראשוניות מעודדות ביותר

על מנת לבחון את התהליך באופן מדעי, המשתתפות ממלאות לפני תחילת התהליך, במהלכו ובסיומו שורת שאלונים בינלאומיים מקובלים ומתוקפים לבחינת איכות החיים. השאלונים מאפשרים להעריך את השפעת הסדנאות על ההתמודדות עם המחלה וההחלמה, ובוחנים אם אכן היה שיפור באיכות החיים. המחקר עדיין בעיצומו אך התוצאות הראשוניות מעודדות ביותר. מטופלות שסיימו את התהליך מדווחות על שיפור מהותי באיכות חייהן. הן מציינות כי הכלים שלמדו במהלך הסדנא מקלים עליהן מאוד את ההתמודדות עם הטיפולים וחיי היומיום.

מעיבוד סטטיסטי ראשוני של תוצאות השאלונים נצפתה עליה מובהקת באיכות חיים בכל המדדים כבר מאמצע התהליך, וכמו כן גם שיפור בתפקוד הפיזי, הרגשי, הסוציאלי, והמשפחתי הן אצל החולות בטיפול אקטיבי והן אצל המחלימות. מחקר חשוב זה יוכל להוות בעתיד בסיס למחקרים נוספים שיספקו לנו מידע מקיף ומדעי על התרומה של סדנאות מרחב מודעות על איכות החיים של המטופלות, באופן שיאפשר שילוב טיפול מובנה של סדנאות דומות כחלק מסל הטיפולים ותהליך ההחלמה של חולות סרטן.

פרופ' תמר ספרא היא מנהלת המרכז לסרטן האישה ומנהלת השירות האונקו-גינקולוגי בבית החולים איכילוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully