וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זהב יכול לעצור גידולים סרטניים?

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 8:46

חוקרים ישראלים הצליחו בפעם הראשונה ליצור מולקולה המכילה זהב ופלטינה ומראה יתרון משמעותי בריפוי סרטן ריאות. איך זה עובד? הנה כל הפרטים

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

האם זהב יכול לעזור בריפוי סרטן? חוקרים ישראלים הצליחו בפעם הראשונה ליצור מולקולה המכילה זהב ופלטינה ומראה יתרון משמעותי בריפוי סרטן ריאות, בינתיים רק בחיות, אבל זה בהחלט צעד ראשון.

המחקר חדש נערך במעבדתו של פרופ' דני גיבסון, יחד עם הדוקטורנט תומר באבו מבית ספר לרוקחות באוניברסיטה העברית, וכלל שיתוף פעולה עם מעבדות מחקר בישראל, גרמניה, אוסטריה ואיטליה. החוקרים הראו בפעם הראשונה שהם יכולים ליצור מולקולה שמכילה פלטינה וזהב לטיפול יעיל בגידולים. הרעיון לחבר פלטינה וזהב נבע ממחקרים שהראו שלזהב יש פוטנציאל להיות טיפול נוסף לסרטן. כיום ישנה תרופה אחת מבוססת על נגזרת של מתכת זהב בשם Auranofin לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית.

מחפשים תחליף לכימותרפיה

כשליש מכל המאובחנים בסרטן יקבלו טיפול כימותרפי המשלב תרופות שונות. מטרת הכימותרפיה היא לחסל את התאים הסרטניים, בעיקר על ידי פגיעה ביכולת החלוקה שלהם. בעוד שכימותרפיה הוכיחה יעילות רבה לריפוי במגוון סוגי סרטן, יש לה תופעות לוואי קשות, וחלק מהמטופלים מעדיף להפסיק את הטיפול באמצע.

כיום בארסנל הכימותרפיה, מככבות שלוש תרופות המבוססות על מתכת פלטינה (מחצית מכל המטופלים יקבלו אחת מהן) כשהראשונה (Cisplatin) אושרה לשימוש ב-1978 וחוללה מהפך בריפוי סרטן. הדוגמה המשמעותית ביותר היא העלאת הישרדות בסרטן אשכים מ-10 ל-90 אחוזים. הקושי העיקרי בתרופות הללו הוא שהן ניתנות בהזרקה בלבד בבתי החולים, ותופעות הלוואי קשות שהמטופלים סובלים מהן כמו בחילות והקאות.

עוד בוואלה!

25 סבבי כימותרפיה לא עזרו לעוז לנצח את הסרטן. התרופה הזו דווקא כן

לכתבה המלאה
הדוקטורנט תומר באבו מבית ספר לרוקחות באוניברסיטה העברית. שמעון פרלשטיין,
הדוקטורנט תומר באבו מבית ספר לרוקחות באוניברסיטה העברית/שמעון פרלשטיין

במעבדתו של פרופ' גיבסון, תרופות הפלטינה האלה עוברות שינוי כימי שגורם להם להיות יציבות יותר בגוף, ומאפשר ליטול אותן דרך הפה ויכול לחסוך את הזמן של הגעה לבתי החולים ועירויים. השילוב הכימי שיצרו החוקרים עם מולקולת זהב הראה יתרון משמעותי בתאי סרטן לעומת פלטינה או זהב לבד, ואפילו שילוב של המתכות כשהן לא מחוברות בקשר כימי.

בניסוי נוסף שהם ערכו הם הצליחו להראות שהשילוב בין המתכות הגדיל את סיכויי ההישרדות של עכברים עם גידולים בריאות, והוריד את הרעילות לעומת קבוצות הביקורת. אף על פי שמדובר במתכות כבדות, השילוב ביניהן הוביל לירידה בהצטברות פלטינה וזהב באיברים חשובים כמו הכבד והכליות.

הגילוי החדש מוביל את הקידום לטיפולים כימותרפיים אלטרנטיביים שיהיו יעילים יותר עם פחות תופעות לוואי ומטופלים שיוכלו ליטול את התרופות בביתם ללא צורך לנסוע לבתי חולים.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן
  • זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully