וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שעלול לקרות למי שכל היום מתעדכן בחדשות

עודכן לאחרונה: 28.8.2022 / 8:05

לא יכולים להיות רגע בלי להציץ בהתראות הטלפון, לא מפספסים מהדורה ויודעים תמיד מה קורה בארץ ובעולם? אתם ככל הנראה מכורים לחדשות ויש לזה מחיר נפשי, חברתי ופיזי

מהדורת חדשות 12 - 6 באוגוסט 2022, מבצע עלות השחר, דנה ויס. קשת 12, צילום מסך
לא מפספסים מהדורה? דנה ויס/צילום מסך, קשת 12

במדינה כמו ישראל שכל רגע יכול לקרות משהו, הרבה מאוד אנשים מכורים לחדשות ולא מפספסים אף רצועה אקטואלית. למקרה שזה יפתיע אתכם - מדובר בהרגל מאוד לא בריא. חוקרים מאוניברסיטת טקסס טק מצאו כי אנשים שעוקבים באובססיביות אחר החדשות נוטים יותר לסבול מבעיות פיזיות ונפשיות כאחד, כולל חרדה וסטרס. המחקר התפרסם בכתב העת Health Communication.

אלה שבודקים כל הזמן את הכותרות האחרונות נמצאו בסופו של דבר חולים יותר משמעותית מאלה שצופים לעתים רחוקות יותר, על פי הממצאים. הצוות מוסיף כי שמירה מתמדת על ההתפתחויות האחרונות יכולה להוביל למעגל קסמים שבו אנשים תמיד בודקים אם יש עדכונים נוספים, במקום לחזור לחייהם לאחר קריאה מהירה.

זה יכול להתחיל להפריע לחייהם האישיים של אנשים, להשאיר אותם חסרי אונים ומצוקה לגבי אירועים גלובליים כולל מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה ושינויי אקלים.

"צפיה באירועים אלו בחדשות יכולה להביא למצב מתמיד של כוננות גבוהה אצל אנשים מסוימים ולגרום לעולם להיראות כמו מקום אפל ומסוכן", אומר פרופסור בריאן מקלוהן מהמכללה למדיה ותקשורת באוניברסיטת טקסס טק.

צופים בטלוויזיה בקוריאה לקראת בפסגה בפיונגיאנג 18 בספטמבר 2018. אי-פי, AP
גורם למתח ולחרדה. אנשים בקוריאה צופים בחדשות בטלוויזיה/AP, אי-פי

ל-1 מכל 6 יש התמכרות לחדשות 'בעייתית מאוד'

מחברי המחקר מצאו כי 16.5 אחוזים מהמשתתפים בניסוי שלהם הראו סימנים של צריכת חדשות "בעייתית מאוד". משמעות הדבר היא שהם נהיו כה שקועים ומושקעים באופן אישי בכתבות חדשותיות עד שאירועים אקטואליים שלטו במחשבותיהם, שיבשו את הזמן עם המשפחה והחברים, הקשו על התמקדות בלימודים או בעבודה ותרמו לאי שקט וחוסר יכולת לישון.

"למרות שאנו רוצים שאנשים יישארו מעורבים בחדשות, חשוב שיהיה להם מערכת יחסים בריאה יותר עם החדשות", ממשיך מקלוהן. "ברוב המקרים, טיפול בהתמכרויות והתנהגויות כפייתיות מתמקד בהפסקה מוחלטת של ההתנהגות הבעייתית, מכיוון שיכול להיות קשה לבצע את ההתנהגות במתינות".

מכורים לחדשות היו בסבירות גבוהה יותר לחוות בריאות גופנית ונפשית לקויה מאשר אלה שהיו פחות אובססיביים לחדשות - גם לאחר שמשתנים כמו דמוגרפיה, תכונות אישיות ושימוש כללי בחדשות הוכנסו בחשבון.

פוגע בבריאות ובדמוקרטיה

לצורך המחקר, הצוות בחן נתונים מסקר מקוון של 1,100 מבוגרים אמריקנים. החוקרים שאלו אמריקנים באיזו מידה הם מסכימים עם אמירות כמו "אני כל כך שקוע בחדשות שאני שוכח את העולם סביבי", "המוח שלי עסוק לעתים קרובות במחשבות על החדשות", "קשה לי להפסיק לקרוא או לצפות בחדשות", ו"לעתים קרובות אני לא מרוכז בבית הספר או בעבודה כי אני קורא או צופה בחדשות".

המשיבים נשאלו גם לגבי התדירות שבה הם חוו תחושות של לחץ וחרדה, כמו גם מחלות גופניות כגון עייפות, כאבים פיזיים, ריכוז ירוד ובעיות מעיים. 73.6 אחוזים מהנשאלים שהיו עם רמות חמורות של צריכת חדשות בעייתית חוו מחלת נפש "די הרבה" או "מאוד" בהשוואה לשמונה אחוזים בלבד מכלל המשתתפים בסך הכל. המחקר מצא גם שיותר משלושה מכל חמישה (61 אחוזים) מכורים לחדשות חוו מחלה פיזית "די הרבה" או "מאוד" בהשוואה לשישה אחוזים בלבד מכולם.

"במקרה של צריכת חדשות בעייתית, מחקר הראה שאנשים עשויים להחליט להפסיק, או לפחות להפחית באופן דרמטי, את צריכת החדשות שלהם אם הם רואים שיש לה השפעות שליליות על בריאותם הנפשית", מוסיף מחבר המחקר. "לדוגמה, מחקרים קודמים הראו שאנשים שהפכו מודעים ודאגו להשפעות השליליות שתשומת הלב המתמדת שלהם לסיקור של הקורונה.

"עם זאת, לא רק שההתכווננות באה על חשבון הגישה של אדם למידע חשוב לבריאותו ובטיחותו, היא גם מערערת את קיומו של אזרח מושכל, מה שמייצר השלכות על שמירת דמוקרטיה בריאה. זו הסיבה שמערכת יחסים בריאה עם צריכת חדשות היא מצב אידיאלי".

"עם זאת, עבור סוגים מסוימים של אנשים, הקונפליקט והדרמה המאפיינים סיפורים ראויים לחדשות לא רק מושכים את תשומת לבם ומושכים אותם פנימה, אלא גם יכולים להוביל למערכת יחסים בעייתית עם החדשות. לפיכך, תוצאות המחקר שלנו מדגישות שהלחצים המסחריים שעמם מתמודדות התקשורת החדשותית לא רק מזיקים למטרה של שמירה על דמוקרטיה בריאה, הם גם עלולים להזיק לבריאותם של אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully