וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הסרטן הכי קטלני שיש, ושכיחותו עולה בעיקר באוכלוסיה זו

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 12:09

סרטן הלבלב נחשב לקטלני מכולם כשאחת הבעיות העיקריות היא אבחון מאוחר. דוח מדאיג מארה"ב מראה עלייה בשכיחות שלו, והיא בעיקר אצל נשים

איריס קול מראיינת את ד"ר קובי פריד מאיכילוב על טיפול אינטגרטיבי לחולי סרטן/מערכת וואלה

שיעורי סרטן הלבלב עולים ברחבי ארה"ב, כשהנתונים עולים "במהירות" בקרב נשים צעירות יותר בהשוואה לגברים בני אותו גיל, הזהירו חוקרים. מחקר רחב היקף שנערך על ידי חוקרים ממכון הסרטן Cedars-Sinai בלוס אנג'לס מצא ששיעורי סרטן הלבלב בקרב נשים מתחת לגיל 55 עלו ב-2.4 אחוזים יותר מהשיעור בקרב גברים באותו גיל.

כל סוגי הסרטן מפחידים מאוד, אבל סרטן הלבלב, צבר מוניטין של מחלה קטלנית וטראגית במיוחד. סרטן הלבלב מכונה גם "הרוצח השקט", משום שהוא תוקף ומתפתח בלי הרבה סימנים מוקדמים. שכיחותו עולה משנה לשנה והוא גורם התמותה הרביעי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן השונים.

"יש צורך להבין את המגמות הללו"

"אנו יכולים לדעת ששיעור סרטן הלבלב בקרב נשים עולה במהירות, מה שגורם לצורך במחקר נוסף בתחום זה. יש צורך להבין את המגמות הללו, ולבצע שינויים היום כדי שזה לא ישפיע על נשים באופן לא פרופורציונלי בעתיד", כתב בכתב העת Gastroenterology, סריניבס גדאם, אחד מעורכי המחקר. הוא הוסיף כי "המחקר מצא כי בעוד ששיעור ההישרדות של סרטן הלבלב משתפר משנה לשנה, השיפור נמצא בעיקר בקרב גברים. שיעור התמותה בקרב נשים אינו משתפר".

החוקרים הציעו שסוג ומיקומם של הגידולים יכולים להיות סיבה לשיעורים המוגברים, שכן נראה ששיעורי אדנוקרצינומה של ראש הלבלב עלו. גדאם הדגיש כי העלייה קטנה וכי הממצאים אינם צריכים לעורר דאגה, אך קרא לערוך מחקרים נוספים לבחינת הגורם לעלייה הזו.

עוד בנושא:
סרטן הופך שכיח בגילאי 30-40. מה הסיבות ואיך נמנעים?
מה הסיכוי לחלות בסרטן - ומה הסיכוי להחלים ממנו?

כאב בטן. ShutterStock
מתגלה מאוחר מדי/ShutterStock

"הנתונים מראים לנו עלייה קטנה בסיכון לסרטן הלבלב", הסביר, "המודעות הזו עשויה למקד אנשים מחדש בצורך להפסיק לעשן, להפחית את השימוש באלכוהול, לאכול תזונה בריאה, להתאמן באופן קבוע ולנהל את המשקל שלהם. שינויים אלה באורח החיים עוזרים כולם להפחית את הסיכון לסרטן הלבלב".

מה התסמינים ואיך מטפלים?

מבחינת תסמינים, רוב האנשים שחולים בסרטן הלבלב סובלים בתחילה מכאב בטן וירידה במשקל, עם או בלי צהבת בעור. אם עולה חשד לסרטן הלבלב, הבירור כולל בדיקות דם ובדיקות הדמיה, כמו בדיקת אולטרסאונד או טומוגרפיה ממוחשבת (CT). בנוסף, לעיתים יש צורך בבדיקות פולשניות כמו ercp או אולטרסאונד אנדוסקופי. מטרת הבדיקת, פרט לאבחנה של הרקמה, היא גם לתת מידע בנוגע להיקף המחלה והאם הגידול מתאים לכריתה בניתוח.

עוד בוואלה!

זה הסרטן הקטלני שגרם למותה של מירית הררי

לכתבה המלאה

לאחר האבחנה, הצעד הבא הוא לקבוע את היקף המחלה. פרמטרים שונים, בהם גודל הגידול, מנחים את הטיפול המתאים ומנבאים את סיכויי ההחלמה. ככל שהגידול מזוהה בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי לכריתה ניתוחית גבוה יותר. ניתן לטפל בסרטן הלבלב במספר גישות. בשלב מוקדם, סרטן הלבלב יכול להיות מטופל ניתוחית, לעיתים לאחר טיפול מקדים בכימותרפיה ו/או הקרנות כדי להקטין את הגידול לפני הניתוח.

כאמור, למרבה הצער, לעיתים קרובות סרטן הלבלב מאובחן בשלב מתקדם, ולכן לא ניתן לנתח. אם הניתוח אינו אפשרי, הקרנות, כימותרפיה, או שילוב של השניים משמשים להקטנת הגידול, שיפור התסמינים והארכת החיים ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully