וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה דווקא סרטן הלבלב כל כך קטלני?

1.1.2019 / 14:39

כל סוגי הסרטן מפחידים מאוד, אבל בראש פסגת הדאגות ממוקם ללא ספק סרטן הלבלב, שצבר מוניטין של מחלה קטלנית וטראגית במיוחד. מה שונה בסוג הסרטן הזה ובאילו מקרים אפשר לטפל בו?

סרטן הלבלב. ShutterStock
"הרוצח השקט". סרטן הלבלב/ShutterStock

כל סוגי הסרטן מפחידים מאוד, אבל בראש פסגת הדאגות ממוקם ללא ספק סרטן הלבלב, שצבר מוניטין של מחלה קטלנית וטראגית במיוחד. סרטן הלבלב מכונה גם "הרוצח השקט", משום שהוא תוקף ומתפתח בלי הרבה סימנים מוקדמים. שכיחותו עולה משנה לשנה והוא גורם התמותה הרביעי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן השונים.

עוד בנושא:
בדיקה פשוטה לזיהוי סרטן הלבלב עשויה להציל אלפי בני אדם
מינרל פלא? מגנזיום מגן על הגוף מפני סרטן הלבלב
איך מתמודדים עם החיים בצל סרטן כרוני?

אחת הבעיות העיקריות בסרטן הלבלב היא האבחון המאוחר. מעל 80 אחוזים מהמקרים מאובחנים רק לאחר שהגידול כבר התפשט, ולעיתים קרובות הוא נראה בתחילה כדלקת בלבלב. גורם נוסף שהופך אותו לקטלני במיוחד הוא המיקום שלו, שגורם לכך שהוא עלול לערב כלי דם ואיברים סמוכים בחלל הבטן.

איך מאבחנים סרטן הלבלב?

הגורמים לסרטן הלבלב אינם ידועים, אך מי שנמצא בסיכון גבוה לחלות בו הם בדרך כלל אנשים בעלי עודף משקל, אנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן הלבלב, נשאי מוטציות גנטיות ספציפיות כמו BRCA2 ואנשים בעלי נטייה לפתח סוכרת.

הלבלב ממוקם בבטן, מתחת לקיבה, ותפקידו לייצר הורמונים המווסתים את רמת הגלוקוז בדם וליצור מיצי עיכול המסייעים לגוף לפרק ולעכל מזון. שני הסוגים העיקריים של סרטן הלבלב הם אדנוקרצינומה (שמקורו בצינורות הלבלב), וסרטנים נוירואנדוקרינים שמקורם מקבוצת התאים שמייצרים הורמונים.

אילוסטרציה. ShutterStock
עלול לערב כלי דם ואיברים סמוכים בחלל הבטן בשל מיקומו. לבלב/ShutterStock

מבחינת תסמינים, רוב האנשים שחולים בסרטן הלבלב סובלים בתחילה מכאב בטן וירידה במשקל, עם או בלי צהבת בעור. אם עולה חשד לסרטן הלבלב, הבירור כולל בדיקות דם ובדיקות הדמיה, כמו בדיקת אולטרסאונד או טומוגרפיה ממוחשבת (CT). בנוסף, לעיתים יש צורך בבדיקות פולשניות כמו ercp או אולטרסאונד אנדוסקופי. מטרת הבדיקת, פרט לאבחנה של הרקמה, היא גם לתת מידע בנוגע להיקף המחלה והאם הגידול מתאים לכריתה בניתוח.

לאחר האבחנה, הצעד הבא הוא לקבוע את היקף המחלה. פרמטרים שונים, בהם גודל הגידול, מנחים את הטיפול המתאים ומנבאים את סיכויי ההחלמה. ככל שהגידול מזוהה בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי לכריתה ניתוחית גבוה יותר.

איך מטפלים בסרטן הלבלב?

ניתן לטפל בסרטן הלבלב במספר גישות. בשלב מוקדם, סרטן הלבלב יכול להיות מטופל ניתוחית, לעיתים לאחר טיפול מקדים בכימותרפיה ו/או הקרנות כדי להקטין את הגידול לפני הניתוח.

כאמור, למרבה הצער, לעיתים קרובות סרטן הלבלב מאובחן בשלב מתקדם, ולכן לא ניתן לנתח. אם הניתוח אינו אפשרי, הקרנות, כימותרפיה, או שילוב של השניים משמשים להקטנת הגידול, שיפור התסמינים והארכת החיים ככל האפשר.

מה הסיכוי להחלים מסרטן הלבלב?

במקרה של אדנוקרצינומה של הלבלב מדובר ב-14 אחוזי הישרדות בלבד בטווח של חמש שנים לגילוי בשלב 1, ועד 3 אחוזים במשך חמש שנים לגילוי בשלב 3, ופחות מאחוז לגילוי בשלב 4. נתונים אלה מטרידים במיוחד משום שסרטן הלבלב במקרים רבים מתגלה בשלבים מאוחרים. לעומת זאת, בגידולי לבלב נוירואנדוקרינים השיעורים גבוהים משמעותית ועומדים על 61 אחוזים בחמש שנים לשלב 1, 41 אחוזים בשלב 3, ו-16 אחוזים בשלב 4.

יש לציין כי הנתונים האלה מתייחסים לאנשים שטופלו בחמש שנים האחרונות, ולכן לא לוקחים בחשבון טיפולים חדשים שנכנסו בחמש השנים האחרונות ושצפויים (כך מקווים) לשפר את השרידות של מטופלים עם גידולי לבלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully