פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מינרל פלא? מגנזיום מגן על הגוף מפני סרטן הלבלב

      חוקרים מצאו צריכה גבוהה של מגנזיום עשויה לצמצם דרמטית את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב. המינרל מצוי בסוגי מזונות כמו עלים ירוקים, אגוזים ואורז מלא

      מינרל פלא? מגנזיום מגן על הגוף מפני סרטן הלבלב
      צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

      בווידיאו: מה הקשר בין האוכל שאתם מכניסים לפה ובין סרטן?

      צריכה גבוהה של מגנזיום עשויה לצמצם דרמטית את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב – כך עולה ממחקר חדש שפורסם באחרונה בכתב העת הבריטי לסרטן (British Journal of Cancer). סרטן הלבלב הוא סרטן אלים וקשה לריפוי, אם מתגלה בשלב מאוחר. הוא נחשב לרביעי בקטלניותו מבין כל סוגי הסרטן בארה"ב ולשלישי בקטלניותו בישראל, בקרב גברים.

      החוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה עקבו אחר כ-68 אלף גברים ונשים אמריקאים בגילי 50-76 שהשתתפו במחקר רחב היקף על תזונה ואורח חיים בשם VITAL, במשך שמונה שנים (2000-2008). כפי שקורה במחקרים מסוג זה, המכונים "מחקרי עוקבה", החוקרים עוקבים אחר אוכלוסיות בריאות ומחלקים אותן לחמישונים, בהתאם לצריכה של הרכיב שאותו בוחנים (מגנזיום במקרה הנוכחי) – מזו הגבוהה ביותר לזו הנמוכה ביותר. לאחר מכן, החוקרים משווים בין שיעורי התחלואה בחמישונים השונים.

      מניעה ראשונית של סרטן הלבלב

      במקרה הספציפי, החוקרים גילו כי כל הפחתה של 100 מ"ג ביום בצריכת מגנזיום, קשורה עם עלייה של 24% בשכיחות סרטן הלבלב. סך הכל, 151 אנשים מבין משתתפי המחקר לקו בסרטן הלבלב בתוך כשבע שנים. "הממצאים מראים שצריכת מגזניום עשויה להועיל במניעה ראשונית של סרטן הלבלב", הם כותבים.

      תרד (נמרוד סונדרס)
      מלא במגנזיום. תרד (צילום: shuttesrstock)

      מגנזיום, המכונה "מאסטר מינרל", מצוי במזונות רבים והוא בעל תרומה מכרעת לתפקוד מערכות ואיברי הגוף, לרבות לב, כלי דם, מערכת העצבים, השרירים והמעי. מגנזיום מצוי במזונות רבים כמו אגוזים, שקדים, גרעינים, קטניות, מוצרי סויה, דגנים מלאים, אורז חום, אבוקדו וירקות ירוקים-כהים.

      "סרטן הלבלב ייחודי ושונה מסרטנים אחרים, ושיעור החולים ששורדים את המחלה במשך חמש שנים הוא נמוך מאוד", אמר אחד מכותבי המחקר, האפדימיולוג קה הא, בהודעה לעיתונות. לכן החוקרים ממליצים על צריכת 320-420 מ"ג מגנזיום ביום – תלוי בנסיבות ובמגזר – בין אם דרך המזון או בסיוע תוספים. רק כדי לסבר את האוזן - בכוס של קטניות יש כ-100 מ"ג מגנזיום.

      חושב לציין כי ההמלצה נכונה במיוחד לאנשים הנמצאים בסיכון ללקות בסרטן הלבלב, למשל אנשים שבמשפחתם קיימת היסטוריה של המחלה.