וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה פשוטה לזיהוי סרטן הלבלב עשויה להציל אלפי בני אדם

3.8.2015 / 12:00

חוקרים זיהו "חתימה" של שלושה חלבונים המזוהים עם הסרטן הלבלב, ומאמינים כי הגילוי יאפשר להם לפתח בדיקת שתן פשוטה לזיהוי המחלה הקטלנית

סרטן הלבלב. ShutterStock
רק 3 אחוז מהחולים שורדים בתוך חמש שנים מהאבחון/ShutterStock

האם בקרוב בדיקה פשוטה תוכל לאבחן סרטן הלבלב ובכך להציל חיים של אלפי בני אדם? חוקרים בבריטניה הצליחו לזהות "חתימה" של שלושה חלבונים המזוהים עם הסרטן הקטלני, ובכך להביא לאבחונו בדיוק של 90 אחוזים. גילוי מוקדם של סרטן הלבלב עשוי להעלות את סיכויי ההישרדות משלושה אחוזים ל-60 אחוזים.

סרטן הלבלב מכונה "הרוצח השקט", משום שהוא תוקף ומתפתח בלי שום סימנים מוקדמים. שכיחותו עולה משנה לשנה והוא הסרטן השלישי במידת הקטלניות שלו בקרב גברים בישראל. רק שלושה אחוז מהחולים שורדים בתוך חמש שנים מאבחון המחלה. על אף ההתקדמות הרבה שחלה בטיפול בסרטן על מגוון סוגיו, שיעורי התמותה מסרטן הלבלב נותרו קבועים לאורך השנים.

אחת הבעיות העיקריות בסרטן הלבלב היא האבחון המאוחר. מעל 80 אחוזים מהמקרים מאובחנים רק לאחר שהגידול כבר התפשט. לעיתים קרובות מצב החולים מאובחן בטעות כדלקת. הגורמים לסרטן הלבלב אינם ידועים, אך מי שנמצא בסיכון גבוהה הם בדרך כלל בעלי עודף משקל, עם היסטוריה משפחתית ונטייה לפתח סוכרת.

"תוצאות המחקר היו שוות את ההמתנה"

"בעזרת אבחון מוקדם, נוכל לעשות שינוי גדול בסיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב"

לכן, הגילוי הנוכחי של החוקרים, ממרכז בארטס לחקר הסרטן בלונדון, מעורר תקווה גדולה. הם בדקו 488 דגימות שתן, ביניהן 192 של חולים בסרטן הלבלב, 92 של אנשים שסובלים מדלקת לבלב כרונית וכן דגימות של אנשים בריאים או כאלה הסובלים ממחלות אחרות. בבדיקות שערכו החוקרים, נוכחות גבוהה של שלושה חלבונים -LYVE1, REG1A ו-TFF1 – זוהתה עם סרטן הלבלב בשלבים אחד ושתיים, בדיוק של מעל 90 אחוז.

"תוצאות המחקר היו שוות את ההמתנה", אמרה בסיפוק החוקרת הראשית, ד"ר טטיאנה נוגורק-יורקביץ'. "זהו סמן עם רמת דיוק ורגישות גבוהים ביותר ואנחנו צופים שבתוך מספר שנים תהיה אפשרות לפתח בדיקת שתן פשוטה, לזיהוי ואבחון סרטן הלבלב".

מנהל מרכז בארטס, פרופסור ניק למוין, הוסיף כי "עבור סרטן ללא תסמינים מוקדמים, אבחון מוקדם הוא אתגר גדול. בסרטן הלבלב, חולים מאובחנים בדרך כלל כשהמחלה נמצאת בשלבים מתקדמים. סיכויי ההישרדות בשלב 2 הם כ-20 אחוזים ואבחון בשלב 1 יכול להגדיל סיכויים אלה לעד 60 אחוזים. בעזרת אבחון מוקדם, נוכל לעשות שינוי גדול בסיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully