וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הסרטן הקטלני שגרם למותה של מירית הררי

20.9.2020 / 11:12

הבוקר גילינו כי מירית הררי הלכה לעולמה אחרי מאבק מעורר השראה בסרטן הלבלב, אותו שיתפה עם כולנו. מהו סרטן הלבלב, מדוע דווקא הוא כל כך קטלני והאם יש לו סימנים מוקדמים?

מירית הררי. צילום מסך, אתר רשמי
אובחנה לפני שנתיים. מירית הררי/אתר רשמי, צילום מסך

מירית הררי הלכה הלילה לעולמה לאחר מאבק ארוך ומעורר השראה במחלת הסרטן. הררי אובחנה בספטמבר 2018 עם סרטן הלבלב, ובינואר של אותה השנה עברה ניתוח שהופסק באמצע לאחר שהרופאים גילו גרורה בכבד. בחודשים האחרונים הררי שיתפה ברשתות החברתיות בכנות ובאומץ יוצא דופן את המסע שלה, גם כאשר היה ברור שסופו עומד להיות מר.

אבחון סרטן הלבלב הוא תמיד לא פשוט ואחת הבעיות העיקריות היא האבחון המאוחר שלו. מעל 80 אחוזים מהמקרים מאובחנים רק לאחר שהגידול כבר התפשט, ולעיתים קרובות הוא נראה בתחילה כדלקת בלבלב. גורם נוסף שהופך את הסרטן הזה לקטלני במיוחד הוא המיקום שלו, שגורם לכך שהוא עלול לערב כלי דם ואיברים סמוכים בחלל הבטן.

מהו סרטן הלבלב?

הלבלב הוא איבר הממוקם בבטן מתחת לקיבה, שתפקידו לייצר הורמונים המווסתים את רמת הגלוקוז בדם וייצור מיצי עיכול המסייעים לגוף לפרק ולעכל מזון. סרטן הלבלב הוא גורם התמותה הרביעי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן, והוא נחלק לשני הסוגים העיקריים של סרטן הלבלב - אדנוקרצינומה (שמקורו בצינורות הלבלב), וסרטנים נוירואנדוקרינים שמקורם מקבוצת מתאים שמייצרים הורמונים.

סרטן הלבלב. ShutterStock
גורם התמותה הרביעי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן. סרטן הלבלב/ShutterStock

האם יש תסמינים לסרטן הלבלב?

לעתים רחוקות מאובחן סרטן הלבלב בשלבים הראשונים בהם הוא ניתן לריפוי, הסיבה לכך היא שלעתים הוא אינו גורם לתסמינים עד לשלבים מתקדמים או כאשר מתפשט לאיברים אחרים בגוף, כמו הכבד.

כאשר יש תסמינים לסרטן הלבלב, הם יכולים לכלול כאב בטן וירידה במשקל, עם או בלי צהבת בעור.

איך מאבחנים סרטן הלבלב?

אם עולה החשד לסרטן הלבלב, הבירור כולל בדיקות דם ובדיקות הדמיה, כמו בדיקת אולטרסאונד או טומוגרפיה ממוחשבת (CT). בנוסף, לעיתים יש צורך בבדיקות פולשניות כמו ercp או אולטראסאונד אנדוסקופי. מטרת הבדיקות, פרט לאבחנה של הרקמה, היא גם מתן מידע בנוגע להיקף המחלה והאם היא מתאימה לכריתה בניתוח.

לאחר שסרטן הלבלב אובחן, הצעד הבא הוא לקבוע את היקף המחלה. פרמטרים כדוגמת גודל הגידול, וגורמים נוספים מנחים את הטיפול המתאים ואת סיכויי ההחלמה. ככל שהגידול מזוהה בשלב מוקדם יותר כך הסיכוי לכריתה ניתוחית גבוה יותר.

איך מטפלים בסרטן הלבלב?

ניתן לטפל בסרטן הלבלב במספר גישות. בשלב מוקדם סרטן הלבלב יכול לעיתים להיות מטופל ניתוחית, לעיתים לאחר טיפול מקדים בכימותרפיה ו/או הקרנות כדי להקטין את הגידול לפני הניתוח. במקרים אחרים, ניתוח אינו אפשרי משום, שכאמור, סרטן הלבלב לעתים קרובות מאובחן בשלב מתקדם. אם הניתוח אינו אפשרי, הקרנות, כימותרפיה, או שילוב של השניים משמשים להקטנת הגידול, שיפור התסמינים ולהארכת חיים.

מה הסיכוי להחלים מסרטן הלבלב?

במקרה של אדנוקרצינומה של הלבלב מדובר ב-14 אחוזי הישרדות בלבד בטווח של חמש שנים לגילוי בשלב 1, ועד 3 אחוזים במשך חמש שנים לגילוי בשלב 3, ופחות מאחוז לגילוי בשלב 4. נתונים אלה מטרידים במיוחד משום שסרטן הלבלב במקרים רבים מתגלה בשלבים מאוחרים. לעומת זאת, בגידולי לבלב נוירואנדוקרינים השיעורים גבוהים משמעותית ועומדים על 61 אחוזים בחמש שנים לשלב 1, 41 אחוזים בשלב 3, ו-16 אחוזים בשלב 4.

יש לציין כי הנתונים האלה מתייחסים לאנשים שטופלו בשנים האחרונות, ולכן לא לוקחים בחשבון טיפולים חדשים שצפויים לשפר את השרידות של מטופלים עם גידולי לבלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully