וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הקורונה: אלפי מחקרים לתרופות לסרטן הופסקו

חוקרים בבריטניה בדקו כמה מחקרים רפואיים הוקפאו, בוטלו או נפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה, והמסקנות שלהם עגומות במיוחד. 70 אחוזים מהמחקרים ספגו פגיעה. "כל תחומי הבריאות יסבלו מכך"

בווידאו: המכון הביולוגי יחל בניסוי חיסון קורונה בבני אדם/צילום: טל עוז - משרד הביטחון, עריכה: איתי עמרם

עד לא מזמן, הגביע הקדוש של עולם המחקר הרפואי היה ללא ספק מציאת התרופה לסרטן. אך 2020 הביאה עמה את טלטלת הקורונה העולמית הגדולה, ובאופן טבעי משאבים ומאמצים עצומים הופנו לאפיק של מציאת תרופה וחיסון לאיום הוויראלי ששיתק את העולם. כמו תמיד, מדובר בתחומים שבהם "השמיכה קצרה", וכפועל יוצא ממגיפת Covid-19 אלפי מחקרים וניסויים קליניים בתרופות וטיפולים חדשים לסרטן, מחלות לב ומחלות נוספות הוקפאו ונעצרו באחת.

בבריטניה למשל, 7 מכל 10 מחקרים רפואיים נפגעו והוקפאו כתוצאה מהתפרצות הקורונה, כך עולה מנתוני אנליזה שערכו חוקרים באוניברסיטת סאות'המפטון. על פי אותם נתונים, 10 אחוזים מכלל המחקרים - שהם כ-1,500 מחקרים, ביניהם ניסויים קליניים בתרופות חדשות - בוטלו לחלוטין (וגם לא צפויים להתחדש) בשל הנגיף.

לדברי ד"ר מייקל הד שהוביל את הניתוח המחקרי הזה, כל תחומי הבריאות נפגעו בשל המצב הזה ונדחקו מטה בסדר העדיפויות, לטובת קידומם של מחקרים בנושא הקורונה, ששועטים קדימה במלוא הכוח.

חוקרים במעבדה בעיר ווהאן, סין, חוקרים דגימות של נגיף הקורונה, 6 בפברואר 2020. רויטרס
כל תחומי הבריאות נדחקו מטה בסולם העדיפויות. חוקרים במעבדה בודקים דגימות של קורונה, בווהאן, סין/רויטרס

מי שעוד נפגעו קשות בשל המגיפה הן הקרנות וארגוני הצדקה שעוסקים בחקר סרטן ומחלות לב, שגילו שהתמיכה הכלכלית ויכולת גיוס הכספים שלהן לטובת מחקרים חדשים צנחו בחדות. אולם לדברי ד"ר הד מי שעלולות להיפגע אנושות הן דווקא העמותות הקטנות יותר, אלה שעוסקות במחקר וגיוס כספים עבור מחלות נדירות וחשוכות מרפא. אלה, לדבריו, עלולות לא להתאושש בכלל מהמשבר הנוכחי.

בתוך כך, רופאים בבריטניה הזהירו לאחרונה כי הפגיעה הקשה שהסב משבר הקורונה לשירותי הבריאות ולזמני ההמתנה של חולים במחלות שונות לטיפולים ובדיקות עלולה לגרום בקרוב לצניחה בשיעורי ההישרדות ממחלות שונות.

מעבדה לבדיקות קורונה, קופת חולים לאומית, אור יהודה, 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
שיעורי ההישרדות ממחלות שונות עלולים להתחיל לצנוח בקרוב. מעבדת קורונה/ראובן קסטרו

בחודש מרץ הודיע מכון הבריאות הלאומי בבריטניה כי הוא מורה על השעיית מחקרים חדשים לטובת הפניית משאבים למחקרים שיעסקו במציאת תרופה וחיסון לקורונה. כמו כן, הוקפאו כל המחקרים שהיו בשלב גיוס המתנדבים, ומחקרים שכבר עברו שלב זה, נאלצו לשקול מחדש את המשך דרכם, מחשש שמשתתפי מחקרם ידבקו בנגיף, דבר שעלול להשפיע ולשבש את אמינות וניטרליות המחקר.

לעצירת המחקרים היה גם יתרון נוסף - צוותי רפואה, מחקר ומעבדה התפנו כעת ויכלו להתגייס למאמצי ההתמודדות עם המגיפה החדשה. ומעבדות ומתקני מחקר "הולאמו" גם הם לטובת המאבק בקורונה.

"המגיפה הסיטה הכל מהמסלול"

בימים כתיקונם, מתווספים כ-200 מחקרים חדשים מדי חודש לפורטפוליו המחקרי של מכון הבריאות הלאומי בבריטניה - 2,400 מחקרים חדשים מדי שנה. "המגיפה הזאת הסיטה הכל מהמסלול. מחקר רפואי נותן לנו כלים לתקוף תחלואה בשיטות חדשות, ואם הוא לא מתרחש, כל תחומי הבריאות יפגעו ויסבלו מכך", אמר ד"ר הד בראיון לאתר הגרדיאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully