וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם את אישה, כנראה שקיבלת מינון יתר של תרופה. זו הסיבה

נשים סובלות מתופעות לוואי קשות וממינון יתר של תרופות בשיעור כמעט כפול מגברים. זה משהו שלגמרי היה ניתן למנוע, אבל בשביל זה צריך שתרופות חדשות ייבדקו גם על נשים. וזה לא קורה

בווידאו: נתניהו בשערי צדק: "מתקדמים למציאת חיסון במכון הביולוגי בנס ציונה"/צילום: רוני כנפו

נשים מצויות בסיכון כמעט כפול מגברים לסבול מהשלכות שליליות של מינון יתר של תרופות ומתופעות לוואי קשות של תרופות. זאת, משום שאין להן ייצוג ראוי ואמיתי במחקרים ובניסויים קליניים בתרופות - כך קובע מחקר חדש. הפערים הללו בניסויים הרפואיים עלולים להוביל לתוצאות חמורות עבור נשים (וגם עבור גברים טרנסים ובעצם כל מי שנולד עם ביולוגיה נקבית), כפי שהסבירו החוקרים.

המחקר פורסם בכתב העת Biology of Sex Differences, ולצורך עריכתו סיננו חוקרים מאוניברסיטת ברקלי ואוניברסיטת שיקגו למעלה מ-5,000 מחקרים מדעיים וחיפשו הבדלים מבוססי מין ביולוגי בנוגע לבטיחות תרופות, מינון, תופעות לוואי חמורות ופארמקוקינטיקה (תחום מחקר שעוסק באופן שבו אורגניזמים מעבדים תרופות).

מבין 86 התרופות שבהן עסקו הניסויים שנכללו במחקר, החוקרים גילו ש-76 עברו תהליכי עיבוד שונים אצל גברים ונשים. הם ציינו במחקרם שההבדלים הללו לא נובעים מהבדלים במשקל הגוף לבדם, וככל הנראה קשורים בהבדלים פארמוקוקינטיים שקיימים בין המינים.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
המינון המתאים לנשים עשוי להיות מחצית מהמינון הרגיל בחלק מהמקרים. אישה לוקחת כדור/ShutterStock

כתוצאה מההבדלים הללו, ביותר מ-90 אחוזים מהמקרים נשים (או מי שנולדו כנקבות) סבלו מתופעות לוואי תרופתיות קשות יותר, בהן: כאבי ראש, בחילות, דיכאון, הפרעות קוגניטיביות, פרכוסים, הזיות, רעד ועצבנות, והפרעות לבביות. החוקרים חישבו ומצאו שנשים סובלות מתגובות קשות לתרופות בשיעור כמעט כפול מגברים.

"בכל הנוגע למתן תרופות מרשם, גישה של מידה אחת מתאימה לכולם, שמבוססת על ניסויים קליניים שבהם יש רוב גברי מכריע, פשוט לא עובדת. ומי שמשלמות על כך את המחיר הן נשים", אמר פרופ' אמריטוס אירווינג צוקר, מרצה לפסיכולוגיה וביולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת ברקלי ומי שהוביל את המחקר הנוכחי.

מקרה המבחן של Ambien

דוגמה ידועה ומובהקת של הפער הבעייתי הזה בנוגע למינוני תרופות והבדלי המינים הוא המקרה של Zolpidem, כדור שינה מוכר ופופולרי שנמכר תחת השם המסחרי Ambien. בשנת 2018 פרסם מנהל המזון והתרופות אזהרה לפיה נטילת מנה של Ambien בלילה עלולה לגרום לחלק מהאנשים לישנוניות וחוסר ערניות גם בבוקר שלמחרת, ועל ידי כך להגדיל את הסיכון לתאונות דרכים ותאונות עבודה. מאחר שלתרופה לוקח זמן ארוך יותר להתפנות מזרם הדם של נשים, הסברה היא שהן בסיכון גבוה יותר לכל ההשלכות הללו. אולם, אף שהאזהרה הזאת פורסמה כבר לפני יותר משנתיים, רק לאחרונה שונה המינון המומלץ לנשים והופחת למחצית המינון הקודם.

כדורים בפס ייצור של חברת תרופות. ShutterStock
"בתרופות מרשם, גישה של מידה אחת מתאימה לכולם פשוט לא עובדת". כדורים בפס ייצור במפעל תרופות/ShutterStock

עוד עובדה די מדהימה היא שנשים בגיל הפוריות הודרו מרוב הניסויים הקליניים כמעט כליל, עד לשנות ה-90 של המאה הקודמת, משום שהאפשרות שנשים שעשויות להיות בהיריון (ולא יודעות על כך) ייחשפו לתרופות שהפוטנציאל שלהן לסכן אותן ואת העובר עדיין לא ידוע. הסוגייה הזאת הפכה רגישה במיוחד בעקבות שערוריית התלידומיד בשנות ה-50 וה-60. תלידומיד היתה תרופה לטיפול בבחילות היריון שנרשמה לנשים הרות וגרמה ללידתם של אלפי תינוקות בעלי מומים בגפיים.

נפגעת תלידומיד שנולדה עם גפיים מעוותות. AP
מאז שערוריית התלידומיד נשים בגיל הפוריות הודרו כמעט לחלוטין ממחקרי תרופות. אישה עם עיוותים בגפיים שנגרמו כתוצאה מנטילת תלידומיד בהיריון/AP

בעשורים האחרונים עלה מספרן של הנשים הנכללות במחקרי תרופות, אולם הטענה של החוקרים מברקלי ואוניברסיטת שיקגו, היא שהמחקרים האלה עדיין כושלים בנקודה קריטית אחת - ניתוח המידע שנאסף בניסויים הללו בהקשר של הבדלי מין ביולוגי. לא סביר שההטיה המינית הזאת היא נחלתם של מחקרי תרופות בלבד, ולדברי החוקרים קרוב לוודאי שהיא קיימת גם בתחומים מדעיים נוספים.

"השמטה והדרה של נשים היא תופעה רווחת ונפוצה, אפילו במחקרים בתחום התא ובמחקרים על בעלי חיים רוב מושאי המחקר הם זכרים", הוסיף צוקר. בעקבות ממצאיהם פנו החוקרים לגורמים מקצועיים מתחום הרפואה ומתעשיית התרופות והם פועלים כעת לעדכון והקטנה של מינונים עבור נשים במגוון רחב של תרופות שקיימות בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully