וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלה מקרה ראשון של הדבקה חוזרת בקורונה. מה זה אומר?

המקרה שאושר אתמול גרם ללא מעט חששות בקרב הציבור, אבל האמת היא שמדובר בחדשה שמומחים צפו אותה. מה זה אומר על ההתמודדות של מערכת החיסון עם הנגיף, החיסון הצפוי ובכלל, האם הקורונה כאן להישאר ממש כמו השפעת?

בווידאו: טראמפ מכריז על שימוש בפלזמה לטיפול בחולי קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אחרי שארגון הבריאות העולמי הבהיר כי ככל הנראה אין סיכוי להדבקה חוזרת, וכך באמת היה נראה בחודשים האחרונים, מדענים מהונג קונג מדווחים על מקרה של אדם בריא בשנות ה-30 לחייו שנדבק מחדש בנגיף הקורונה ארבעה חודשים וחצי לאחר שחלה לראשונה.

לטענתם, רצף הגנום מראה ששני זני הנגיף שתקפו את החולה "שונים באופן ברור", מה שהופך אותו למקרה המוכח הראשון בעולם של הדבקה מחודשת. הזן של ההדבקה הראשונה זהה לאלה שנצפו במרץ ובאפריל, והזן השני התאים לנגיף שנמצא באירופה - שם בדיוק ביקר המטופל - ביולי ובאוגוסט.

"המחקר שלנו מוכיח כי חסינות להדבקה ב-COVID איננה לכל החיים. למעשה, זיהום מחדש יכול להתרחש די מהר", כתבו החוקרים. ובכל זאת, ארגון הבריאות העולמי מזהיר כי חשוב לא לקפוץ למסקנות בהתבסס על מקרה של חולה אחד.

אפידמיולוגים מומחים אומרים כי זיהומים חוזרים אומנם עשויים להיות נדירים, אך לא בהכרח חמורים אצל חולים, ולמעשה כך עובדת מערכת החיסון, כשהיא מזהה וירוס שכבר ראתה היא יודעת איך להתמודד איתו בצורה טובה יותר, מה שמסביר את העובדה שהגבר מרגיש טוב, למרות שנדבק שוב בנגיף.

מחקרים שנערכו בחודשים האחרונים הראו כי התגובה החיסונית החזקה ביותר נגד הקורונה נמצאה אצל החולים הקשים ביותר. הבעיה היא שעדיין לא ברור עד כמה ההגנה הזו חזקה וכמה זמן היא נמשכת. משך ההגנה מפני זיהום נגיפי תלוי בגורמים שונים, חלקם קשורים לגוף עצמו (האנשים שנדבקו או חוסנו) וחלקם קשורים לנגיף. גיל ומצב התפקוד של מערכת החיסון יכולים גם הם להשפיע על יכולת הגוף לייצר ולשמר נוגדנים.

בנוסף, לפי מחקר סיני שנערך לאחרונה, נמצא כי רמת הנוגדנים נגד SARS-CoV-2 אצל חלק מהמחלימים מקורונה בכלל לא ניתנת לגילוי.

נגיף הקורונה. Giphy
האם הוא פה כדי להישאר? נגיף הקורונה/Giphy

בדוח של אוניברסיטת הונג קונג, נאמר כי בפעם הראשונה שחלה האיש שהה 14 יום בבית חולים לפני שהתאושש מהנגיף, אולם לאחר מכן, למרות שלא סבל משום תסמינים נוספים, הוא נמצא חיובי לנגיף בפעם השנייה, בעקבות בדיקת רוק בשדה התעופה בדרכו חזרה מאירופה. "זו דוגמא נדירה מאוד לזיהום מחדש", אמר לאתר BBC פרוספסור ברנדן ורן, מומחה לפתוגנזה מיקרוביאלית, בבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון. "אסור שזה יפגע במאמצים העולמיים לפתח חיסונים ל- Covid-19, ובמקביל יש לצפות כי הנגיף ישתנה באופן טבעי לאורך זמן".

ד"ר ג'פרי בארט, יועץ מדעי בכיר לפרויקט הגנום Covid-19 במכון וולקום סנגר בקיימברידג', אמר: "בהתחשב במספר ההדבקות בעולם עד כה, לראות מקרה אחד של הדבקה מחדש אינו מפתיע אפילו אם מדובר באירוע נדיר ביותר". לדבריו, יתכן שהדבקה חוזרת, כשהיא מתרחשת, אינה חמורה. בכל מקרה יש צורך במחקרים נוספים כדי לבדוק את נגיף הקורונה אכן יכול לתקוף פעמיים.

"חולי COVID-19 לא צריכים להניח לאחר שהם יתאוששו שהם לא יידבקו שוב", אמרו החוקרים. "אפילו אנשים שהחלימו מהנגיף צריכים ליישם ריחוק חברתי, עטיית מסיכות ושטיפת ידיים. עליהם גם להיבדק אם מופיעים תסמינים חשודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully