וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות: ככל הנראה אין הדבקות שניות בקורונה

דיווחים בחודש שעבר על חולים שהחלימו ונמצאו חיוביים שוב לנגיף העלו חששות כבדים שמא לא ניתן לפתח חסינות לקורונה. כעת מסבירים מומחים: זו לא הדבקה שנייה. אז מה זה? התשובה בפנים

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ניר חן

בשבועות האחרונים היה דיון סוער למדי סביב האפשרות להידבקות שנייה בקורונה לאחר ההחלמה. מספר חולים שהחלימו ונבדקו שוב נמצאו חיוביים בבדיקות ועוררו דאגה רבה. זאת, משום שמומחים והעולם כולו תולים תקוות רבות ביכולת לפתח חסינות טבעית, גם אם לזמן מוגבל, לאחר שהגוף מתמודד בהצלחה פעם אחת עם הנגיף.

התוצאות החיוביות בבדיקות לחולים שהחלימו גרמו אפילו לארגון הבריאות העולמי (WHO) לצאת בהודעה רשמית לפיה אין כל ראיות לכך שמי שנדבק פעם אחת ב-Covid-19 לא יכול לחלות שוב. אלא שכעת הארגון מוציא הבהרה נוספת בעניין והיא כבר מעודדת הרבה יותר. בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP דווח אתמול כי בארגון מסבירים שמשמעות הבדיקות החיוביות לאחר החלמה היא שגופם של המחלימים עדיין עסוק בפינוי תאי ריאה מתים (ונגועים) וכי לא מדובר בהדבקה חוזרת בנגיף.

בדרום קוריאה בחודש אפריל דיווחו רשויות הבריאות על 100 מקרים של בדיקות חיוביות בקרב חולים שנחשבו כי החלימו כבר, ואז עלה החשש לפיו גם מי שכבר חלה ופיתח נוגדנים יכול לחלות שוב בקורונה.

בדיקת קורונה של תינוק, מרץ 2020. גיא פרייבס, GettyImages
נציג מד"א עורך בדיקת קורונה לתינוקת בישראל/GettyImages, גיא פרייבס

"אנחנו מודעים לכך שחלק מהחולים נמצאים חיוביים בבדיקות שנערכות להם לאחר שהם כבר נחשבים למי שהחלימו מהמחלה", אמר דובר מטעם ארגון הבריאות העולמי, מבלי להתייחס באופן ספציפי לצבר המקרים מדרום קוריאה. "ממה שידוע לנו כרגע - וזה מבוסס על נתונים מאוד עדכניים - נראה שההסבר לכך הוא שהחולים הללו עדיין מסלקים חומרים מריאותיהם, במסגרת תהליך ההתאוששות שלהם".

מחקרים מראים כי גופם של מי שנדבקים בנגיף הקורונה החדש מתחיל לפתח נוגדנים כשבוע לאחר ההדבקה או תחילת התסמינים. אולם, מה שעדיין לא ברור לחוקרים זה האם הגוף מפתח חסינות שיטתית עמידה מספיק כדי להדוף ניסיון מתקפה שני של הנגיף, ואם כן, לכמה זמן ההגנה הזאת עומדת. באשר לחולים שהחלימו, יצאו שליליים בבדיקות ואחר כך חיוביים בבדיקות חוזרות - בארגון הבריאות העולמי אומרים שבמקרים אלה דרוש מחקר נוסף. "אנחנו צריכים מחקר שיטתי כדי לבחון למשך כמה זמן חולים שהחלימו ממשיכים לפלוט מגופם את הנגיף החי", אמר הנציג.

"אנחנו צריכים להבין גם אם זה אומר שהם יכולים להעביר את הנגיף לאחרים במצב הזה - זה שיש להם עדיין שיירים חיים של הנגיף בגוף עדיין לא בהכרח אומר שהם מדבקים", הוסיף.

בדיקת קורונה במרילנד, ארצות הברית. GettyImages
הגוף ממשיך לפלוט תאי ריאה מתים ושיירים חיים של הנגיף גם לאחר ההחלמה הרשמית. מטוש של בדיקת קורונה/GettyImages

ד"ר מריה ואן קרחוב, אפידמיולוגית מומחית למחלות מדבקות, התראיינה לא מזמן ל-BBC והסבירה את תיאוריית התאים המתים. "במסגרת תהליך ההחלמה של הריאות יש חלקים קטנים של רקמת ריאה שהם למעשה תאים מתים שצריכים להתפנות מהגוף. אלה בעצם התאים שגורמים לתוצאה החיובית בבדיקה החוזרת שעורכים למחלימים", אמרה, "זה לא נגיף שיכול להדביק וזאת לא הפעלה מחדש של המחלה בגוף. זה פשוט חלק מתהליך ההחלמה", הדגישה.

עם זאת ד"ר ואן קרחוב ציינה שזה עדיין לא אומר שניתן לקבוע משהו בוודאות לגבי חסינות עתידית: "האם זה אומר שהם מחוסנים נגד הנגיף? האם יש להם הגנה חזקה שתשמור עליהם מפני הדבקה נוספת? אנחנו לא יודעים לענות על השאלות האלה עדיין".

סגירת מחלקת קורונה א' והעברת המטופלים  למחלקת קורונה ב' במרכז הרפואי לגליל, נהריה, 30 באפריל 2020. דוברות ביה"ח, אתר רשמי
המומחים עדיין מסתייגים מאמירות חד משמעיות לגבי האפשרות להדבקה שנייה. סגירת מחלקת הקורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה/אתר רשמי, דוברות ביה"ח

במקרה של חלק מהנגיפים, מי שנדבקו בהם מחוסנים מפני הדבקה נוספת בהם לכל חייהם. כך במקרה של חצבת, למשל. במקרה של נגיפים דומים ממשפחת הקורונה, כמו הסארס למשל, החסינות של מי שנדבק והחלים עמדה לו למשך תקופה שבין כמה חודשים ומספר שנים בודדות.

נכון להיום המספר הרשמי של אנשים שנדבקו בנגיף הקורונה החדש עומד על יותר מ-3.7 מיליון בני אדם. אולם, על פי ההערכות מספרם האמיתי של הנדבקים גבוה הרבה יותר משום שישנם חולים רבים ללא תסמינים או עם תסמינים קלים בלבד שלא נבדקו ואולי אף לא היו מודעים לכך שנדבקו או חלו. רוב הבדיקות נערכו עד כה לחולים עם התסמינים המובהקים והקשים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully