וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופה ישראלית הצליחה לרפא חולי קורונה קשים

התרופה גמורה, פרי פיתוח ישראלי, נועדה במקור לטיפול בחולי HIV, אך ניסוי שנערך בקונגו גילה שהיא שיפרה את מצבם של 15 חולים שנדבקו ב-Covid-19 ואושפזו בטיפול נמרץ. כל החולים שטופלו בה החלימו מהנגיף

גמורה - תרופה לטיפול באיידס שעשויה לרפא סרטן. ציון פארמסוטיקל,
התרופה גמורה/ציון פארמסוטיקל

התרופה 'גמורה' (GAMMORA), שפותחה באוניברסיטה העברית ומאושרת לשימוש מסחרי לצורך טיפול בחולי HIV נמצאה כבעלת השפעה חיובית על חולים שנדבקו בנגיף הקורונה. הסברה שהתרופה עשויה להיטיב את מצבם של חולי Covid-19 התעוררה כאשר ד"ר סבסטיאן מפונדזי מבית החולים Cliniquie La Source שבקונגו הבחין שחולי ה-HIV שבהם הוא מטפל שנדבקו גם בקורונה הראו שיפור ניכר במצבם לאחר שקיבלו את מינון הגמורה שלהם.

ד"ר מפונדזי יצר קשר עם נציג חברת ציון מדיקל, יצרנית גמורה, בבקשה לניסוי חמלה בתרופה על חולים נוספים בקונגו ויחד הם פנו לנציג של ארגון הבריאות העולמי (WHO) שיפקח על הניסוי. ב-8 באפריל הניסוי יצא לדרך וכלל 30 חולים קשים ב-Covid-19 שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה A היוותה את קבוצת הביקורת וקיבלה את פרוטוקול הטיפול הסטנדרטי לחולי קורונה בקונגו. טיפול זה כולל תרופות אנטיביוטיות וכן תרופה אנטי-ויראלית בשם Atripla לטיפול ב-HIV. הקבוצה השנייה, קבוצה B, קיבלה גם היא את אותו טיפול באותן תרופות בתוספת של זריקות גמורה למשך 9 ימים.

בחלוף 48 שעות מתחילת הניסוי ניכר שיפור משמעותי במצבם של כל 15 ההחולים בקבוצת הניסוי (B). בתום תקופת הטיפול בתרופה גמורה (9 ימים) 4 מהחולים בקבוצה זו נמצאו שליליים לקורונה בבדיקה שנעשתה להם. מצבם של 11 החולים האחרים בקבוצת הניסוי השתפר משמעותית גם כן, כולם שוחררו מטיפול נמרץ ועברו למחלקות פנימיות רגילות עד שהחלימו החלמה מלאה.

רופאה מארגון הבריאות העולמי הבריאות העולמי משוחחת עם נשים כחלק ממגע עם אבולה, בקונגו. רויטרס
נציגה של ארגון הבריאות העולמי מודדת חום לנשים בקונגו/רויטרס

גורלם של החולים בקבוצת הביקורת לא שפר עליהם, לעומת זאת. בתום תקופת הניסוי 14 מהם מתו כתוצאה ממחלתם ואחד מהם היה מאושפז במצב קריטי.

בחברת ציון מדיקל מציינים כי הם מקבלים דיווחים ממקומות נוספים בעולם על חולי HIV המטופלים בגמורה שנדבקו בקורונה ונראה שהטיפול בתרופה שיפר את מצבם ועזר להם להחלים. כל הנתונים והמידע שנאסף במסגרת הניסוי בקונגו יועבר לארגון הבריאות העולמי לבחינה.

אילוסטרציה. ShutterStock
יצרנית התרופה מדווחת על חולים נוספים ברחבי העולם שמצבם השתפר הודות לטיפול התרופתי בגמורה/ShutterStock

הטיפול שבבסיס התרופה מתבסס על גישה להשמדת תאים בהם נמצא וירוס ה-HIV. התרופה מכילה מקטעי חלבונים (פפטידים) שנגזרו מחלבון אינטגראז', אחד המרכיבים בתא הווירוס הדרוש לו לצורך ההתפשטות בגוף. כתוצאה מהשימוש בתרופה, במקום עותק דנ"א נגיפי אחד, מוכנסים עותקים רבים של רצף הדנ"א לתא, מה שאמור להפעיל את מנגנוני ההשמדה העצמית של התא (תהליך הנקרא אפופטזיס), כך שתאים הנגועים בנגיף ימותו, בעוד שאלה שאינם נגועים לא יושפעו.בשנת 2017 פורסם כי גמורה הראתה יעילות גם בחיסול תאי סרטן בניסוי שנערך בשיתוף בית החולים איכילוב בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully