וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכר גבוה מעלה את הסיכון לסרטן הקטלני הזה

חולי סוכרת ואפילו אנשים שמוגדרים כטרום-סוכרתיים מצויים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הלבלב, שהוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר שהרפואה מתמודדת איתם כיום. כך עולה ממחקר חדש

בדיקת סוכרת. ShutterStock
ככל שרמת הסוכר עולה, עולה גם הסיכון לחלות בסרטן הלבלב. בדיקת סוכר/ShutterStock

רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות להגביר את הסיכון לפתח את אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר - סרטן הלבלב. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם לאחרונה. המחקר שנערך בסיאול שבקוריאה הדרומית מתבסס על נתונים שנאספו מלמעלה מ-25 מיליון בני אדם. החוקרים גילו ששיעוריו של הסרטן הקטלני גבוהים יותר בקרב אנשים עם היפר-גליקמיה (רמות סוכר גבוהות בדם).

היפר-גליקמיה הוא מצב אופייני לחולים בסוכרת סוג 1 ו-2 וכן עשוי להשפיע גם על מי שלקו בשבץ בעבר או מתמודדים עם זיהום כלשהו. היפר-גליקמיה גורמת ללבלב לייצר כמויות גדולות יותר של אינסולין, הורמון שאחד מתפקידיו הוא להפחית ולמתן את רמת הסוכר בדם. ומומחים סבורים שהעומס הנוסף על הלבלב כדי לעמוד בקצב ובדרישת האינסולין של הגוף עלול להוות טריגר לסרטן.

"סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון המבוססים לסרטן הלבלב", אמר ד"ר צ'אול יונג פארק, שעמד בראש המחקר בבית החולים קנגבוק סמסונג שבסיאול.

עוד בנושא:
מדוע גידולים סרטניים רבים יוצרים גרורות דווקא בכבד?
7 דברים מפחידים שסוכר עושה לגוף שלכם
מתוק לו: 4 סימנים שהסוכר שלכם גבוה

סי.טי בטן. ShutterStock
קשה לראות את הלבלב, אפילו בסריקות. סי.טי של חלל הבטן/ShutterStock

פארק ועמיתיו בחנו את שכיחות סרטן הלבלב ואת הקשר בינו ובין רמות הסוכר בדם בצום של מיליוני בני אדם, שנתוניהם הרפואיים הופיעו במאגרי המידע הלאומיים של דרום קוריאה. על פי הממצאים שלהם, ככל שרמת הסוכר בדם עלתה, כך עלה גם שיעור המקרים של סרטן הלבלב, שהוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר שעמם מתמודדת הרפואה כיום.

"המחקר שלנו בעצם מאותת על כך שגילוי מוקדם של היפר-גליקמיה בבדיקות שגרתיות וביצוע שינויים מתאימים באורח החיים כדי להנמיך את פרופיל הסוכר, עשוי לספק הזדמנות קריטית להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בעתיד בסרטן הלבלב", אמר ד"ר פארק.

מצב טרום-סוכרתי הוא מצב שבו רמות הסוכר של אדם הן גבוהות מעט מהנורמה, אך לא גבוהות מספיק כדי להיחשב כסוכרת. ערכי סוכר תקינים בדם בצום (של 8 שעות לפחות) צריכים להיות מתחת ל-100. ערכים שבין 100-125 נחשבים לטרום-סוכרת. אדם מוגדר כסוכרתי אם ערכי הסוכר שלו בצום הם מעל 125 בשתי בדיקות שונות לפחות.

עוד בוואלה!

למה דווקא סרטן הלבלב כל כך קטלני?

לכתבה המלאה
כאב בטן. ShutterStock
התסמינים של סרטן הלבלב פעמים רבות משוייכים לבעיות אחרות. כאב בטן/ShutterStock

ברחבי העולם המערבי קיימת עלייה קבועה בשנים האחרונות בשיעור האנשים המאובחנים כחולים בסוכרת סוג 2. סוכרת זו היא מצב נרכש (בניגוד לסוכרת נעורים) שבו תנגודת האינסולין עולה, כלומר הגוף מאבד לאט לאט את יכולתו להגיב לאינסולין ודרושות לו כמויות הולכות וגוברות של ההורמון כדי להצליח לווסת את רמות הסוכר. גם השמנה משפיעה על התפתחות סוכרת סוג 2 ומגדילה את הסיכויים לחלות בה. סוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית שנגרמת מכך שהמערכת החיסונית מזהה בטעות את תאי ייצור האינסולין בגוף כאוייב ותוקפת אותם.

סרטן הלבלב הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר ורק אחוזים בודדים ביותר מהחולים בו שורדים יותר מ-5 שנים לאחר האבחון. זאת בניגוד לשיעורי הישרדות חיוביים הרבה יותר בסוגים אחרים של סרטן. אחת הסיבות לכך שסרטן הלבלב הוא קטלני כל כך, היא שהוא לרוב מאובחן בשלבים מתקדמים יחסית, משום שבשלביו המוקדמים כמעט שאין לו תסמינים. והתסמינים שהוא כן גורם להם (ירידה במשקל וכאבי בטן) יכולים בקלות להיות מקושרים גם לשלל מצבים בריאותיים אחרים. בנוסף, מיקומו של הלבלב נחבא יחסית, באחורי חלל הבטן מה שאומר שלרופאים קשה מאוד לבדוק אותו פיזית בבדיקות קליניות שגרתיות ותקופתיות וגם בסריקות והדמיות שאינן מוכוונות ספציפית ללבלב, קשה לעתים להבחין בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully