וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן הופך שכיח בגילאי 30-40. מה הסיבות ואיך נמנעים?

מיליוני בני אדם מתים בכל שנה מסרטן, וגיל החולים רק יורד. אז איך מזהים את המחלה בשלבים מוקדמים והאם ניתן למנוע אותה?

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

בארצות הברית מקרי המוות מסרטן ירדו ב-33 אחוזים מאז 1991, עם מספר מוערך של 3.8 מיליון חיים שניצלו, בעיקר בשל התקדמות בגילוי מוקדם ובטיפול. ובכל זאת, 10 מיליון אנשים ברחבי העולם איבדו את חייהם מסרטן בשנת 2020. במה שרופאים מכנים "מגמה מדאיגה", אבחנות הסרטן עולות בקרב צעירים ברחבי העולם. במהלך שלוש השנים האחרונות, מחלת הסרטן נותרה גורם המוות המוביל בעולם, יותר מקורונה.

"תסמינים של סרטן יכולים לחקות את אלה של מחלות רבות אחרות, כך שיכול להיות קשה להבדיל ביניהם", אומר ד"ר עריף כמאל, קצין חולים ראשי של האגודה האמריקנית לסרטן לאתר CNN. "הסימנים כוללים ירידה או עלייה בלתי מוסברת במשקל, נפיחות או גושים במפשעה, בצוואר, בבטן או בבית השחי וחום והזעות לילה", על פי המכון הלאומי לסרטן. בעיות בשלפוחית ​​השתן, המעי, העור ובעיות נוירולוגיות עשויות להיות סימנים לסרטן, כגון שינויים בשמיעה ובראייה, התקפי פרכוסים, כאבי ראש ודימום או חבורות ללא סיבה. אבל רוב סוגי הסרטן לא גורמים לכאב בהתחלה, אז לא ניתן לסמוך על זה כסימן.

סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
חלק מסוגי הסרטן ניתנים למניעה. אישה בבדיקת גניקולוג/ShutterStock

"אנו אומרים למטופלים שאם יש להם תסמינים שאינם משתפרים לאחר מספר שבועות, עליהם לראות רופא", אמר כמאל, "עם זאת, זה לא אומר שהאבחנה תהיה סרטן".

במקום לחכות לתסמינים, המפתח למניעת סרטן הוא מניעה, יחד עם בדיקות לאיתור המחלה בשלביה המוקדמים. זה קריטי, אומרים מומחים, מכיוון שמקרים חדשים של סרטן נמצאים במגמת עלייה ברחבי העולם. מספר מפתיע של אבחנות חדשות נמצא אצל אנשים מתחת לגיל 50, על פי סקירה משנת 2022 של מחקר שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת הרווארד.

עוד בוואלה!

מקדימים תרופה למכה: 3 סוגי הסרטן שלגמרי אפשר למנוע

לכתבה המלאה

מקרים של סרטן השד, המעי הגס, הוושט, כיס המרה, הכליות, הכבד, הלבלב, הערמונית, הקיבה ובלוטת התריס גדלו בקרב בני 50, 40 ואפילו 30 מאז שנות ה-90. זה יוצא דופן למחלה שפוגעת בדרך כלל באנשים מעל גיל 60, אמר כמאל. "סרטן נחשב בדרך כלל למצב הקשור לגיל".

תאים מבוגרים חווים עשרות שנים של בלאי מרעלנים סביבתיים ובחירות אורח חיים פחות טובות, מה שהופך אותם למועמדים העיקריים למוטציה סרטנית. "האמנו שלוקח זמן עד שזה יקרה, אבל אם מישהו בן 35 כשהוא מפתח סרטן, השאלה היא 'מה יכול היה לקרות?'", שאל ד"ר כמאל.

מה הגורמים ואיך מונעים?

אף אחד לא יודע בדיוק, אבל עישון, צריכת אלכוהול, זיהום אוויר, השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית ותזונה שכוללת מעט פירות וירקות הם גורמי סיכון מרכזיים לסרטן, לפי ארגון הבריאות העולמי. "הצריכה המוגברת של מזונות מעובדים או ממערביים יחד עם שינויים באורח החיים, בסביבה וגורמים אחרים עשויים היו לתרום לשינויים כאלה בחשיפה", כתבו החוקרים בסקירה שלהם משנת 2022. "אתה לא צריך 65 שנים של אכילת בשר פריך, חרוך או מעובד כתזונה עיקרית, למשל", הוסיף כמאל. "מה שאתם צריכים זה בערך 20 שנה, ואז מתחילים לראות סרטן קיבה וסרטן המעי הגס, אפילו בגילאים צעירים".

אז מהי הדרך הטובה ביותר למניעה? בראש ובראשונה לברר את ההיסטוריה המשפחתית. בחלק מסוגי הסרטן מדובר בבירור שיכול להציל חיים. אם לבן המ שפחה שלכם היה סרטן למשל במערכת העיכול, תידרשו גם אתם לערוך כל כמה שנים ומעל גיל מסויים בדיקת קולונסקופיה. גם כאשר מדובר בסרטן השד יש בירורים שניתן לעשות, ביניהם בדיקה של נוכחות הגן BRCA ובדיקותת תכו]ות יותר אצל כירורג שד ומומגרפיה בגיל צעיר יותר.

דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא פשוט לערוך בדיקות סקר מומלצות לפי הגיל שלכם ולהקפיד לעשות אותן בזמן. הבדיקות הללו יכולות להציל חיים.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully