וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו יתרון מדהים לוויאגרה. והוא לא קשור לסקס

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 10:26

לפי מחקר גדול וחדש, התרופה שמגבירה זיקפה אצל גברים עושה הרבה יותר מזה, וקשורה לסיכון נמוך בהרבה למוות אצל גברים. למה זה קורה? הרופאה שלנו מסבירה

איך להשתמש נכון בכדורי ויאגרה?/@menshealthmb

נדמה שכולם מכירים את התרופה ויאגרה, ואת היתרונות הבולטים שלה, אבל מסתבר שיש בתרופה הפופולרית הזו יותר ממה שחשבנו. מחקר חדש מגלה כי ויאגרה נקשרה לסיכון נמוך בהרבה למוות אצל גברים. וכדי להבין למה זה קורה, צריך להבין איך התרופה הזו עובדת.

ויאגרה, או מעכב האנזים פוספודיאסארז 5 (PDE-5i), המשמשת כתרופה שמגבירה את הזיקפה בגברים, משווקת בישראל גם בשמות סילדנפיל טבע ותרים. מנגנון הפעולה של התרופה גורם להגברה של זרימת הדם לאיבר המין וכתוצאה מכך לזיקפה. הגברת זרימת הדם מתאפשרת על ידי הרפיית שריר חלק, שזהו שריר שנמצא בכל כלי הדם ברחבי הגוף ומסייע בהרחבה והתכווצות של כלי הדם, ובכך בוויסות זרימת הדם ולחץ הדם.

היות והאנזים נמצא בכל השרירים החלקים של כלי הדם בגוף, ההשפעה של עיכובו יכולה להוביל לתופעות בכל המערכת שמזרימה דם וכך גם על הלב. עובדה זו בעיקר משמעותית באנשים שסובלים מאין אונות ונזקקים לויאגרה בשל גורמי הסיכון דומים לאלה של מחלות לבביות, כמו יתר שומנים בדם, עישון, יתר לחץ דם וסוכרת.

כדורי ויאגרה. ShutterStock
פחדו שהיא מזיקה ללב, מסתבר שההפך הוא הנכון. ויאגרה/ShutterStock

החשש מוויאגרה תמיד היה בשל הסיכון שבאנשים עם סיכון למחלות לב תהיה נפילת לחץ דם כתוצאה מהתרחבות כלי הדם לאחר הנטילה. היות והעורקים הכליליים מביאים דם אל הלב עצמו, החשש הוא מהתקף לב, מצב שבו לא מגיע מספיק דם אל הלב. עם זאת, כבר בתחילת שנות ה-2000 פורסם מחקר קטן עם 14 משתתפים בלבד שהדגים שגם אנשים עם מחלת עורקים קשה שנטלו ויאגרה, לא חוו ירידה בזרימת הדם בעורקים הכליליים.

עוד בוואלה!

איש אחד נטל בקבוק שלם של ויאגרה. זה מה שקרה לו

לכתבה המלאה

כעת, מחקר ענק, שפורסם בכתב העת Journal of Sexual Medicine, מגלה כי לא רק שוויאגרה לא מעלה את הסיכון למחלות לב, היא אפילו מפחיתה אותו משמעותית. המחקר החדש מבוסס על מידע שנאסף אודות 23 אלף גברים שקיבלו מרשם ל-PDE-5i והושווה למידע אודות 46 אלף גברים שלא קיבלו מרשם לתרופה. הגברים שקיבלו מרשם לתרופה היו בעלי סיכון נמוך ב-29 אחוזים למוות כתוצאה מארוע לבבי, ב-13 אחוזים נמוך יותר לחוות ארוע לבבי כמו התקף לב או שבץ מוחי, וב-25 אחוזים פחות למות מכל סיבה שהיא.

יותר מכך, ככל שמינון הוויאגרה היה גבוה יותר כך גם הסיכון לתחלואה לבבית היה נמוך יותר. התוצאות מרעישות מכיוון שמשמעותן הוא לא רק שהתרופה אינה מזיקה ללב ולכלי הדם, אלא אפילו כנראה מגינה ממחלות אלה.

עוד על ויאגרה:
התחליף המפתיע לויאגרה שמסתתר בכל בית
אישה שחלתה בקורונה ונכנסה לתרדמת ניצלה על ידי ויאגרה

עם זאת, יש לציין כי המחקר שפורסם נערך על ידי חברת התרופות סאנופי שמשווקת בעצמה תרופה דומה ולכן הפרסום מעורר תהיות. יתכן שמראש גברים שבוחרים ליטול ויאגרה הם דווקא הבריאים יותר? או שאולי רופאים חששו לתת מרשם לתרופה במטופלים עם מחלות רקע לבביות? בקרב המומחים ישנם חילוקי דעות. חלקם סוברים שאמנם ישנה הטיה במחקר ולכן ישנו צורך בניסוי קליני בו גברים מוגרלים לאחת משתי קבוצות (באחת נוטלים את התרופה ובשניה נוטלים תרופת דמה), הקבוצות מאוזנות בינהן מבחינת מאפייני המשתתפים בכדי להוכיח את יתרונות התרופה בהפחתת ארועים לבביים. מומחים אחרים טוענים שהמחקר אמין וזאת למרות המעורבות המסחרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully