וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 מאכלים שיורידו לכם את הכולסטרול בדם

הכולסטרול הוא אולי האשם המרכזי בכך שמחלות לב וכלי דם הפכו לאחד מהגורמים המובילים למוות מוקדם. לצד התרופות שחולים עם כולסטרול גבוה מקבלים, אפשר פשוט לשפר את התזונה שלכם בקלות. הנה כמה רעיונות

פרופ' קובי שחם מסביר מהם הסימנים להתקף לב שצריכים להדאיג אתכם ומתי חשוב להגיע במהירות למיון/מערכת וואלה!

אם אתם עוקבים אחרי המחקרים התזונתיים שאנחנו מפרסמים כאן מדי יום, אתם בוודאי כבר יודעים אילו מאכלים אינם בריאים לגוף שלכם, וללב בפרט.

זה עשרות שנים שמחלות לב וכלי דם מוגדרות כגורם העיקרי לתמותה בעולם המערבי. אחד המאפיינים העיקריים של מחלות אלה הוא פגיעה במבנה כלי הדם, עקב שקיעה של חומרים שומניים המובילים לסתימתם ובכך גורמים למחלות לב שונות. הכולסטרול, חומר כימי שומני שרמה גבוהה שלו בדם קשורה באופן ישיר לעלייה בסיכון למחלות לב, הוא האשם העיקרי בכך, ולכן הפחתת הרמות שלו בדם מהווה יעד מרכזי בטיפול להפחתת הסיכון למחלות אלו.

אומנם קיימים טיפולים תרופתיים רבים להפחתת רמות הכולסטרול, אך הם מלווים לרוב בתופעות לוואי שונות. לשינוי התזונה שלנו - צעד פשוט יחסית ושאינו בעל תופעות לוואי - יש השפעה על רמות הכולסטרול בדם ועל הבריאות הכללית שלנו.

הנה 7 מאכלים שיכולים להפחית לכם את רמות הכולסטרול בדם:

בצל

בבצל אין כולסטרול. כידוע, כולסטרול "רע" (מסוג LDL) נוטה להצטבר סביב דפנות העורקים, וזה עלול לגרום להיווצרותם של קרישי דם שמגדילים את הסיכון לשבץ והתקף לב. מחקרים וניסויים שנערכו בבעלי חיים תומכים בטענה שאכילת בצל, שמכיל פיטוכימיקלים גופרתיים, עשויה להפחית את רמות הכולסטרול. באותם מחקרים הודגמה ירידה של עד 20 אחוזים בכולסטרול הרע, מבלי לפגוע ברמות הכולסטרול הטוב.

שקדים

שקדים הם מזון המסייע בהורדת כולסטרול, בעיקר מפני שהוא מקור טוב לשומנים בריאים וסיבים - שני חומרים מזינים המסייעים לשמור על רמות כולסטרול נאותות.

במחקר שנערך בשנת 2015 מצאו חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה כי חולים שאכלו כל יום חופן שקדים במשך שישה שבועות היו בעלי רמות נמוכות יותר של כולסטרול LDL (כולסטרול רע) בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, הקבוצה שאכלה את השקדים הורידה בשומן הבטן והרגליים וגם בהיקף המותניים.

עוד בוואלה!

הכולסטרול הטוב, הרע והמכוער

לכתבה המלאה
דייסת שיבולת שועל עם פירות ושקדים. ShutterStock
הרבה סיבים תזונתיים. דייסת שיבולת שועל/ShutterStock

שיבולת שועל

היא עשירה בחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים שתורמים לאיזון רמות הסוכר ורמות השומנים בדם. והכי חשוב - שיבולת השועל מאופיינת ברמה גבוהה של סיבים תזונתיים, המהווים מקור לפחמימה מלאה ואיכותית, שלא ניתנת לספיגה במערכת העיכול שלנו. עובדה זו גורמת לניקוי מערכת העיכול ולסילוק של חומרים אחרים, ביניהם כולסטרול ורעלנים שונים.

צריכה של 3-4 כפות שיבולת שועל ביום מספקת 30 אחוזים מתצרוכת הסיבים המומלצת היומית.

אבוקדו

כאשר אתם מחליפים שומנים רוויים כמו אלה המצויים במוצרים מן החי שומנים חד-גוניים או בלתי-רוויים ממקורות צמחיים כמו אבוקדו, ההשפעה על הכולסטרול היא דרמטית.

אבוקדו מכיל כמות גדולה של סיבים תזונתיים שתורמים להורדת הכולסטרול הרע והעלאת הכולסטרול הטוב. אבוקדו גם מכיל פיטוסטרולים - תרכובות טבעיות שנמצאות במזונות צמחיים. הפיטוסטרולים דומים במבנה שלהם לכולסטרול ולכן מתחרים איתו על הספיגה במעי ובכך מפחיתים את ספיגתו. בכך אבוקדו תורם למעשה לשמירה על מערכת הלב וכלי דם.

טופו

ממש כמו האבוקדו מהסעיפים הקודמים, טופו, אדממה, חלב סויה - כל מזון המבוסס על סויה - הוא מקור טוב לפיטוסטרולים, חומר דומה במבנהו לכולסטרול, רק כזה המצוי בצמחים. כאשר אתם אוכלים מזונות אלה, הכולסטרול שלכם נמוך יותר מפני שהגוף סופג פחות כולסטרול רע.

רק השבוע חוקרים מאוניברסיטת טורונטו מצאו השפעה עקבית של חלבון סויה להורדת כולסטרול, לאחר ששילבו נתונים של עשרות ניסויים קליניים שנמשכו בשני העשורים האחרונים. המחקר הזה מעמיד בסימן שאלה את הכוונה של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לבטל את היתרון הבריאותי שנתנו לחלבון סויה על מחלות לב בשנת 1999.

רק שעועית. ShutterStock
בריאה לכל הגוף. מרק שעועית/ShutterStock

קטניות

קבוצת הקטניות שכוללת שעועית, חומוס, עדשים ואפונה יכולה לעזור בהורדת הכולסטרול בגוף. הקטניות עשירות בחלבונים ובסיבים ועל פי מחקר שבדק את ההשפעה של הקטניות על הפחתת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם שפורסם בשנת 2014 בכתב העת של אגודת הרופאים בקנדה נמצא כי אכילה של מנה ממוצעת (כ-130 גרם ביום) הפחיתה משמעותית את רמות ה-LDL לעומת קבוצת הביקורת.

שוקולד מריר

שוקולד מריר (מעל 70% קקאו) מכיל רכיבים רבים המסוגלים להוריד את רמות הכולסטרול בדם ולמנוע את חמצונם. שוקולד מריר מכיל כמויות גדולות של פלבנואידים, שהם חומרים נוגדי חמצון המסייעים להילחם בדלקת ויכולים להוריד את רמות כולסטרול ה-LDL.

עם זאת, השוקולד המריר מכיל כמות רבה של קלוריות העלולות להביא להשמנה, ולכן יש להגביל את צריכתו. שורת שוקולד מריר ביום בהחלט יכולה להיות חלק מתפריט מאוזן ובריא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully