וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מלא אנשים סובלים מכאבים דווקא בכתף?

איריס קול

13.1.2023 / 8:00

לפעמים זה קורה בגלל אימוני כושר, לפעמים הסיבה היא יותר מדי זמן מול מחשב, ולפעמים זה סתם הגיל. כך או כך, המון אנשים סובלים מכאבי כתפיים. אז למה זה קורה - ואיך מטפלים? הנה התשובות

פרופ' ערן ממן מסביר אילו פציעות נפוצות בכתף ואיך מתמודדים איתן/מערכת וואלה!

כתפיים הם איבר איבר רגיש למדי, ויודע זאת כל מי שהגזים טיפה עם אימוני הכושר ושילם על זה בכאבים עזים. אבל מעבר לדלקות, האיבר הכמעט מובן מאליו הזה מזמן עוד כמה בעיות. פרופ' ערן ממן, מנהל היחידה לכירורגיה של הכתף בחטיבה האורתופדית באיכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו פציעות נפוצות בכתף ואיך מתמודדים איתן.

פרופ' ממן אמר כי בעיות בכתף הן דבר שכיח מאוד, והסביר כי "זה אחד המפרקים היותר מורכבים, כי מצד אחד הוא נותן טווח תנועה מדהים - זה המפרק עם טווח התנועה הכי גדול, שזה נהדר, אבל מצד שני זה גורם גם לצרות". מפרק הכתף בנוי בצורת דמוית עלי ומכתש, והוא עטוף על ידי מעטפת חזקה ומוחזק למקומו על ידי רצועות שמקנות יציבות ומונעות פריקה. המפרק מופעל על ידי שרירים וגידים המאפשרים לו תנועתיות מרבית במרחב.

"הכתף הוא איבר מורכב כי הוא מחובר גם לשכמה, וגם היא נעה, והחיבור הזה הוא שמאפשר את טווח התנועה הגדול", הסביר פרופ' ממן. וגם הצוואר שלנו לוקח חלק בעבודה המורכבת הזו. "בדיקת כתף אמיתית מתחילה בצוואר", הבהיר פרופ' ממן, "העצבים שיוצאים מהצוואר לכל הגפה, ולגב התחתון ולרגליים, יכולים להיות מגורים כתוצאה מדיסק או בעיה בצוואר, האדם עצמו לא יודע - כואב לו בכתף, זה שהגירוי הוא בכלל בצוואר - המוח לא יודע להגיד אם נקודת הגירוי היא כאן או כאן, מבחינת המוח זה אותו דבר".

אישה אוחזת את כתפה הכואבת. ShutterStock
איבר מדהים ויעיל - אך חשוף למגוון תקלות. אישה אוחזת בכתפה הכואבת/ShutterStock

מפרק הכתף עלול להיפגע ממגוון רחב של מצבים, פציעות חריפות ומחלות דלקתיות וניווניות כרוניות שיפגמו בתפקוד שלו ויגרמו כאבים, סבל והגבלה של התנועה, חלק מהבעיות האלה ניתנות לפתרון בטיפולים שמרניים כטיפול נוגד דלקת וכאב ובטיפול פיזיותרפי, ובמידת הצורך במגוון טיפולים ניתוחיים. בכל מקרה - אם יש כאב חד או כאב שנמשך לאורך הרבה זמן באזור הכתפיים - כדאי לבדוק את זה.

לשאלה אילו פגיעות הוא רואה אצל מטופליו, הסביר פרופ' ממן כי במידה רבה זה תלוי גיל. "מגיל 15 עד גיל 25 אלה בעיות השכיחות של אנשים שעושים הרבה ספורט, ואז סובלים מחבלה, לא מכאב שמתקדם לאט לאט. חבלה יכולה להיות פריקה של כתף, זה כאב עז שלא מאפשר להזיז את היד, אפשר לראות ממש שינוי צורה של הכתף, ואז בדרך כלל פונים למיון ומחזירים את הכתף למקום". הוא הוסיף כי בסרטים לפעמים רואים אנשים מחזירים את הכתף למקום לבד, אבל שזה ממש לא משהו שכדאי לנסות בבית, וחשוב לפנות לעזרה רפואית מיידית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה הכאב הכי נפוץ אצל אנשים שמתאמנים. מה עושים איתו?

בשיתוף סטילאר

בגילאים מבוגרים יש בעיות אחרות. "זו יכולה להיות פגיעה בסחוס עצמו, כמו שקורה בפרק ירך או ברך, שהסחוס נשחק ואז העצם חשופה וזה גורם לכאבים והגבלה בתנועה", אמר פרופ' ממן, וזה יכול להיות גם קרע של גיד. "הבעיה הכי שכיחה בכתף בגיל 60 ומעלה קשורה לגידים", פשוט בגלל הבלאי של הגוף. בשני המקרים מומלץ מאוד לעשות פיזיותרפיה כדי לשמור על טווח התנועה, ולהפחית את הכאבים.

עוד במרפאת מומחים:
זו הסיבה הנפוצה ביותר לבטן נפוחה וכואבת. מה עושים איתה?
איך מרגיש התקף לב? הסימנים שכולם חייבים להכיר

כדי למנוע כאבים בכתפיים בשגרה לפרופ' ממן יש עצה פשוטה למדי. "כולנו עובדים על מחשב, אם המקלדת גבוהה יחסית לצורת הישיבה שלנו ואנחנו עובדים עם הידיים קדימה, זה אומר שהגידים של הכתף כל הזמן עובדים. הדבר המאוד פשוט שאפשר לעשות היא להוריד את המקלדת ולדאוג שהמפרקים יהיו לצד הגוף", הסביר. וזה נכון לגבי הרבה אנשי מקצוע. "רופאים שעושים אולטרסאונד, קולגות שלי, באים אלי חדשות לבקרים עם כאבים בכתף, ואני פשוט אומר להם להוריד את המיטה של המטופל. זה נכון גם לספרים, רופאי שיניים, שינניות - הם עובדים עם הידיים מושטות קדימה, וזה יכול לגרום לכאבים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully