וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש דבר אחד בגן של הילדים שלכם שעלול לפגוע בבריאות שלהם

מחקר גילה שעוצמת התאורה בגני ילדים עשוייה להשפיע על התפתחות בעיות ראייה. אז איך יודעים אם הגן של הילדים שלכם חשוך מדי - ומה עושים כדי למנוע את הנזק? הנה כל הפרטים

ד"ר דפנה מיצד קורש מסבירה איך מזהים בעיות ראייה אצל ילדים ומה עושים עם זה/מערכת וואלה

כשד"ר יובל כהן, מומחה ברפואת עיניים לילדים ורופא בכיר במרכז הרפואי זיו בצפת, שלח את בנו לגן הילדים, הוא הבחין שהגן מאוד חשוך, וזה הטריד אותו. הוא החליט לבחון את הנושא לעומק וגילה כי יש קשר בין עוצמת התאורה בגן, לבין הסיכון לפתח קוצר ראייה.

במחקר שבצעו ד"ר כהן ועמיתיו נמצא קשר ישיר בין עוצמת התאורה בגן לבין התשבורת העינית - ככל שהגן חשוך יותר התשבורת העינית ("המספר התוך עיני" הקשור לחדות הראייה) נמוכה יותר, מצב העלול לגרום לקוצר ראייה, או Myopia. השנים הראשונות לחיים הן שנים קריטיות להתפתחות התקינה של העין, ובמהלכו הגדילה של אברי העין (עדשה, קרנית וגודל העין) צריכים להיות בסנכרון מושלם על מנת לייצר תמונה חדה, ליקוי בסנכרון זה גורם עלול לגרום לקוצר ראייה.

ילד עם משקפיים. ShutterStock
קוצר ראייה מתפתח בדרך כלל בגיל 6 ומעלה. ילד עם משקפיים/ShutterStock

קוצר ראייה, המתפתח בדרך כלל מגיל 6 ומעלה, הינו מצב בו התמונה הנוצרת בתוך העין נופלת לפני הרשתית בשל התארכות של גלגל העין. התארכות זו עלולה לגרום לנזקים עיניים כגון גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר), קטרקט ואף עלול לגרום להפרדות רשתית ועיוורון. בעשורים האחרונים יש עליה של עשרות אחוזים בהיארעות קוצר ראייה בילדים בעולם וגם בישראל.

בשנים האחרונות ישנן מספר פריצות דרך חשובות בנושא המניעה והטיפול בקוצר ראייה. בשנת 2008 פורסם כי שהייה מחוץ למבנה (Outdoor Activity) חשובה להתפתחות התקינה של עיני ילדים וקשורה לירידה בהתקדמות קוצר ראייה, על כן ניתנה המלצה לשהות לפחות כשעתיים ביום בחוץ. ואולם, מידע זה אינו מיושם בבתי הספר והגנים בישראל, ורוב הילדים שוהים עד שעות מאוחרות בכיתות ונמצאים מעט מאוד בחוץ. גם כאשר הם מגיעים הביתה, לרוב הם יוצאים לחוגים, לחברים או נשארים במסגרת של מבנה סגור.

עוד בוואלה!

בעיית הראייה שיכול להיות שיש לילד שלכם ולא שמתם לב

לכתבה המלאה

במחקר שפרסמו ד"ר כהן ועמיתיו בשיתוף עמותת "לראות" - הפועלת לקידום המחקר הרפואי לבריאות העין, למניעת בעיות עיוורון, העלאת המודעות הציבורית לאבחון מוקדם ובצורך ברפואה מונעת - נבדק הקשר בין גן חשוך לבין הראייה של כ- 1,596 ילדים ב-27 גני ילדים - טרום חובה וחובה. זמני השהייה בגן היו משעה 7:30 בבוקר עד 16:00 והשהייה בחוץ הייתה כחצי שעה בלבד.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין עוצמת התאורה בגני הילדים לבין המספר התוך עיני. יש לציין כי עוצמת תאורה מחוץ למבנה היא 10,000 לוקס ומעלה. עוצמת תאורה בתוך מבנה המואר באור מלאכותי בדרך כלל נמוכה מ 1,000 לוקס. עוצמת התאורה בגן הילדים נמדדה בחדר הכינוס (החדר הגדול של הגן). בישראל ההנחיה בנושא עוצמת התאורה בגן ילדים הינה 300 לוקס לפחות, וזאת על מנת לאפשר תפקוד תקין.

ועוד כמה דברים שחשוב לדעת על ראייה:
הילד שלי צריך משקפיים? כך תזהו בעיות ראייה אצל ילדכם
הילד מתקשה להתרכז? כל הסימנים לכך שהגיע הזמן לבדיקת ראייה

החוקרים גילו כי עוצמות התאורה הממוצעות בגנים היו שונות באופן משמעותי, וכי המספר התוך עיני שנמדד בילדים היה גבוה יותר ככל שעוצמת התאורה הייתה גבוהה. בגן בעל עוצמת תאורה נמוכה המספר תוך עיני שנמדד היה נמוך בשליש מגן החשוך, הפרש משמעותי המגדיר את הילדים השוהים בגן חשוך כבעלי סיכון לפתח קוצר ראייה.

בנוסף, בקבוצת גני הילדים בעלי עוצמה נמוכה נמצאו פי שניים ילדים בעלי תשבורת של אפס דיופטר או פחות לעומת גני הילדים בעלי עוצמת תאורה גבוה. ילדים אלו הם בעלי סיכון גבוה לפתח צורך במשקפיים. בגני הילדים שנבדקו, הילדים שהו פחות מחצי שעה ביום מחוץ לגן ורוב היום היו תלויים בעוצמת התאורה בתוך מבנה הגן.

החוקרים הסיקו כי ילד בגיל 4-5 השוהה רוב היום בגן בעל עצמת תאורה נמוכה בעל סיכון לפתח קוצר ראייה, ולכן הם ממליצים לילדים פעילות של שעתיים ביממה בחוץ על מנת למנוע התפתחות קוצר ראייה. דרושים מחקרים נוספים על מנת להוביל לשינוי ההנחיה של עוצמת התאורה בגני הילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully