וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית הראייה שיכול להיות שיש לילד שלכם ולא שמתם לב

ד"ר עאדל ברבארה, מאמר אורח

8.7.2019 / 6:57

עין עצלה היא הפגיעה הנפוצה ביותר בראייה אצל ילדים, ופרט למקרים של פזילה היא לרוב אינה מפגינה תסמינים נראים לעין. באיזה גיל חשוב לבדוק וכיצד מטפלים בעין עצלה? מומחה מסביר

בדיקת עיניים לתינוקות. ShutterStock
לרוב המחלה נטולת תסמינים וניתן לזהות את הבעיה רק בבדיקה מקצועית. בדיקת ראייה לפעוטה/ShutterStock

עצמו אחת מעיניכם ונסו להתבונן על הכתב שלפניכם עם העין השנייה. האם אתם רואים מטושטש? עכשיו פתחו את הראשונה ועצמו את השנייה. אם באחד המקרים הראייה הפכה לפחות חדה, ייתכן שאתם סובלים מעין עצלה (אמבליופיה) - לקות ראייה בה מרכז הראייה במוח איננו מתפתח כראוי עקב חוסר בגירוי ויזואלי תקין מהעיניים, בשנות החיים הראשונות.

עין עצלה (אמבליופיה) היא הסיבה הנפוצה ביותר לפגיעה בראייה אצל ילדים, ומופיעה בקרב אחד מכל עשרים ילדים (כחמישה אחוזים). לרוב המחלה בלתי נראית ונעדרת תסמינים חיצוניים (מלבד במקרה של פזילה), וניתן לזהותה רק על ידי בדיקה. אך הבדיקה הזאת חשובה במיוחד, משום שבמרבית המקרים ניתן לשקם את העין רק בשנות הילדות (משום שהמוח ומערכת העצבים עדיין מספיק גמישים).

לכן, גם כאשר הילד אינו מתלונן, וגם כאשר לא נראה ליקוי גלוי (כמו פזילה), מומלץ להתחיל לערוך בדיקות עיניים שגרתיות וקבועות כבר בגילאים הרכים (מגיל חצי שנה) על מנת להבטיח שמערכת הראיה מתפתחת כהלכה, ובעיקר כדי להקדים תרופה למכה.

עוד בנושא:
לא תאמינו כמה זמן הורים שורפים בבוקר על ארגון הילדים
התופעה שפוגעת בכשליש מהתינוקות וגורמת לבעיות בהנקה ושינה
5 טיפים תזונתיים לשיפור בריאות העין

ילד עם עין עצלה משקפיים ורטייה. ShutterStock
הטיפול מנטרל דווקא את העין הבריאה. ילד עם משקפיים ורטייה/ShutterStock

למה זה קורה?

כל אחת מהעיניים משגרת תמונה נפרדת למוח, שם המוח מאחד אותן לתמונה אחת. אגב, התמונה מגיעה למוח הפוכה, ורק יכולתו המופלאה של המוח מאפשרת לסובבה לכדי תמונה ישרה. אך בגיל הילדות, כאשר התמונה מגיעה מעין אחת מטושטשת, המוח כאילו אומר לעין הזאת: "עזבי אותי אין לי כוח. את משדרת לי תמונה חלשה ולא חדה", ולכן הוא מנטרל את התמונה של העין החלשה, ומשדר נתונים רק מהעין השנייה. בשנות הילדות הראשונות, אנו יכולים לספק לכך פתרון על ידי כיסוי העין הבריאה כדי להפעיל את אזור המוח שלא הורגל לפעול, בדומה לתרגילי שרירים. במקביל, אנו מטפלים בניוון הראיה בעין החזקה (עקב הכיסוי) על ידי טיפות אטרופין או משקפיים בעלי עדשה מטשטשת.

באופן "פרדוקסלי" אנו בעצם מכסים ומשביתים את העין הבריאה, כדי לאתגר את המוח מחדש מול העין החולה, טיפול שנראה מאוד מוזר לילדים (וגם להורים), ולעיתים גם מוביל לתסכול ולמשברים משפחתיים. בעיקר לאור העובדה, שמבחינה ממשית הראייה טובה, גם כאשר התמונה מאחת העיניים אינה תקינה, כך שאנו מטפלים במצב ש"למראית עין" (תרתי משמע) לא קיימת בו בעיה ממשית בראייה, ודווקא הטיפול הוא זה שגורם לילד לראות מטושטש, וללכת עם כיסוי עין.

כאמור, את הפגם בעין לא נוכל לאתר ללא אבחון, אלא במקרה של פזילה. במקרה של פזילה, גם קל יותר לשכנע את ההורים לגשת לאבחון ולטיפול.

אמנם הטיפול בעין עצלה אפקטיבי הרבה יותר בגיל הילדות, אך גם למבוגרים מוצעים טיפולים חדשניים ויעילים בחלק מהמקרים. אחת הסיבות לעין עצלה הוא פער בתשדורת בין שתי העיניים, ולעתים בגיל מבוגר כאשר אנו מגלים זאת, אפשר לשפר חלקית את הראיה על ידי ניתוח לייזר. בנוסף, חלק מהאנשים המאובחנים כבעלי עין עצלה, סובלים גם מקרטוקונוס, ולמחלה זו ישנם מגוון טיפולים חדשניים.

הכותב הוא רופא עיניים, מנהל המרכז הארצי לטיפול בקרטוקונוס ויו"ר החוג לניתוחי רפרקציה (תיקון ראייה) בישראל לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully