וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי עקמת ואיך מזהים אותה? המדריך המלא

איריס קול

עודכן לאחרונה: 16.12.2022 / 8:47

יש לא מעט אנשים שמגלים שהם סובלים מעקמת רק בשלב מאוחר יחסית בחיים. שאלנו את ד"ר דרור עובדיה מה גורם לעקמת (ולא, זה לא קשור לאיך שאתם יושבים) ומהם הסימנים שצריכים לשלוח אותנו לבדיקה

ד"ר דרור עובדיה מסביר מה גורם לעקמת ואיך מטפלים בתופעה/מערכת וואלה

עקמת היא עיוות של עמוד השדרה, ואף שזה נשמע כמו משהו שאפשר לזהות בקלות - בהרבה מקרים היא לא מאובחנת, או מאובחנת מאוחר. ד"ר דרור עובדיה, מנהל המחלקה לאורתופדית ילדים בבית חולים דנה באיכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה גורם לעקמת ואיך מטפלים בתופעה.

"אין קשר בין הליכה ישרה לבין עקמת, ויש כל מיני סוגים של עקמות ומיקומים שונים בעמוד השדרה, כך שגם עקמות מאוד משמעותיות לא כל כך גלויות לעין, מכיוון שעמוד השדרה יודע לאזן את עצמו, כי הגוף יוצר שתי עקמות", הסביר ד"ר עובדיה בתחילת דבריו. ויש עוד מיתוס שכדאי לנפץ: "עקמת זה משהו פנימי, באיך שהגוף שלנו צומח, בקוד הגנטי של הצמיחה של אותו ילד, ואין קשר בין לסחוב תיק כבד או לשבת ישר לבין עקמת", הוסיף.

איך מזהים עקמת?

"עקמת זה עיוות של הטייה של הגב ביותר מ-10 אחוזים שמלווה בסיבוב של החוליות, כך שבעצם מדובר על עיוות שהוא תלת ממדי", הסביר ד"ר עובדיה, "15 עד 20 אחוזים מהמקרים מתגלים לאחר תלונה על כאבים, אבל ב-80 אחוזים מהמקרים אין כאבים, אלא רק עניין של מודעות, להסתכל על הילדים ופתאום לראות רק א-סימטריה בין השכמות או בגובה הכתפיים או בכפלי המותניים, או בליטה של אחת השכמות, או שהכתפיים לא באותו גובה".

עוד בוואלה!

מתי כאבי גב אצל ילדים צריכים להדאיג אותנו? מומחה עונה

לכתבה המלאה

האם חייבים לטפל בעקמת?

עקמת אידיופטית היא הצורה השכיחה יותר של עקמת - ילד שחוץ מהעקמת הוא בריא, בלי מחלות רקע. במקרה הזה אפשר לחיות אורח חיים רגיל ובריא לגמרי. "גם בעקמות היותר משמעותיות אפשר לחיות עד 120, אבל עיקר הפגיעה תהיה באיכות החיים של אותו אדם", הסביר ד"ר עובדיה. הוא הוסיף כי לעקמת לא מוטפלת יש השלכות לטווח ארוך ב-3 מישורים:

1. מכיוון שעקמת היא עיוות שהוא תלת ממדי, ורוב העקמות פוגעות גם בעמוד השדרה הגבי, יש השלכה גם על בית החזה - הצלעות מתעוותות ונפח בית החזה קטן. כתוצאה מכך עלולה להתפתח מחלת ריאות שקשורה לעבודה שכלוב בית החזה קטן, ואז יותר צפוף ולריאות יש פחות מקום להתפשט.

2. האפקט השני הוא יותר כאבי גב כתוצאה משחיקה של המפרקים.

3. פגיעה אסתטית - בליטה שגדלה, חוסר סימטריה בגוף.

מה עושים אם חושדים בעקמת?

"ראשית, האבחנה של עקמת היא על דרך השלילה", הסביר ד"ר עובדה והוסיף שכאשר מגיע אליו ילד הוא חייב לשלול שלא קיימת מחלה נוספת שהעקמת היא רק אפקט משני שלה, כמו למשל תסמונת מרפן - תסמונת שפוגעת ברקמת החיבור של הילד. "יכולה להיות גם עקמת מולדת, שלא רואים בבדיקה גופנית אבל אפשר לגלות אותה בצילום רנטגן", הוסיף, ויכולה להיות גם עקמת משנית למחלות עצם אחרות.

אילוסטרציה. ShutterStock
"עקמת קשורה לקוד הגנטי של הצמיחה של אותו ילד". אילוסטרציה של עמוד שדרה/ShutterStock

אם אכן נקבע שלילד יש עקמת, הטיפול תלוי בשני פקטורים - גודל וחומרת העקמת וכמה פוטנציאל צמיחה עוד יש לאותו ילד. "אם העקמת נורא קטנה, בכל גיל זה לא דורש טיפול, וסביר שזה גם יישאר ככה, ורק צריך להישאר במעקב", אמר ד"ר עובדיה, "כשהעקמת היא יותר חמורה ויש פוטנציאל צמיחה של הילד - מומלץ להתחיל טיפול כדי למנוע שהעקמת תחמיר".

איך מטפלים?

"הטיפול היחידי שהוכח מדעית הוא מחוך - חגורה קשיחה מפלסטיק שלובשים מתחת לבגדים, לא הכיף הכי גדול לנער או לנער. המחוך בא להכווין את הצמיחה של הגוף", הסביר ד"ר עובדיה. המחוך לא מתקן, אלא רק עוצר את ההידרדרות של העקמת, ולובשים אותו עד סוף תקופת הצמיחה - אצל בנות בגילאי 11 עד 14.5 ואצל בנים מעט יותר מאוחר בין 12 ל-15.5.

עוד במרפאת מומחים:
ל-1 מ-100 גברים אין זרע בכלל. למה זה קורה?
למה לפעמים יש לנו כתמים שחורים בשדה הראייה - והאם זה מסוכן?

"מידת היעילות של הטיפול ביכולתו לעצור את העקמת תלויה באיכות המחוך ובמשך הזמן שהנער או הנערה מוכנים ללבוש אותו", אמר ד"ר עובדה והוסיף כי אם לובשים את המחוך פחות מ-16 שעות ביממה זה כמעט לא עושה שום דבר. "לשמחתנו לפני שנתיים זה הוכנס לסל הבריאות, אבל על מחוכים באיכות טובה צריך לשלם", הוסיף.

במקרים בהם העקמת התגלתה מאוד מאוחר והיא חמורה - המחוך לא יסייע. במקרים האלה "אם העקמת מגיעה לערכים גדולים מ-45 - 50 מעלות", זה יכול להפריע באיכות החיים בעתיד, וימשיך ויתדרדר. לכן ממליצים על התערבות ניתוחית. "אין ניתוח בלי סיבוכים, אבל למזלנו בעקמת אידיופטית אחוז הסיבוכים מאוד נמוך, מקסימום 2 אחוזי סיבוכים, רובם חולפים ולא משאירים נכות", הוסיף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully