וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי כאבי גב אצל ילדים צריכים להדאיג אותנו? מומחה עונה

איריס קול

14.10.2022 / 8:58

ד"ר דרור עובדיה, מנהל המחלקה לאורתופדיית ילדים בבית חולים דנה, פוגש המון ילדים שסובלים מכאבי גב מסיבות שונות, ויש לו מסר אחד חשוב להורים: "ילדים לא מתלוננים על כאבים סתם". הנה ההסבר שלו, והסימנים שצריכים לגרום לכם לקחת את הילד לרופא

ד"ר דרור עובדיה מסביר מה גורם לכאבי גב אצל ילדים ואיך מטפלים/מערכת וואלה

כאבי גב נתפסים אצל רובנו כבעיה של מבוגרים, אבל האמת היא שגם ילדים ובני נוער עלולים לסבול מהם. ד"ר דרור עובדיה, מנהל המחלקה לאורתופדיית ילדים בבית חולים דנה שבאיכילוב,התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר למה זה קורה ואיך מטפלים.

"ילדים לא מתלוננים על כאבים סתם, ככלל, כהנחת יסוד", הבהיר ד"ר עובדיה בתחילת דבריו, "אנחנו כמבוגרים צריכים לשלול סיבות. בניגוד לכאבי גב אצל מבוגרים שזה מצב כרוני ושכיח, אצל ילדים זו לא תלונה שכיחה. ולכן, כשזה כבר קורה, צריך להתייחס לזה מאוד ברצינות ולבדוק את המקורות האפשריים שיגרמו לאותם כאבי גב". ד"ר עובדיה הוסיף כי לעיתים יש בעיה בגב שלא מתבטאת דווקא בכאבי גב, אלא דווקא בצליעה או בכאבים ברגל.

כאשר ילד מגיע למשרדו של ד"ר עובדיה הוא קודם כל מתבונן באופן שבו הוא נכנס למשרד. "אני מתחיל בלהסתכל איך הילד - האם הוא צולע? איך הוא הולך? איך הוא מחזיק את הגב שלו? האם היציבה הכללית שלו תקינה או שיש לו הטייה של הגב?", הסביר. לאחר מכן יש תשאול רחב שבו בוחנים כמה זמן הכאב נמשך, מה עוצמת הכאב והאם יש תופעות בריאותיות נוספות.

עוד בוואלה!

7 רופאים ממליצים על החלטה בריאה אחת שכדאי שתאמצו השנה

לכתבה המלאה

מה גורם לכאבי גב אצל ילדים?

יש שתי סיבות עיקריות ושכיחות לכאבי גב אצל ילדים. סיבה אחת היא תהליך זיהומי בגב (יותר שכיח אצל ילדים קטנים). "אספקת הדם אצל ילדים למפרקים ולעצמות, כולל לדיסקים הבין חולייתיים ולחוליות עצמן, היא הרבה יותר עשירה, כי הילד צומח. אספקת הדם הזו מביאה הרבה דברים טובים, אבל יכולה גם להביא את אותו חיידק שזורם בזרם הדם ודווקא התלבש על אותה חוליה וגורם שם לזיהום", הסביר ד"ר עובדיה.

אצל ילד מאוד קטן תהליך זיהומי כזה יכול לגרום לכאבים ולרגישות בירך, שמורגשת אפילו בזמן החלפת חיתול, או לצליעה. ככל שהילד גדל, אותם כאבים מתבטאים יותר כמו מחלת דיסק אצל מבוגרים, בצורת כאב שמקרין לרגליים.

אם זה המקרה, הטיפול הוא אנטיביוטי, "ואם הוא ניתן בזמן ומהר, בדרך כלל זה לא ישאיר שום שארית של סיבוך או בעיה לעתיד", אמר ד"ר עובדיה, "הבעיה היא באיחור באבחנה, ואז כבר נוצר נזק לאותה לוחית צמיחה באותן חוליות שנפגעו, והפגיעה זו תגרום בהמשך לצמיחה לא תקינה של אותן חוליות, ולכן לעיוותים שייווצרו כתוצאה מהזיהום שהיה לילד הזה כשהיה תינוק".

אורתופד בודק ילד. ShutterStock
אל תגידו לילד "סתם נתפס לך השריר". תבדקו. ילד בבדיקת אורתופד/ShutterStock

סיבה נוספת שכיחה לכאבי גב, הפעם אצל מתבגרים, היא ספונדילוליזיס - כמו שברי מאמץ בחוליה. "זה יגרום לכאבים, כתוצאה מאותם כאבים הגוף מכווץ את עצמו, ואז הילד מגיע עם הטייה מסוימת", הסביר ד"ר עובדיה. אם מזהים את זה בשלב האקוטי של היווצרות שבר המאמץ, תוך שבועיים-שלושה, הטיפול הוא כמו בשבר - מקבעים את האזור כדי לתת לגוף הזדמנות להירפא. "במקרה של ספונדילוליזיס חריף או אקוטי הטיפול הוא לשים מחוך כדי לתמוך בעמוד השדרה, להפסיק את הפעילות הגופנית כדי לתת לגוף לנוח. ואז יש סיכוי של 50 אחוז שהשבר יתחבר, אבל לבטח שהכאבים יעברו", הסביר.

ד"ר עובדיה הבהיר כי "כאשר ילד עוסק בספורט מאוד אינטנסיבי ומתחיל להתלונן שכואב לו הגב, לא להגיד 'טוב נתפס לך שריר' ולצפות שזה יעבור מעצמו", אלא ללכת לאורתופד ולבדוק את זה. גם במקרים של צוואר תפוס, או כל כאב אחר "חובת ההוכחה היא עלינו, והיא על דרך השלילה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully