וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל-1 מ-100 גברים אין זרע בכלל. למה זה קורה?

איריס קול

2.12.2022 / 7:33

50% מבעיות הפוריות קשורות לגברים, אבל בשונה מנשים - הם הרבה פחות מודעים, והרבה יותר נבוכים לגשת לנושא. ד"ר שניר דקלו מסביר מדוע ספירת הזרע של גברים יורדת - ומה עושים עם זה?

ד"ר שניר דקלו, מנהל המרפאה לבריאות הגבר באיכילוב, מסביר אילו בעיות פוריות נפוצות אצל גברים - ואיך מתמודדים איתן/מערכת וואלה

בשנים האחרונות הולכת ומתבהרת העובדה כי ספירת הזרע של גברים של יורדת משמעותית, וכתוצאה מכך - יש עלייה גם בבעיות פוריות. ד"ר שניר דקלו, מנהל המרפאה לבריאות הגבר בבית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר למה זה קורה, ואיך מתמודדים עם התופעה.

ד"ר דקלו הסביר כי בשנים האחרונות מתנפצים המון מיתוסים בתחום הפוריות. בעבר אם היו לזוג קשיים להיקלט להריון, ההנחה הבסיסית הייתה כי יש בעיה אצל האישה, אולם היום יודעים כי "קרוב לוודאי ש-50 אחוז מבעיות הפוריות - מקורן בגבר", הסביר, "לצערי המודעות לזה עדיין לא מספיק גבוהה כמו שהיא בקרב הנשים, אבל כמו שיש חצי וחצי בכל דבר, גם בבעיות הפוריות אנחנו לוקחים חלק שווה".

האם רק המודעות שלנו עלתה או שמצב פוריות הגבר באמת הידרדר? התשובה לכך מורכבת שכן יש נתונים לכאן ולכאן. "חלק מהנתונים מראים שספירות הזרע הולכות ויורדות, איכות הזרע יורדת ואנחנו לא יודעים למה. יש כמה הערכות אבל אף אחת מהן לא מוכחת, החל מלחץ, סטרס, השמנת יתר, עישון ועד הסלולר שאנחנו הולכים בכיס הקדמי, אנחנו לא יודעים להגיד, אבל גם יכול להיות מצד שני שהבדיקות נהיו יותר מדויקות ולכן מוצאים יותר בעיות", הסביר ד"ר דקלו. מה שכן אפשר לומר בוודאות זה "שהגבר שותף שווה גם בבעיות הפוריות, וכמו שמציעים מגוון ענק של טיפולים שעוזרים לאישה, יש לנו גם מה להציע לגברים".

עוד בוואלה!

למה הגברים בישראל מפחדים מאמצעי המניעה הזה?

לכתבה המלאה

כאשר בודקים זרע בוחנים את הריכוז שצריך להיות בו - מעל 15 מיליון בסמ"ק אחד של נוזל שפיכה. אבל זו לא רק הכמות, מסתכלים גם על כמות נוזל השפיכה, תנועתיות הזרע - צריכים שלפחות 40 אחוז מהזרעונים יהיו עם תנועתיות טובה, וגם על איכות הזרע. כאשר אחד מהפרמטרים האלה אינו תקין, מתחילים בבירור כדי להבין מה מקור הבעיה.

אילו בעיות פוריות יש אצל גברים?

נתחיל במקרה הקצה של בעיות פוריות גבריות. "ל-1 מכל 100 גברים אין זרע בשפיכה בכלל, הנוזל ריק מזרע לחלוטין, יש אנשים שאפשר לחזות את זה בהם - אנחנו שעברו טיפולים כימותרפיים או שהאשכים שלהם לא מפותחים מכל מיני סיבות, אבל אצל רוב האנשים שאני רואה זה הגיע משום מקום", סיפר ד"ר דקלו.

לשאלה למה זה קורה אמר ד"ר דקלו כי "יש גברים שיש להם הפרעה חסימתית - האשכים מייצרים זרע, אבל איפשהו לאורך הדרך יש חסימה. אצל האנשים האלה אפשר למצוא זרע בקלות רבה, ובדרך כלל מפיקים זרע ישירות מהאשכים בדרך כירורגית". הוא הוסיף כי סיכוי ההצלחה במקרים כאלה הם 100 אחוז.

זרע. ShutterStock
אצל רוב הגברים, בעיות הפוריות מגיעות "משום מקום". הדמיה של זרע/ShutterStock

במקרים של ריכוז זרעונים נמוך או של תנועתיות נמוכה, יש צורך בעזרה בדרך כלל. לפעמים כן מתרחש הריון ספונטני במקרים אלה, אבל כשזה לא מתאפשר יש צורך בטיפול. "החל משינוי באורחות החיים - מירידה במשקל והפסקת עישון. הדברים שחלים על הבריאות שלנו רלוונטיים גם לבריאות הזרע". במקרים של טיפולי הזרעה או הפריה חוץ גופית עושים השבחה של הזרע, ולפעמים עושים הכנסה של זרעון בודד לתוך ביצית תחת מיקרוסקופ.

ישנם מקרים גם של בעיות פוריות לא מוסברות, וזה נפוץ למדי - כאשר שני הצדדים תקינים, אבל לא מצליחים להיכנס להריון, ואז לרוב נעזרים בהפריה חוץ גופית. "יש גם גברים שאני רואה שרמות ההורמונים שלהם בשמיים, שהמוח מנסה לשדר לאשכים להפיק זרע והאשכים לא מקשיבים, לאנשים האלה יהיו בדרך כלל גם אשכים קטנים יחסית, ואלה מקרה הקיצון שההתערבות היא כירורגית שאני מנסה להפיק זרע מהאשכים, תחת מיקרוסקופ בחדר ניתוח".

האם הגיל של הגבר משפיע על הפוריות?

"הגבר מייצר זרע לכל אורך חייו, אבל איכות הזרע יורדת עם השנים", הסביר ד"ר דקלו, "גבר בגיל 70 יכול להיות פורה, אבל כנראה יהיה יותר מועד לפורענות בהקשר של בעיות גנטיות בעובר". עם זאת, אלה דברים נדירים יחסית. "מרבית הגברים נשארים פוריים גם בגיל מאוחר יחסית, אבל גם הזרע עובר תהליך, זה לא השעון הביולוגי המפורסם של נשים, אבל גם זה שיקול", הוסיף.

ד"ר דקלו הוסיף כי כאשר גבר צעיר יודע שיש בעיה בזרע שלו, מומלץ לו לשמר זרע - ממש כמו הקפאת ביציות.

האם לגברים קשה יותר להתמודד עם בעיות פוריות מנשים?

"חד משמעית. אני כחלק מהעיסוק שלי מתעסק בפוריות הגבר וגם בהפרעות בתפקוד המיני, בדרך כלל אין קשר אבל לפעמים אלה דברים שהולכים יחד", הסביר ד"ר דקלו, "אני חושב שהיום אנחנו בעידן פתוח יותר, אנשים קוראים יותר אז הם מבינים שהם לא היחידים. אני מנסה לשדר להם ולתת להם הרגשה מאוד נוחה, לשבת מולי ולפתוח הכל. מהרגע שגברים מבינים שהם לא היחידים, זה כבר שובר איזשהו מחסום שאחריו יותר קל להתקדם לטיפול. העובדה ש-1 מ-100 גברים אין לו זרע בכלל - זה המון, ואנשים לא מודעים לזה בכלל. וברגע שאנשים מבינים שיש עוד אנשים כמוהם, ויש עם מי לדבר ואיך לטפל, זה נהיה יותר קל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully