וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלת מבעיות פוריות? יכול להיות שחסר לך המינרל הזה

עודכן לאחרונה: 17.8.2022 / 10:21

מחקר שנערך בתקופת הקורונה גילה כי מחסור ביוד עלול לייצר בעיות בפוריות. איך משיגים יוד ממזונות ולמה המינרל הזה חשוב מאוד לבריאות האם והעובר? כל הפרטים בפנים

אישה מזריקה לעצמה הורמונים. ShutterStock
בעיות פוריות הן כבר עניין שבשגרה. אישה מזריקה לעצמה הורמונים/ShutterStock

נושא הפוריות הוא נושא שמעסיק לא רק נשים וגברים רבים, אלא גם לא מעט חוקרים שמנסים להבין מדוע הפריון העולמי נמצא בירידה מתמדת, ויותר ויותר נשים זקוקות לטיפולי פוריות. מחקר שפורסם בכתב העת Human Reproduction בחן אי פוריות בלתי מוסברת, שהוגדרה כשנה של ניסיון להיכנס להיריון ללא הצלחה, על ידי נתינת תוסף של יוד בלבד לנשים שלא הצליחו להרות לאחר שנה של ניסיון.

הממצאים הראו כי כי נשים שכמות היוד שנמצאה אצלהן בשתן הייתה נמוכה, רמת הפוריות שלהן הייתה נמוכה בהתאם, בירידה של 46 אחוזים. בנוסף, לנשים עם כמות נמוכה של יוד בגוף לקח יותר זמן להיכנס להיריון.

כאשר החוקרים בחנו את קבוצת הנשים שקיבלה יוד מול קבוצת הנשים שלא קיבלה תוסף של יוד נמצא כי 87.5 אחוזים מהנשים שקיבלו תוסף יוד הצליחו להרות לאחר 12 חודשים, ולעומתן בקרב הנשים שלא קיבלו - 72 אחוזים הצליחו להרות לאחר 12 חודשים. נתונים אלו יכולים להצביע על כך שמחסור ביוד עשוי לתרום להצלחה בפוריות.

יוד הוא רכיב הנמצא במים, אך בישראל חלק ניכר ממי השתיה מותפלים ותהליך זה גורם לירידה משמעותית בתכולת היוד במי הברז. בנוסף, בשל מגבלות כשרות, אובדן יוד בבישול וסיבות נוספות, לרוב האוכלוסייה בישראל (מעל 80 אחוזים) ככל הנראה קיים מחסור ביוד. בשל כך, עם השנים רואים שיותר ויותר נשים מתקשות להיכנס להיריון דווקא במדינות המערב.

"למרות שישראל נמצאת באגן הים התיכון, בשל העדר תיסוף מלח שולחני ביוד, מגבלות כשרות והתפלת חלק ניכר ממי השתיה, בסקרים שבוצעו בנשים בגיל הפריון ובילדים, בישראל הודגם חסר יוד משמעותי", אמר פרופסור עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר במרכז רפואי רמב"ם. "חסר משמעותי ביוד יכול לגרום לפגיעה מוחית קשה הנקראת קרטיניזם. בנוסף לחסר מתון של יוד עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות מוח העובר במנגנונים רבים. כיום ידוע כי לאורך כל ההיריון, מהשליש הראשון ועד ללידה, רמות יוד תקינות הכרחיות לאספקת הורמוני התריס, החיוניים להתפתחות תקינה של מוח העובר. לפיכך האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה והחברה לרפואת האם והעובר ממליצים על תיסוף יוד בהריון ובהנקה, ניתן ליטול תוסף יוד בטיפות או כחלק ממולטי ויטמין להיריון ולהנקה".

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
מומלץ לקחת גם בהנקה. אמא מניקה/ShutterStock

בנוסף, ליוד יש חשיבות רבה לכלל האוכלוסייה, הוא תורם לשמירה על משקל גוף תקין, מסייע בהזנת הגוף באנרגיה הדרושה לו ומשפיע על מצב הרוח. מחסור ביוד עלול לפגוע ביעילות מערכת החיסון ובמקרים מסוימים גם לאפשר היווצרות של סוגים שונים של סרטן. לכן גם לאנשים ונשים שלא נתקלו בבעיות פוריות חשוב לבדוק את רמות היוד ולהיוועץ עם רופא לגבי לקיחת תוסף של יוד.

האם ניתן למלא את החסר דרך תזונה נכונה?

ניתן למצוא יוד במוצרי חלב וביצים, אך כמות היוד שתימצא במוצרים אלו תלויה מאוד בכמות היוד הנמצא בתזונה של הפרות/ התרנגולות. מכיוון שרוב האוכלוסייה סובלת מחוסר ביוד, ניתן להסיק כי גם התזונה של החיות תהיה לוקה בחוסר של יוד.

יוד נמצא בעיקר בים ולכן ניתן להכניס לגוף יוד דרך מזונות שמקורם בים כמו דגים. יש לסווג דגי ים מול דגי בריכה, היוד נמצא בים ולכן כדי לצרוך יוד יש לאכול דגי ים ולא בריכה. עם זאת לא טוב להרבות באכילת דגים מכיוון שהם מכילים גם מתכות כבדות ורעלים רבים, כדאי לאכול בין 2-3 מנות של דג בשבוע.

לגבי טבעוניים, בצומח כמות היוד תלויה מאוד בכמות היוד באדמה בה הם גדלים. לאור החוסר שקיים כיום בכל המגזרים כיום בישראל, ניתן להסיק שכמות היוד באדמה בארץ הינה נמוכה ולא מספקת. אך יש גם את האצות הגדלות בים והן נחשבות למאכל של שוחרי הבריאות. ניתן להוסיף אותן לסלטים, שייקים ולתבשילים שונים. גם באצות יש להיזהר, רובן מכילות כמות רבה של ארסן (מתכת רעילה ומסוכנת) שנמצאת בעיקר באצות מיובשות שהובאו מחו"ל. כדאי לצרוך אצות טריות או מיובשות שגודלו בארץ והן תחת פיקוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully