וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על איזה צד בריא יותר לישון - ימין או שמאל?

עודכן לאחרונה: 14.10.2022 / 8:32

אנחנו אומנם מחליפים לא מעט תנוחות שינה במהלך הלילה, אבל לכל אחד יש את המועדפת עליו. אז למי בריא יותר לישון על צד שמאל ולמי על ימין?

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

עבור חלק מהאנשים שינה בלילה היא דבר פשוט שמגיע בקלות, ואילו עבור אחרים מדובר במאבק יומיומי. זה יכול להיות קשור למזג האוויר בחוץ, להיגיינת השינה שלכם או אפילו לתזונה, אבל זה גם יכול להיות קשור לתנוחת השינה בה בחרתם, או לצד עליו אתם ישנים. אז באיזה צד הכי טוב לישון - שמאל או ימין?

נתחיל בזה שרוב איברי הבטן של בני האדם יושבים בצד שמאל של הבטן. לכן, כאשר אתם ישנים על צד שמאל, יש סיכוי גבוה יותר שתכולת הבטן תישאר במקום בעזרת כוח הכבידה. אם התגלגלתם על ​​הצד הימני, המיקום המורם של הבטן עלול לשים אתכם בסיכון גבוה יותר לחוות ריפלוקס.

רפלוקס קיבתי ושטי היא תופעה זו היא מצב שבו תכולת הקיבה זורמת בחזרה מן הקיבה אל תוך הוושט. התופעה גורמת לתחושת צריבה שעלולה לגרום לאי נוחות משמעותית ואף להוביל להיווצרות כיבים. זו אחת הסיבות שלא מומלץ לאכול זמן קצר לפני השינה. בכל מקרה, אם אתם ישנים בצד ימין וסובלים מריפלוקס, מעבר לשינה על צד שמאל עשוי לעשות את ההבדל.

אגב, רופאים אף מעודדים נשים בהריון לישון על הצד השמאלי כדי למנוע לחץ של הרחם על כלי דם גדולים ולאפשר זרימת דם מקסימלית לאם ולעובר.

אז אם צד שמאל הוא בחירה טובה עבור אנשים עם בעיות קיבה מסוימות, שינה בצד ימין נקשרה לנשימה קלה יותר עבור אנשים שחווים דום נשימה בשינה. מחקר בשנת 2011 לקח קבוצה של אנשים עם המצב הרפואי הנפוץ, והעריך כיצד שינה בצד שמאל לעומת צד ימין וגב בהשוואה מבחינת חומרת קשיי הנשימה. "מצאנו שלתנוחת השינה הייתה השפעה משמעותית על אירועי דום נשימה ותנוחת שינה בצד ימין הפחיתה את התדירות של אירועי נשימה חסימתיים בחולים עם מחלה בינונית וקשה", סיכמו מחברי המאמר.

המנגנונים המדויקים לקשר של שינה בצד ימין עם נשימה טובה יותר אינם ברורים לחלוטין, אך נחקרו עוד במחקר משנת 2018 שבחן שינויים אקו-קרדיוגרפיים בתנוחות השינה. הם גילו שחולים עם אי ספיקת לב העדיפו שינה בצד ימין, אולי מנגנון הגנה עצמית לשיפור תפקוד הלב שהאדם אפילו לא מבין שהוא עושה.

תנוחת שינה גב אל גב. ShutterStock
ימין או שמאל? זוג ישן/ShutterStock

גב או על הבטן?

במקרה של שמאל נגד ימין, נראה שיש טיעונים משתנים בהתאם למצב הבריאות. עם זאת, במקרה של שינה עם הפנים כלפי מטה, נראה שהדברים קצת יותר ברורים. שינה על הבטן נחשבת לגרועה מכולם, שכן היא גורמת למנח א-סימטרי של עמוד השדרה במהלך הלילה ובהחלט יכולה לתרום לכאבים כרוניים. הצוואר מונח בסיבוב לצד מסוים ולכן קיימת דחיסה של חוליות הצוואר באותו הצד והארכה של השרירים בצד השני. מבחינה אורתופדית קיים קשר בין הצוואר וכאבים בגפה העליונה (כתפיים, מרפק וכף היד), וכן בין הצוואר וכאבי גב תחתון. זו הסיבה שחשוב לשמור על מנח נייטרלי של הצוואר ככל שניתן.

שינה על הגב נחשבת טובה ובריאה, אך אינה מתאימה לכולם ואינה מומלצת לסובלים מנחירות והפסקות נשימה במהלך השינה, שכן כוח המשיכה מושך את בסיס הלשון על דרכי הנשימה וגורם להצרותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully