וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוחרים בלילה? יש לכם סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 6:57

שלושה מחקרים חדשים שנערכו על דום נשימה בשינה מצאו כי אנשים שנוחרים עלולים לסבול יותר מסרטן, אבל לא רק. הנה הממצאים שלהם

איריס קול מראיינת את ד"ר ארי דירוא בנושא נחירות אצל ילדים/מערכת וואלה

מי שנוחר בלילה כבר יודע שבהרבה מקרים יש לנטייה הזו השלכות לא נעימות, אבל כעת מחקר חדש מצא כי אנשים שנוחרים עשויים להיות גם בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן. החוקרים מאמינים כי ההקשר לא מתקיים בגלל שיש סיכוי גבוה יותר שאנשים שנוחרים סובלים מעודף משקל, מעשנים או סובלים ממצבים בריאותיים אחרים, אלא שזה קשור לחוסר בחמצן במהלך הלילה.

על פי הערכות כ-4 אחוזים מהגברים וכ-2 אחוזים מהנשים סובלים וסובלות מדום נשימה חסימתי בשינה. מרביתם בגילאי 55-60, אך יש גם צעירים יותר ואף ילדים הסובלים מכך. הפסקות נשימה עלולות להיגרם ממספר גורמים, ביניהם הפרעות אנטומיות במבנה של החך, הענבל או בסיס הלשון, ירידה בכושר הגופני, עודף משקל ומצב כללי ירוד.

המחקר, שהוצג בכנס רפואי בברצלונה, עקב אחר כמעט 4,200 חולים שסבלו מדום נשימה בשינה. מחציתם גם אובחנו עם סרטן בחמש השנים האחרונות. המדענים בראשות ד"ר אנדראס פאלם, מאוניברסיטת אופסלה, מדדו עד כמה מצבם חמור. המחקר כלל שתי בדיקות, שאחת מהן מדדה את מספר הפרעות הנשימה במהלך השינה וקבעה אותן באמצעות מדד דום הנשימה (AHI) שמבטא את סך הפסקות הנשימה המלאות והחלקיות בעת השינה המחולק בזמן השינה הכולל במעבדה. הבדיקה השניה מדדה כמה פעמים ירדו רמות החמצן בדם ב-3 אחוזים במשך 10 שניות לפחות בכל שעה - מדד סטורציית החמצן (ODI).

גבר נוחר. ShutterStock
כ-4 אחוזים מהגברים וכ-2 אחוזים מהנשים סובלים וסובלות מדום נשימה חסימתי בשינה. גבר נוחר/ShutterStock

התוצאות הראו שלמטופלים עם סרטן היו בדרך כלל יותר הפרעות במהלך השינה. היה להם ציון ממוצע של 32 במדד דום הנשימה בהשוואה ל-30 בקבוצה הלא-סרטנית. מדד סטורציית החמצן שלהם היה גם 28 לעומת 26. מדד סטורציית החמצן היה גבוה יותר בחולים עם סרטן ריאות (38 בהשוואה ל-27), סרטן הערמונית (28 בהשוואה ל-24) וסרטן העור (32 בהשוואה ל-25).

"כבר ידוע שלחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה יש סיכון מוגבר לסרטן", אמר ד"ר פאלם. "אבל לא היה ברור אם זה נובע מדום הנשימה בשינה או מגורמי סיכון קשורים לסרטן, כמו השמנת יתר, מחלות קרדיומטבוליות וגורמי אורח חיים".

לא רק גורם לסרטן

"הממצאים שלנו מראים שחוסר חמצן עקב דום נשימה בשינה קשור באופן עצמאי לסרטן. עם זאת, המחקר היה תצפיתי בלבד ואינו יכול להוכיח כי דום נשימה גורם לסרטן. פעילות גופנית - אחד מגורמי המפתח המשפיעים על סרטן - לא נלקחה בחשבון, אמרו החוקרים. "דרוש מחקר נוסף, ואנו מקווים שהמחקר שלנו יעודד חוקרים אחרים יחקרו את הנושא החשוב הזה". המחקר הוצג כתקציר בקונגרס הבינלאומי של החברה האירופית לנשימה (ERS).

אבל זה לא המחקר היחיד שנערך בנושא: מחקר אחר שהוצג באותו כנס הציע שדום נשימה בשינה גורם גם לירידה בקוגניציה אצל קשישים. חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי לוזאן בשוויץ אמרו שבני 74 ומעלה וגברים הראו ירידה חדה יותר במבחנים קוגניטיביים מסוימים. בינתיים, מחקר שלישי, מבית החולים האוניברסיטאי אנז'ר בצרפת, הציע שהמצב יכול להגביר את הסיכון לפתח קרישי דם קטלניים בוורידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully