וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני ילדים חלו בסרטן ריאות לאחר ששאפו תאי סרטן בלידה

הילדים שאפו בזמן לידתם תאים סרטניים שמקורם בגידולים מצוואר הרחם של האימהות שלהם, ואלה גרמו להופעת גידולים בריאות ובדרכי הנשימה. "זו עוד סיבה מצויינת להתחסן נגד HPV", אמרו החוקרים

קמפיין של האגודה למלחמה בסרטן לעידוד התחסנות נגד נגיף הפפילומה האנושי/האגודה למלחמה בסרטן

בפעם הראשונה בהיסטוריה, הצליחו מדענים להדגים כיצד אימהות עלולות להדביק את ילדיהן בתאים סרטניים במהלך הלידה. המחקר החדש והתקדימי מתאר שני מקרים של ילדים שככל הנראה חלו בסרטן ריאות בעקבות שאיפת תאים סרטניים, שמקורם בגידולים בצוואר הרחם של האימהות שלהם. התאים נשאפו על ידי הילדים בעת שבכו לראשונה ברגע צאתם לאוויר העולם, בלידה.

אף שזאת דרך נדירה ביותר לחלות בסרטן, החוקרים מציינים כי מחקרם מספק עוד נימוק מצויין בעד ההתחסנות נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV). חיסון ה-HPV יכול למנוע את רובם של מקרי סרטן צוואר הרחם.

המחקר נערך במרכז הלאומי לסרטן ביפן, ומאמר המסכם את תוצאותיו פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי המוביל New England Journal of Medicine. הוא מתאר שני מקרים שונים של ילדים שחלו, אחד מהם בגיל 23 חודשים והשני בגיל 6 שנים, ופיתחו תסמינים שכללו שיעול וכאבים בחזה. שני הילדים אובחנו בסופו של דבר עם סרטן ריאות. עוד דבר שהיה לשני הילדים במשותף, הוא ששתי האימהות שלהן אובחנו עם סרטן צוואר הרחם קצת לאחר לידתם.

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
החוקרים מעריכים שהתאים הסרטניים היו במי השפיר ובהפרשות בצוואר הרחם של האימהות. ניובורן מונח על בטנה של יולדת מיד לאחר הלידה/ShutterStock

בתחילה, סברו הרופאים שמדובר בצירוף מקרים, אך בהמשך הופיעו עוד ועוד נקודות דמיון בין שני המקרים של שני הילדים ושתי האימהות הללו: הגידולים של האימהות והילדים נבדקו ונמצאו חיוביים לזן 16 של נגיף ה-HPV - אחד הזנים האלימים והמסוכנים יותר של נגיף הפפילומה, שגורם להופעת גידולים סרטניים ונגעים טרום-סרטניים בצוואר הרחם. ריצוף גנטי מתקדם שבוצע לגידולים של שני הילדים גילה שהתקיימו בהם אותן מוטציות בדיוק כמו בגידולים שנמצאו אצל האימהות שלהם.

יותר מכך - בגידולים של הבנים לא נמצא כרומוזום Y. היות שלזכרים יש באופן טיפוסי העתק אחד של כרומוזום Y ואחד של כרומוזום X ולנקבות יש שני העתקים של X, היעדרו של Y מהגידול מצביע על כך שמקורו הגנטי הוא מצד האם.

מקרים נדירים ביותר

כבר ידוע שבמקרים נדירים, סרטן עלול לעבור מהאם לעובר דרך השליה, אולם החוקרים סברו שבמקרים של שני הבנים הללו קרה תרחיש אחר. הם ציינו את העובדה שהגידולים הופיעו רק בריאות של הילדים ולאורך דרכי הנשימה שלהם. לטענתם, העובדה הזאת מצביעה על כך שהתאים הסרטניים היו נוכחים במי השפיר ובהפרשות ודם שמקורם בצוואר הרחם ואשר נשאפו על ידי התינוקות בזמן הלידה.

סרטן ריאות. ShutterStock
הגידולים הופיעו רק בריאות ולאורך דרכי הנשימה של הילדים, מה שאותת על שאיפת תאים סרטניים. גידול בריאות/ShutterStock

עניין חריג נוסף שצויין במחקר היה העובדה שאחד הילדים פיתח תסמיני מחלה נראים לעין רק בגיל 6. זה חריג משום שהתאוריה של החוקרים גורסת שההדבקה בתאים הסרטניים התרחשה בלידה ולכן המחלה התפתחה סמוך ללידתו. ההסבר המשוער שלהם לכך הוא שגופו של הילד פיתח תגובה חיסונית שדומה לזו שמתפתחת לעתים אצל מושתלי איברים, וכך הצליח לבודד את הסרטן ולעכב את התפתחותו.

שני הילדים קיבלו טיפולים שונים לסרטן שלהם, אחד מהם טופל בתרופה אימונותרפית בשם Opdivo ואילו השני עבר ניתוח להסרת הגידולים מריאותיו. למרבה הצער, גורלן של שתי האימהות היה זהה וטרגי - שתיהן מתו בסופו של דבר כתוצאה מסרטן צוואר הרחם.

חיסון פפילומה. ShutterStock
השיטה הפשוטה והיעילה ביותר למנוע מקרים נדירים ומצערים כאלה היא לחסן כמה שיותר אנשים נגד HPV. חיסון פפילומה, אילוסטרציה/ShutterStock

חשוב לציין שמקרים כאלה של הדבקה בתאים סרטניים הם נדירים ביותר. נגיף הפפילומה האנושי, לעומת זאת, הוא נפוץ ביותר - כמעט כל אדם פעיל מינית (גבר או אישה) יבוא איתו במגע מתישהו במהלך החיים. רוב הזנים של HPV אינם מסוכנים, אולם ישנם כמה זנים אלימים שמגדילים את הסיכון לסוגי סרטן מסויימים, הנפוץ בהם הוא סרטן צוואר הרחם.

למרבה המזל, החיסונים שפותחו נגד נגיף הפפילומה הוכחו כיעילים ביותר בהפחתת התחלואה בסרטן צוואר הרחם. והחוקרים הדגישו במאמרם כי השיטה הפשוטה והיעילה ביותר למנוע מקרים נדירים ומצערים כמו השניים שהוצגו במחקר הזה היא לחסן כמה שיותר אנשים נגד HPV.

"מניעת סרטן צוואר הרחם באימהות תפחית גם את המקרים של העברת תאים סרטניים ליילודים. אנחנו צופים שככל ששיעורי ההתחסנות נגד פפילומה יעלו, שיעורי התחלואה בסרטן צוואר הרחם יפחתו", נמסר בהודעה לעיתונות מטעם מרכז הסרטן הלאומי ביפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully