וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר טוב מאירופה: שיעורי ההישרדות מסרטן הערמונית עלה ל-96%

משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן פרסמו נתונים על הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. ישראל ממוקמת במקום ה-11 בשכיחות בתחלואה כשמצבם של היהודים טוב יותר מאשר מצבם של הערבים. מחקרים חדשים חשפים: אלכוהול בגיל מוקדם ומשקאות ממותקים מעלים את הסיכון לחלות

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
הסרטן השכיח בקרב גברים והרביעי בשכיחות התמותה מסרטן. גבר בבדיקת רופא/ShutterStock

שיעור ההישרדות מסרטן הערמונית במגזר היהודי בישראל עלה בעשור האחרון מ-92.5% ל-95.6% - כך עולה מנתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות שנחשפו היום (שלישי) לרגל יום המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית. לאורך העשור ניתן לראות כי ככל ששנת האבחון מאוחרת יותר - כך שיעורי ההישרדות עולים. גם במגזר הערבי שיעור ההישרדות גבוה באופן יחסי ועומד על 86%, אולם הוא נמוך יותר בהשוואה ליהודים.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל והרביעי בשכיחותו מבחינת תמותה מסרטן. מהנתונים עולה מצבה של ישראל טוב בהשוואה לעולם והיא ממוקמת במקום ה-11 בשכיחות בסרטן הערמונית. בעוד שמספר המקרים החדשים בקרב גברים ישראליים דומה למספר במדינות אירופה - שיעור התמותה מהמחלה נמוך מהמדווח במדינות אלה. שיעור הישרדות נחשב לגבוה מאוד ודומה לרמה במדינות מפותחות אחרות.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: איראן הבריחה נשק לכוחות חיזבאללה בלבנון - בטיסות מסחריות
עקב תרגיל צבאי רוסי: ייתכנו שינויים בטיסות הבינלאומיות בישראל
182 מטר של גאווה לאומית: הודו בונה את הפסל הגבוה ביותר בעולם

תופעות שעשויות להעיד על סרטן הערמונית, 3 בספטמבר 2018. עיבוד תמונה
תופעות שעשויות להעיד על סרטן הערמונית, 3 בספטמבר 2018/עיבוד תמונה

על פי הנתונים, בישראל חיים כיום 28,249 גברים שאובחנו עם סרטן חודרני בערמונית מאז שנת 1990, ומתוכם 9,994 אובחנו בין 2011 עד 2015. פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, הסבירה כי בשנת 2015 חלו 2,064 גברים מסרטן הערמונית ו-466 מתו. עיקר התמותה מהמחלה נצפה בקרב קבוצת הגיל המבוגרת - 75 ומעלה.

לדברי פרופ' קינן בוקר, הסיכון לסרטן הערמונית גבוה יותר בגברים יהודים לעומת ערבים והוא עולה עם הגיל. בין השנים 1990 עד 2008 נצפה עלייה מובהקת בשיעורי התחלואה בקרב יהודים, כשבתוך שנים אלה היה קצב גבוה יותר בין השנים 1990-1994 וקצב נמוך יותר מ-1994 ואילך. עם זאת, מאז שנת 2008 נצפית ירידה מובהקת בסיכון למחלה עם שיעור שינוי שנתי של 7%. מבחינת תמותה נצפתה ירידה מובהקת. בקרב ערבים המגמות דומות: בין השנים 1990 עד 2005 חלה עלייה מובהקת במחלה, אך מאז שנת 2005 נצפתה ירידה עם שיעור שינוי שנתי של 4%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כך משפיעים אלכוהול ומשקאות ממותקים על רמת הסיכון

במקביל לנתונים פרסמה הבוקר האגודה למלחמה בסרטן שני מחקרים חדשים על אודות גורמי הסיכון למחלה. הראשון הוא מחקר אמריקני שנערך בין השנים 2007 עד 2018 בקרב 650 גברים מרקע אתני מגוון. משתתפים המחקר נשאלו על הרגלי צריכת האלכוהול שלהם בכל עשור בחייהם. מהממצאים עלה כי גברים שצרכו יותר משבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הערמונית. בין הגילאים 40 עד 49 הסיכון היה גבוה פי 3.64 בהשוואה לגברים מאותה שכבת הגיל שלא צרכו אלכוהול ברמה גבוהה - וסיכון גבוה פי 3.14 נמצא אף בגילאים 20 עד 29.

מחקר אמריקני נוסף בדק את הקשר בין צריכת סוכר ממשקאות ממותקים וקינוחים. המחקר, שנערך בקרב 22,720 גברים אמריקנים על פי תשע שנים מצא כי צריכת סוכר ממשקאות ממותקים בצריכה יומית גבוהה מאוד מעלה את הסיכון לחלות במחלה ב-21%.

המלצות להפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, 3 בספטמבר 2018. עיבוד תמונה
המלצות להפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, 3 בספטמבר 2018/עיבוד תמונה

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה המלצות לניהול אורח חיים בריא על מנת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. ההמלצות כוללות תזונה מאוזנת שכוללת אכילה מרובה של ירקות ופירות, הימנעות ממזונות עתירי קלוריות ועשירים בסוכר ובשומן והפחתה בבשר אדום ובמזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. בנוסף מומלץ לצרוך באופן קבוע עגבניות שיש עדויות מדעיות ליכולתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. המלצות נוספות כוללות שמירה על משקל גוף תקין, קיום פעילות גופנית קבועה והימנעות מוחלטת מעישון סיגריות.

במקביל להמלצות הדגישו במשרד הבריאות ובאגודה למלחמה בסרטן כי בדיקות ה-PSA לגילוי מוקדם של המחלה בקרב גברים בריאים באוכלוסייה לא הוכחה כיעילה ויש להימנע ממנה. האגודה אף המליצה לשים לב לתופעות המחייבות בדיקה רפואית שהעיקרית שבהן היא קושי בהטלת שתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully