וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון בזמן ההיריון: זה מה שעלול לקרות לעובר

עודכן לאחרונה: 10.8.2022 / 9:50

זו אומנם לא הפעם הראשונה שסלב מעשנת בזמן ההיריון וקדמו לעדן בן זקן גם נסרין קדרי ודניאל גרינברג, אבל אנחנו מדור שפחות מתעסק במי אלא במה. אז הנה מה שעישון עלול לעשות לעובר בהיריון

עדן בן זקן שוקי ביטון. אור גפן,
הכריזה שבהיריון ונתפסה מעשנת. עדן בן זקן ובעלה שוקי/אור גפן

עדן בן זקן הופיעה אמש (ג') בקיסריה, ובין להיט ללהיט בישרה לקהל שהיא בהיריון, ושבעוד כמה חודשים היא ובעלה שוקי ביטון יהפכו להורים לשניים. רגע לפני ההודעה המשמחת, וואלה! סלבס קיבלה תמונות של בן זקן ממסיבת יום הולדת שנערכה לחבר, כשהיא מעשנת סיגריה להנאתה לצד בעלה שוקי וחברים נוספים.

אז וואלה! בריאות שלא נוהגת לשפוט אימהות, לא טריות ולא כאלה שעדיין נושאות את ילדן בבטן, אבל כשמדובר בעניין רפואי כל כך מובהק ומסוכן, כדאי לתת לכן את כל המידע שיש על הנושא. הנה כמה מהמחקרים העדכניים ביותר על עישון בהיריון:

מעלה את הסיכון למוות בעריסה

מחקר שנערך בשנת 2018 הראה סטטיסטיקה מאוד מדאיגה ומראה כי עישון סיגריה אחת ביום בזמן ההיריון מכפיל את הסיכון למוות בעריסה של התינוק - אולי אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורים לתינוקות קטנים.

המחקר שניתח נתונים על 20 מיליון תינוקות בארה"ב ממידע שנאסף על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצא כי לא רק שהסיכון למוות בעריסה מוכפל על ידי סיגריה אחת ליום, אלא שהוא עולה ב-0.07 נוספים עבור כל סיגריה נוספת שהאישה ההרה מעשנת. לטענת החוקרים היה ניתן למנוע 800 מקרים של מוות בעריסה בכל שנה מתוך 3,700 מקרים, אילו נשים הרות לא היו מעשנות. המחקר גם מצא כי נשים שעישנו טרם כניסתן להריון, גם אם הפסיקו בשליש הראשון, העלו את הסיכון של ילדיהם למוות בעריסה.

עלול לגרום למומים בלב

מחקר גדול אחר בדק את הקשר ביו עישון של האם במהלך ההיריון לבין בעיות לב אצל תינוקות - בעיה שלרוב סיבתה לא ידועה, וגילה קשר ברור. החוקרים סקרו החוקרים למעלה מ-14,000 תיקים רפואיים של תינוקות שנולדו עם מומי לב מולדים בין השנים 1989 ל-2011, ובדקו מאפיינים רבים שקשורים לתקופת ההיריון, בין היתר - הרגלי העישון של האימהות.

נתוני קבוצת הילדים הושוו לנתונים של קבוצה של למעלה מ-60,000 תינוקות בריאים. הנתונים הראו כי תינוקות שנולדו עם מום בלב היו בשכיחות גבוהה יותר בקבוצת הילודים שנולדו לאימהות מעשנות, עם שיעור גבוה במיוחד בקרב אימהות שהן מעשנות כבדות. השילוב של עישון ושל גיל אם מעל 35 היה המשמעותי ביותר כגורם סיכון למומים לבביים.

עוד בוואלה!

תיעוד נדיר: כך נראה עובר שאמו מעשנת

לכתבה המלאה
עישון בהריון. ShutterStock
לא שופטים אבל לא בריא. אישה בהיריון מעשנת/ShutterStock

מגביר סיכון לטורט וטיקים

במחקר מקיף שפורסם בגיליון ספטמבר 2014 של כתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, טענו חוקרים אמריקאים ודנים כי נשים המעשנות במהלך ההיריון מעלות באופן משמעותי את הסיכון של ילדיהן ללקות בתסמונת טורט, או בהפרעות "טיקים" אחרות.

החוקרים מבית הספר לרפואה אייקן שבבית החולים מאונט סיני בניו יורק וחוקרים מאוניברסיטה ארהוס שבדנמרק השתמשו בנתונים רשמיים שנאספו בדנמרק על 73,073 מקרי היריון ולאורך זמן עד שהילדים הגיעו לגיל 13, וניסו לבחון את הקשר בין עישון בזמן היריון לתסמונת טורט ול'טיקים' שמקורם, לדעת החוקרים, בהפרעה טורדנית כפייתית בקרב ילדים.

הם מצאו כי נשים שעישנו 10 סיגריות או יותר ליום, ונחשבו המעשנות הכבדות בחבורה, העלו את הסיכון של ילדיהן לסבול מטורט ב-66 אחוזים יותר מחברותיהן שלא עישנו בזמן ההיריון. כמו כן, הם מצאו כי הסיכון לפתח הפרעות טיקים כרוניות גדל פי שניים עד שלושה בעקבות עישון האם במהלך ההיריון אם היא סובלת גם מהפרעות פסיכיאטריות או הפרעות קשב וריכוז.

גם עישון פאסיבי מזיק

אבל זה לא הכל. מחקר שנערך בשנת 2014 מצא כי אפילו עישון פאסיבי מזיק לעובר. המחקר שנערך במרכז רוזוול פארק לסרטן בבפואלו, ניו יורק מצא כי לנשים בהיריון שנחשפו לרמות גבוהות של עישון פאסיבי יש סיכוי גבוה יותר לעבור הפלות או ללדת עוברים מתים, עוד מצא המחקר כי הסיכון בהריון עם חשיפה לעישון פאסיבי זהה כמעט לסיכון מעישון אקטיבי, ופה בעצם מצויה המסקנה המפתיעה והמטרידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully