וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכותרות הכריזו שנמצאה הסיבה למוות בעריסה. המציאות מורכבת יותר

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 14:44

מוות בעריסה הוא הסיוט הכי גדול של כל הורה, והעובדה שטרם נמצאה לו סיבה - מעלה את החרדה משמעותית. האם הדיווחים על פריצת דרך מדעית ישנו את המציאות הזו? הנה כל הפרטים

מוות בעריסה הוא מוות פתאומי, בלתי צפוי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה בזמן השינה. זוהי סיבת המוות העיקרית בתינוקות בני חודש עד שנה (טווח הגילים השכיח הוא 2-4 חודשים), ובישראל מתקבלים מדי שנה כ-50 דיווחים על מקרים של מוות בעריסה. אמנם מדובר בתופעה נדירה, אך העובדה כי אין לה הסבר אמיתי, הופכת אותה למקור דאגה משמעותי אצל הורים רבים.

אתמול (שבת) פורסם כי חוקרים מבית החולים לילדים Westmead בסידני גילו מדוע תינוקות מתים באופן פתאומי ולא צפוי. לפי הפרסום, רבים בקהילה הרפואית חשדו שמוות בעריסה נגרם בגלל פגם בחלק של המוח השולט בשינה ונשימה. התיאוריה הייתה שאם התינוק יפסיק לנשום במהלך השינה, הפגם הזה ימנע ממנו להיבהל או להתעורר.

החוקרים האוסטרלים הצליחו לאשש את התיאוריה הזו על ידי ניתוח דגימות דם שנלקחו מ-655 תינוקות בריאים, 26 תינוקות שמתו ממוות בעריסה ו-41 תינוקות שמתו מסיבות אחרות. החוקרים גילו כי הפעילות של האנזים butyrylcholinesterase, או BChE, הייתה נמוכה משמעותית בתינוקות שמתו מתסמונת מוות בעריסה. המחקר פורסם בכתב העת Lancet journal eBioMedicine.

תינוק ישן על הגב עם מוצץ. ShutterStock
"טרם נמצא המנגנון שיסביר מקרי מוות טראגיים אלה". תינוק ישן בעריסה/ShutterStock

משמעות הממצאים היא כי לראשונה יש הסבר מדעי מדוע יש תינוקות שלא מתעוררים כאשר משהו מפריע לנשימה שלהם בזמן השינה. עם זאת, לא ברור עד כמה הסמן הביולוגי הזה יהיה יעיל בזיהוי מוקדם של תינוקות שנמצאים בסיכון למוות בעריסה. וזה לא המכשול היחיד של פריצת הדרך הזו.

"למעלה מ-50 שנים שנושא מוות עריסה נחקר מכל זווית אפשרית, ולצערנו טרם נמצא המנגנון שיסביר מקרי מוות טראגיים אלה, שעלול לקרות לכל תינוק שנראה בריא לגמרי קודם לכן ולפתע נמצא מת בשנתו", מסבירה ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד - העמותה ישראלית לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות, יו"ר הוועדה לקידום בריאות וחברת ההנהלה בארגון הבינלאומי למניעת מוות בעריסה.

עוד בוואלה!

למה רוב מקרי המוות בעריסה מתרחשים במשפחתונים?

לכתבה המלאה

"ממצאי מחקר זה מעודדים ומעוררים תקווה למציאת סמן ביולוגי שבאמצעותו, אולי, ניתן יהיה בעתיד לזהות מראש מי הם התינוקות הפגיעים, שבתנאי מצוקה מסוימים עלולים למות לפתע ללא כל הסבר ואולי אף לטפל בהם ולמנוע מקרי מוות אלה", אמרה דר שץ, "עם זאת, למרות התקווה יש לדעת כי במחקר זה קיימות מספר מגבלות. בעיקר גודל המדגם הקטן: רק 26 תינוקות שהוגדרו כמוות עריסה נכללו בו. איננו יודעים על פי אילו קריטריונים בדיוק בוצעה האבחנה, ולא בכולם היה הבדל משמעותי ברמת האנזים המדובר שנמדד מדם שנלקח במסגרת סקר יילודים בסמוך ללידה, בהשוואה לקבוצות הביקורת. כמו כן לא ידוע מה היו רמות האנזים בגיל המוות. לכן נצטרך לחכות לביצוע מחקר רחב היקף ולמציאת מימצאים משמעותיים יותר שחוזרים על עצמם".

"כבר היו מחקרים שכונו במדיה פורצי דרך"

לדברי ד"ר שץ, "אנחנו שמחים על כל התקדמות וכוון חדש שנחקר, אך עלינו להיות תמיד זהירים. בעבר פורסמו מחקרים שכונו במדיה פורצי דרך, ואולם לא הוכחו בסופו של דבר כמענה, בעיקר כשהתוצאות אינן חד משמעיות".

תינוקת ישנה במיטה. ShutterStock
המחקר החדש לא מייתר את הצורך בשמירה על *כל* כללי הזהירות. תינוקות ישנה על הצד/ShutterStock

חשוב לציין כי המומחים העוסקים במחקר מוות עריסה סבורים היום שגם אצל תינוק שיש בו פגם סמוי, כגון חוסר באנזים מסוים כפי שעלה במחקר זה, הפגם לבדו לא יגרום למוות אלא בנוכחות של תנאי מצוקה ובגיל קריטי בהתפתחות. "לכן, עד שתימצא התשובה הסופית למנגנון הגורם למוות ואולי לאיבחון מוקדם וטיפול שימנע תופעת המוות בעריסה, חשוב להדגיש כי על כל המטפלים בתינוקות יש להמשיך לנקוט בכל אמצעי הזהירות הידועים כיום כדי להימנע מגורמי הסיכון למוות בעריסה", הבהירה ד"ר שץ.

אלה ההמלצות העדכניות למניעת מוות פתאומי של תינוקות

  • בכל פעם שאתם משכיבים את התינוק לישון, הקפידו תמיד להשכיבו לישון על גבו
  • השתמשו במזרן נוקשה, עם סדין תואם מתוח היטב , ובמיטה או בעריסה בעלי תווי תקן
  • השכיבו את התינוק לישון בעריסה או במיטה נפרדת בחדר ההורים, סמוך למיטת ההורים עד גיל חצי שנה ועדיף עד גיל שנה
  • אין להשכיב תינוק לישון במיטת ההורים או האחים, על ספה, על כסא או על כורסה לבד, או עם ההורה
  • אין להשאיר תינוק לישון בכסא רכב, בעגלה או בכל אביזר אחר כמו טרמפולינה. לשינה -יש להעבירו למיטה או לעריסה
  • עדיף להשכיב לישון עם שק שינה, ואם אין להשתמש בשמיכה דקה המכסה מגובה בתי השחי תחובה היטב תחת המזרון
  • שמרו על סביבת שינה ריקה מחפצים רכים, כמו: כריות, מצעים חופשיים ומגני ראש
  • הימנעו לחלוטין מעישון בזמן ההיריון ובסביבת התינוק
  • הימנעו מחימום יתר בחדר: הטמפרטורה המומלצת היא 22 מעלות צלסיוס
  • הימנעו מהלבשת התינוק בשכבות ביגוד עודפות. יש להשאיר הפנים והראש גלויים
  • השתדלי להניק. הנקה נמצאה כגורם מגן מפני מוות עריסה
  • בזמן ההשכבה לישון הציעו לתינוק מוצץ נקי ויבש (שאינו קשור לחוט) לאחר גיל חודש כשההנקה התבססה.
  • אין להשתמש במוניטור ביתי למניעת מוות בעריסה

המלצות אלה למניעת גורמי סיכון למוות עריסה מבוססות על המלצות האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים AAP. למידע נוסף, בקרו אתר עמותת עתיד: www.atidbaby.org או טלפנו לקו החם 02-6666833

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully