וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יש יותר מקרים של מוות בעריסה בתקופה הזו?

ד"ר ענת שץ

13.3.2023 / 15:00

בתקופה האחרונה דווחו כמה מקרים שוברי לב של מוות בעריסה, והציפו שוב את האמת המטרידה שתינוקות מתים בשנתם יותר בימי החורף. רופאה מסבירה למה זה קורה, ואיך נשמרים

עיטוף תינוקות. ShutterStock
הנטייה שלנו היא לעטוף אותם כמה שיותר, אבל זה מסוכן. תינוק עטוף בשמיכה וכובע/ShutterStock

הסיכון למוות בעריסה גבוה פי כ־2.5 בחודשי החורף לעומת חודשי הקיץ. למעשה, 50 אחוזים מהמקרים של התסמונת מתרחשים בין החודשים ינואר למרץ.

מוות בעריסה הוא מוות פתאומי, בלתי צפוי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה בזמן השינה. זוהי סיבת המוות העיקרית בתינוקות בני חודש עד שנה (טווח הגילים השכיח הוא 2-4 חודשים), ובישראל מתקבלים מדי שנה כ-50 דיווחים על מקרים של מוות בעריסה. אמנם מדובר בתופעה נדירה, אך חוסר הידע לגביה הופך אותה למקור דאגה משמעותי אצל הורים רבים. הנה הדברים שחשוב לשים לב אליהם כדי לצמצם את הסיכון למוות בעריסה.

סביבת השינה

חשוב לדעת שלא תמיד סביבה חמה מגנה על התינוק, להיפך - חימום יתר של החדר הוא אחד הגורמים המרכזיים לתמותת תינוקות בשינה בעונת החורף. טמפרטורת החדר של התינוק צריכה להיות נעימה עבורו, רצוי בין 22 ל-23 מעלות צלזיוס. אמצעי החימום הבטוחים ביותר הם מזגן ורדיאטור, אך חשוב לזכור שלכל אמצעי החימום יש חיסרון ברור אחד - ייבוש האוויר. כדי למנוע את היובש בחדר כדאי להצטייד במכשיר אדים קרים, או להניח בו קערה עם מים, להוספת הלחות.

יש להשכיב את התינוק לישון על הגב, בשליש התחתון של המיטה או העריסה, על מזרון נוקשה ועליו סדין מתוח היטב. אין לשים מתחת לגוף התינוק מצע רך, עבה או מחמם כמו שמיכת פוך. ולמרות שמיטת תינוק מלאה בבובות צבעוניות, כריות מתוקות וצעצועים רכים זה מראה חמוד להפליא, על המיטה להיות ריקה מכל חפץ. זה כולל מצעים רכים, כריות ושמיכות חופשיות, חיתולי בד, משחקים ומגני ראש.

תינוק ישן. ShutterStock
השכיבו אותם על הגב וסלקו מהמיטה את כל החפצים. תינוק ישן על הבטן/ShutterStock

שק שינה או שמיכה?

עמותת עתיד, בדומה לארגוני בריאות בארה"ב ובאירופה, ממליצה להשתמש בשקי שינה במקום בשמיכות, שעלולות לכסות את פני התינוק ולגרום למוות מחנק. בנוסף, שימוש בשקי שינה תורם לשמירה על טמפרטורת גוף קבועה, בניגוד לשמיכות שעלולות להשתחרר מאחיזתן במזרון ולהשאיר את התינוק חשוף.
חשוב לבחור שקי שינה שמתאימים במידתם לגיל, למשקל ולגובה התינוק (לא מומלץ להשתמש בשק גדול מהצורך), וחשוב שמפתח הראש לא יהיה רחב מדי, כדי שלא יעלה ויכסה את פניו של התינוק.

עוד בוואלה!

למה רוב מקרי המוות בעריסה מתרחשים במשפחתונים?

לכתבה המלאה

כשמשתמשים בשק שינה בטמפרטורת החדר המומלצת, מספיקה שכבת ביגוד אחת מתחתיו. חשוב מאוד להתאים לטמפרטורת החדר את דרגת הבידוד התרמי של האריג ממנו עשוי שק השינה, המכונה TOG. לדוגמא, בטווח המומלץ של 22-23 מעלות צלסיוס, הבידוד התרמי המתאים צריך להיות TOG 1 עם שכבת ביגוד אחת מתחת.

אם בכל זאת אתם מעדיפים להשתמש בשמיכה, הקפידו על אחת דקה, קלת משקל ובעלת דרגת בידוד תרמי מתאימה לטמפרטורת הסביבה, כדי למנוע חימום יתר של התינוק. את השמיכה יש לתחוב היטב מתחת למזרן, כך שתכסה את התינוק עד גובה בתי השחי כשהראש גלוי והידיים חופשיות. שמיכות משוחררות עלולות לגרום לכיסוי הראש ולחנק בזמן שינה.

איך מלבישים את התינוק?

למניעת חימום יתר חשוב להלביש את התינוק בצורה שמתאימה לסביבה שבה הוא אמור לישון. אל תתפתו לעטוף אותו יותר מהנדרש - זכרו שאפילו אם בחוץ ממש קר וסוער, בחדר נעים ואין צורך להגזים; זה אפילו מסוכן. בהלבשת תינוק כדאי לאמץ את שיטת השכבות, המאפשרת גמישות ושינוי קל ומהיר בשעת הצורך. למשל, כשהטמפרטורה מסביב עולה או כשחשים שחזה התינוק חם למגע או מזיע - יש להסיר שכבה.

הנחיות לשינה בטוחה של עמותת עתיד וארגון בטרם:

• כשמשכיבים את התינוק לישון - ביום ובלילה - מקפידים תמיד להשכיבו לישון על הגב.

• משתמשים במזרן נוקשה ובסדין תואם ומתוח במיטה, או בעריסה בעלת תווי תקן.

• עד גיל חצי שנה (ועדיף עד גיל שנה) משכיבים את התינוק לישון בעריסה או במיטה נפרדת בחדר ההורים, בסמוך למיטתם.

• לא משכיבים תינוק לישון במיטת ההורים או האחים, על ספה, על כסא או על כורסה, לא לבד ולא עם ההורה.

• לא משאירים תינוק לישון בכיסא רכב, סלקל או טרמפולינה. במידה ונרדם, יש להעבירו למיטה או לעריסה.

• שומרים על סביבת שינה ריקה מחפצים רכים כמו כריות, מצעים משוחררים, בובות ומגני ראש.

• נמנעים לחלוטין מעישון בזמן ההיריון, ובסביבת התינוק.

אישה מניקה תינוק. ShutterStock
מחקרים מצאו את ההנקה כגורם מגן מפני מוות בעריסה. אמא מניקה תינוק/ShutterStock

• נמנעים מחימום יתר בחדר: הטמפרטורה המומלצת היא 22 מעלות צלסיוס.

• נמנעים מהלבשת התינוק בשכבות ביגוד עודפות.

• הנקה מלאה נמצאה כגורם מגן מפני מוות בעריסה. גם הנקה חלקית מפחיתה את הסיכון לכך, אבל פחות.

הוכח ששינה עם מוצץ מפחיתה ביעילות את הסיכון לתסמונת מוות בעריסה. אם התינוק יונק מומלץ לדחות את השימוש במוצץ עד לביסוס ההנקה, בגיל 3-4 שבועות. בכל מקרה, אסור לחבר בזמן השינה את המוצץ בשרשרת או בכל חיבור אחר שיכול לגרום לחנק.

• לא הוכח כי מוניטור נשימתי - מכשיר שמכיל חיישן שמודד את קצב הנשימות של התינוק, מונע מוות בעריסה. אבל הוא בהחלט עלול לגרום לחרדה מיותרת אצל הורים צעירים כאשר הוא מזעיק אותם בווליום גבוה באמצע הלילה רק בגלל שהתינוק זז קצת, והחיישן לא היה מסוגל למדוד את נשימותיו.

ד"ר ענת שץ היא יו"ר עמותת עתיד למניעת מוות פתאומי בתינוקות, חברת ההנהלה ויו"ר הועדה לקידום הבריאות של הארגון העולמי למניעת מוות פתאומי בתינוקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully