וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה רוב מקרי המוות בעריסה מתרחשים במשפחתונים?

13.2.2017 / 11:51

אתמול מתו שלושה תינוקות בתוך שעה בלבד במשפחתונים ברחבי הארץ. איך יודעים שמדובר במוות בעריסה, מדוע הסכנה עולה בחודשי החורף, ומה אפשר לעשות כדי להוריד את הסיכון?

תינוקת ישנה במיטה. ShutterStock
רק בישראל, 45 תינוקות בשנה מתים באופן פתאומי/ShutterStock

אתמול, בפרק זמן של שעה בלבד, מתו שלושה תינוקות בשנתם במשפחתונים ברחבי הארץ. על פי החשד, מדובר במקרים של מוות בעריסה. המונח מוות בעריסה, אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורים, מתייחס למקרי מוות פתאומיים, בלתי צפויים או מוסברים של תינוקות מתחת לגיל שנה במהלך השינה.

לפי נתוני משרד הבריאות, בישראל מתים מדי שנה כ-45 תינוקות באופן פתאומי, כאשר 87 אחוזים מסך המקרים מתרחשים לפני שהתינוק הגיע לגיל חצי שנה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין השנים 2008 ל-2014 מתו בישראל 409 תינוקות ממוות פתאומי לא מוסבר. שיעור תמותת תינוקות באופן פתאומי גבוה פי 2.29 בחודשי החורף (דצמבר עד פברואר) בהשוואה לחודשי הקיץ (יוני עד אוגוסט), לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עוד בנושא:
הנחיות למניעת מוות בעריסה: שינה בחדר ההורים עד גיל שנה
האם עיטוף תינוקות באמת מסוכן, ואיך עושים את זה נכון
מה גורם למוות בעריסה ומה ניתן לעשות כדי למנוע אותו?

איך יודעים מתי מדובר במוות בעריסה?

"אנחנו קוראים למקרה מוות בעריסה כשתינוק שהיה בריא לגמרי פתאום נמצא מת ללא סימנים מקדימים. ההגדרה היא ברורה והיא על דרך השלילה, כאשר בנתיחות ובדיקות לאחר המוות לא ניתן למצוא סיבה שיכולה להסביר את המוות", מסבירה ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות. בישראל, לאור המיעוט בנתיחות לאחר המוות, מסובך יותר לקבוע מוות בעריסה. "בישראל, לצערי, לא עושים נתיחות, וכשמתייחסים לנושא בארץ, למעשה קובעים שמדובר במוות בעריסה כמוות פתאומי בתינוקות עד גיל שנה ,לרוב בזמן שינה".

ד"ר שץ מסבירה שמחקרים שנערכו בעולם על בסיס נתיחות שלאחר מוות, במקומות בהם הדבר מקובל יותר, מלמדים כי שיעור גבוה מאוד ממקרי המוות הפתאומיים בזמן שינה הם מקרי מוות בעריסה. "חוקרים מיוחדים בוחנים כיצד התינוק מת, באיזו סביבה היה, ורק ברבע מהמקרים הם מוצאים סיבה שיכולה להסביר את המוות, ואז זה לא מוות בעריסה". אם כך, מחקרים מהעולם מראים ששלושה רבעים ממקרי המוות הפתאומי בקרב תינוקות מתחת לגיל שנה הם מוות בעריסה, ובישראל מסיקים שהמצב דומה.

גורם המוות המוביל לתינוקות בעולם המערבי

מוות בעריסה מהווה את סיבת המוות העיקרית אצל תינוקות בין גיל חודש לשנה בעולם המערבי, ולפי ד"ר שץ, החדשות הרעות הן שאנחנו לא יודעים בדיוק מהן הסיבות ולפיכך, כיצד לטפל בהן. אך למרות זאת, אנו יודעים לא מעט על גורמים שעשויים להעלות או להפחית את הסיכון לתופעה.

עוד באותו נושא

"בבוקר שמתי אותו אצל המטפלת, בצהריים היא התקשרה וצעקה שהילד לא נושם"

לכתבה המלאה
תינוק ניובורן. ShutterStock
הקפידו להשכיב את התינוק לישון על הגב, לא על הבטן/ShutterStock

"ישנם גורמי סיכון שבנוכחותם עולה הסיכון למוות בעריסה מאות מונים, בהם: השכבת התינוק לישון על הבטן, עישון של האם – או בסביבתה – במהלך ההריון ובסביבת התינוק, חימום יתר של התינוק (הלבשתו בשכבות ביגוד רבות וחימום יתר של סביבת השינה), שינה משותפת במיטה עם ההורים ונוכחות של חפצים רכים או מזרון רך במיטת התינוק", אמרה ד"ר שץ. בעוד שאלה גורמי סיכון עליהם יש לנו שליטה, נמצאו גורמים אחרים שעשויים להעלות את הסיכון למוות בעריסה בהם אין לנו שליטה כמו פגות ומשקל לידה נמוך, "אך במקרים אלה יש להקפיד הקפדה יתרה", הוסיפה.

מבחינת גורמים שעשויים להפחית את הסיכון לתופעה, מדובר בעיקר בהנקה, כמו גם שינה משותפת בחדר עם ההורים. "מקום ראשון זה הנקה, הכי טוב אם היא בלעדית אבל גם אם לא, מחקרים מראים שאפילו הנקה של חודשיים בעלת ערך בהורדת שיעור הסיכון מאשר הזנה בפורמולה בלבד. כעקרון, ככל שמניקים למשך זמן ארוך יותר, ההשפעה חזקה יותר והסיכון נמוך יותר", אמרה.

גם לתת לתינוק להירדם עם מוצץ עשוי לסייע. "מצאו שזה כנראה קשור לסף התעוררות נמוך יותר, כמו שינה על הגב, וזה עוזר לתינוק להתעורר אם הוא נקלע למצוקה", הוסיפה.
עוד יש להקפיד על סביבת שינה כמזרון נוקשה, לא להשאיר חפצים רכים (שעלולים לגרום לתופעת חנק במיטה) ולהימנע מחימום יתר, גורם הבא לידי ביטוי בתקופת החורף. "ידוע שגם בעולם זה ככה, אבל באמצעות מודעות השיא בחורף ירד בעולם, אבל לא אצלנו. בארץ ההיענות מאוד נמוכה, גם לפי סקרים שלנו וגם של משרד הבריאות, לא יותר מארבעים אחוז מההורים מקפידים על זה".

הסכנה בסביבה שונה

"לפי נתוני העמותה, כ-60 אחוזים מהמקרים של מוות בעריסה ארעו לא אצל ההורים, וזה אחוז מאוד מאוד גבוה"

לדברי ד"ר שץ, אפשר ללמוד גם משלושת המקרים שארעו אמש במעונות ובמשפחתונים, על הסכנה המיוחדת בהקשר של טיפול של גורמים שונים בתינוק, שלעתים עשויים לא להקפיד על הרוטינות שעליהן מקפידים ההורים.

"לפי נתוני העמותה, מבין הפניות שקיבלנו מהורים שביקשו תמיכה, כ-60 אחוזים מהמקרים של מוות בעריסה ארעו לא אצל ההורים, וזה אחוז מאוד מאוד גבוה. חשוב שההורים יידעו את כל המטפלים בתינוק כי מן הסתם ההורים לא כל הזמן משגיחים. בין אם מדובר בין במשפחתונים, מעונות, בייביסיטר, סבתות או דודות, חשוב שכולם ינהגו על פי כללי הזהירות לשמור על היקר להם מכל, אמרה ד"ר שץ.

תינוק ישן. ShutterStock
חשוב להקפיד על הנחיות הבטיחות גם מחוץ לבית/ShutterStock

היא הוסיפה כי אם ההורים מקפידים על ההנחיות ואז באופן חד-פעמי המטפל או המטפלת נוקטים בגישה שונה, זה עשוי להעלות באופן משמעותי את הסיכון למוות בעריסה. "ידוע ממחקרים למשל מקרים שההורים משכיבים תינוק על הגב, והוא מתרגל – כפי שאנו ממליצים ואז באופן פתאומי או חד-פעמי משכיבים אותו על הבטן, לרוב אצל מטפל אחר, ואז הסיכון למוות בעריסה עולה עד פי 21, כלומר זה סיכון מאוד גבוה", אמרה ד"ר שץ, והוסיפה כי על ההורים להנחות את הצוותים המטפלים לפעול לפי כללי הזהירות.

למידע ותמיכה בנושא מוות בעריסה ניתן לפנות לעמותת עתיד בקו החם 02-6666833 ובאתר http://atidbaby.org/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully