וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עיטוף תינוקות באמת מסוכן, ואיך עושים את זה נכון

9.5.2016 / 12:28

המון הורים נעזרים בעיטוף כדי להרגיע את התינוקות שלהם ולאפשר להם לישון בשלווה, אך מחקר שפורסם השבוע מעלה את החשש שהמנהג הזה מעלה את הסיכון למוות בעריסה

עיטוף תינוקות. ShutterStock
נעטפים כבר רגע אחרי הלידה/ShutterStock

עיטוף תינוקות (swaddling) הוא מנהג ידוע ועתיק בתרבויות שונות, שהפך נפוץ מאוד גם אצלנו. הרבה הורים נעזרים בעיטוף כדי להרגיע תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם ולאפשר להם לישון טוב יותר. עיטוף הפך לנפוץ אף יותר כאשר הורים הפסיקו להשכיב תינוקות לישון על הבטן בשל ההנחיות למניעת מוות בעריסה, ונזקקו לשיטה שתאפשר להם לישון בשלווה גם על הגב. באחרונה פורסם כי עיטוף תינוקות דווקא עלול להגביר את הסיכון למוות בעריסה.

בשנים האחרונות נערכו כמה מחקרים על עיטוף - אך תוצאותיהם היו סותרות. "שיעור נמוך של מוות בעריסה באוכלוסיות שבהן נהוג לעטוף תינוקות הוביל חוקרים לחשוב שייתכן ויש בכך גורם מגן, משום שראש התינוק גלוי ואין חשש לחנק, וכן משום שהעיטוף מונע התהפכות מהגב לבטן", מסבירה ד"ר ענת שץ, יו"ר העמותה הישראלית לחקר ומניעת מוות בתינוקות. ואולם, מחקרים אחרים הראו שעיטוף משפיע על מנגנון ההתעוררות של תינוקות – מנגנון הקשור למוות בעריסה.

"מספר מחקרים מצאו שינויים הקשורים להתעוררות בתינוקות שנעטפו. במחקר אחד נמצא שתינוקות שנעטפו התעוררו פחות, בכו פחות, ולא הגיעו להתעוררות מלאה. מחקר אחר הראה לעומת זאת, כי התינוקות העטופים מגיבים יותר מהר לגירוי שמיעתי ומתעוררים מהר בשלב השינה האקטיבי. מחקר אוסטרלי מצא שלעיטוף התינוק באופן קבוע אין כלל השפעה על ההתעוררות, אולם בתינוקות שלא היו רגילים לעיטוף ונעטפו באופן חד פעמי בלבד (למשל על ידי מטפל אחר) הייתה ירידה ברורה בהתעוררות. מחקר שנערך בבריטניה הראה כי החל מאמצע שנות התשעים של המאה ה-20, אחוז התינוקות שנעטפו היה גבוה יותר בקרב תינוקות שנפטרו ממוות עריסה בלילה שקדם למוות לעומת קבוצת ביקורת.

הנתונים המצטברים מעלים חשש אמיתי

על פי המחקר האחרון בנושא מאוניברסיטת בריסטול באנגליה הנתונים המצטברים מכל המחקרים מצביעים על כך שעיטוף תינוקות מגביר משמעותית את הסיכון למוות עריסה. לכן מחבריו ממליצים להימנע מעיטוף תינוקות ולהכיר בעיטוף כגורם סיכון נוסף למוות עריסה. עם זאת, לדברי ד"ר שץ, באיגוד העולמי ISPID (האיגוד לחקר ולמניעת מוות בעריסה) עדיין לא הוחלט להמליץ חד משמעית בנושא עיטוף התינוק. עם זאת בהחלט מומלץ שהורים יהיו מודעים לסיכונים של עיטוף תינוקות.

עיטוף תינוקות. ShutterStock
"להכיר בעיטוף כגורם סיכון נוסף למוות עריסה"/ShutterStock

ד"ר שץ מבקשת להדגיש כי לעומת התוצאות הסותרות לגבי עיטוף, אין ספק כי שינה על הגב מפחיתה את סיכון מוות העריסה. הסברה הרווחת כיום היא שבמקרי מוות עריסה, ובעיקר כשהתינוק נמצא שוכב על הבטן, קיימת פגיעה במנגנון ההתעוררות והתינוק אינו מתעורר כצפוי בתגובה למצבים מאיימי חיים. לכן ההמלצה החד-משמעית היא שאין להשכיב את התינוק לישון על הבטן, בוודאי לא כשהוא עטוף.

"אחד המחקרים הראה שיעור גבוה במיוחד של מקרי מוות עריסה כשהתינוק עטוף וישן על בטנו (פי 12 יותר) מאשר כששוכב על הבטן כשאינו עטוף (פי 3 יותר). מאידך, עיטוף לא הגדיל את הסיכון של מוות עריסה כשהתינוק ישן על גבו".

ההנחיות לעיטוף נכון ובטוח יותר

"אין להתחיל לעטוף בגיל מאוחר תינוק שלא הורגל לכך מלכתחילה, כי אז הסיכון למוות עריסה עולה עוד יותר"

עד שתצא הנחייה חד משמעית, חשוב להקפיד על כללי זהירות בזמן עיטוף תינוקות. ד"ר שץ מדגישה כי אין להשכיב את התינוק לישון על בטנו ובמיוחד לא כשהוא עטוף. בנוסף, "אם מחליטים לעטוף התינוק יש להתחיל מהלידה בצורה זהירה. אין להתחיל לעטוף בגיל מאוחר יותר תינוק שלא הורגל לכך מלכתחילה, כי אז הסיכון למוות עריסה עולה עוד יותר. חשוב לידע כל מטפל בתינוק כיצד הורגל התינוק לישון בביתו".

לדברי ד"ר שץ, אם בוחרים בעיטוף יש להקפיד על הכללים הבאים:

- יש להקפיד על עטיפה הדוקה אך לא לוחצת, הדרך הבטוחה ביותר היא לוודא כי רואים קיומן של תנועות בית חזה חופשיות ותנועה חופשית של הירכיים. יש לעטוף מתחת לקו הצוואר.

- יש להשתמש בחומר קל, טבעי ונושם כמו הכותנה למניעת חימום יתר.

- תינוק עטוף אינו זקוק לעתים לשכבות לבוש נוספות. יש להימנע מחימום יתר.

אם אתם חוששים מעיטוף, אך רוצים ליצור סביבת שינה רגועה, ניתן להיעזר בשק שינה – שמעודד שכיבה על הגב ובמקביל מאפשר יותר חופשיות בתנועות הגפיים. בעת השימוש בשק שינה חשוב להקפיד על התאמת מפתח הצוואר לגודל התינוק (למשקלו) על מנת למנוע כיסוי פני התינוק.

"חשוב לציין כי גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר למוות עריסה הם שינה על הבטן ועישון האם בזמן היריון, בסביבת האם בזמן ההיריון ובסביבת התינוק לאחר הלידה", מבהירה ד"ר שץ, "גורמים נוספים הם חימום יתר וסביבת שינה לא בטוחה".

להמלצות לשינה בטוחה ולהפחתת הסיכון למוות עריסה היכנסו ל- www.atidbaby.org

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully