וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיגריה אחת ביום בזמן ההריון עלולה לגרום למוות בעריסה

אולי אנחנו לא צריכים לספר לכן שעישון סיגריות בהריון זה מסוכן, אבל מחקר חדש מראה עד כמה מסוכן ומה המשמעות של סיגריה אחת קטנה ביום. וגם - למה חשוב להפסיק לעשן כבר טרם הכניסה להריון

עישון בהריון. ShutterStock
נזק לאם ולעובר. אישה מעשנת בהריון/ShutterStock

כולנו יודעים שעישון הוא לא בריא, בפרט בהריון, אבל נשים רבות עדיין מתעלמות מהאזהרות. מחקר חדש מביא סטטיסטיקה מאוד מדאיגה ומראה כי עישון סיגריה אחת ביום בזמן ההריון מכפיל את הסיכון למוות בעריסה של התינוק.

הביטוי מוות בעריסה מבטא אולי את אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורים לתינוקות קטנים והוא מתייחס למקרי מוות פתאומיים, בלתי צפויים או מוסברים של תינוקות מתחת לגיל שנה במהלך השינה. לפי נתוני משרד הבריאות, בישראל מתים מדי שנה כ-45 תינוקות באופן פתאומי, כאשר 87 אחוזים מסך המקרים מתרחשים לפני שהתינוק הגיע לגיל חצי שנה. שיעור תמותת תינוקות באופן פתאומי גבוה פי 2.29 בחודשי החורף (דצמבר עד פברואר) בהשוואה לחודשי הקיץ (יוני עד אוגוסט), לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עוד בנושא:
מוות בעריסה: כך מורידים את הסיכון
רגע לפני החורף: 7 כללים לשינה בטוחה לתינוקות
1 מתוך כל 14 נשים בארה"ב מעשנת בזמן ההריון

המחקר הנוכחי שניתח נתונים על 20 מיליון תינוקות בארה"ב ממידע שנאסף על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מצא כי לא רק שהסיכון למוות בעריסה מוכפל בסיגריה אחת ליום, אלא שהוא עולה ב-0.07 נוספים עבור כל סיגריה נוספת שהאישה ההרה מעשנת. לטענת החוקרים היה ניתן למנוע 800 מקרי מוות של מוות בעריסה בכל שנה מתוך 3,700 מקרים, אילו נשים הרות לא היו מעשנות. המחקר גם מצא כי נשים שעישנו טרם כניסתן להריון, גם אם הפסיקו בשליש הראשון, העלו את הסיכון של ילדיהם למוות בעריסה.

תינוק ישן. ShutterStock
לא רק תנוחת השינה חשובה. תינוק ישן על הבטן/ShutterStock

"בדומה לקמפיינים ציבוריים שהדגישו להורים את חשיבות תנוחת השינה של התינוק, מה שהוביל לירידה של 50 אחוזים בשיעור מקרי מוות בעריסה, אנו מקווים כי הייעוץ לנשים בנוגע לסיכון שבעישון טרם, ובזמן ההריון, יוביל לירידה במספר מקרי המוות הטרגיים האלה", אמרה מחברת המחקר ד"ר טטיאנה אנדרסון. המחקר הוא הראשון מסוגו שנערך בשיתוף פעולה בין המכון לחקר ילדים בסיאטל וחברת מייקרוסופט, כשאר אחד המשתתפים איבד את בנו בעקבות מוות בעריסה בשנת 2003.

ויש גם חדשות מעט מעודדות: המחקר מצא כי נשים שהפחיתו את כמות העישון בשליש השלישי, הורידו את הסיכון למוות בעריסה ב-12 אחוזים ואלה שהפסיקו בכלל, הורידו את הסיכון ב-23 אחוזים. חשוב לציין שמקרי מוות בעריסה לא מתרחשים רק בשל עישון וקיימים גורמים נוספים כמו תנוחת השינה, חימום יתר של התינוק, שינה במיטת ההורים, משקל לידה נמוך ועוד גורמים שלא כולם ידועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully