וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: כך נראה עובר שאמו מעשנת

24.3.2015 / 8:58

חוקרים מצאו כי עוברים של אימהות מעשנות נוטים לגעת הרבה יותר בפניהם מאשר עוברים לאימהות לא מעשנות. המסקנה היא שהעישון גורם לפגיעה התפתחותית כבר ברחם. למקרה שחיפשתן עוד סיבה לא לעשן בהיריון

אולטרה סאונד של עובר שאימו מעשנת. youtube, צילום מסך
למעלה - עוברים לאימהות מעשנות, למטה - עוברים לאמהות לא מעשנות/צילום מסך, youtube

כל אישה הרה, וגם אלה שלא, יודעת שאסור לעשן בתקופת ההיריון. עבור הנשים שמתקשות להיגמל למרות הסיכונים, מחקר חדש מציג תמונה ברורה ומטרידה של השפעות העישון על העובר ברחם. חוקרים מאוניברסיטאות דורהאם ולנקסטר מצאו כי ההשפעות המזיקות של עישון במהלך ההיריון עלולות לבוא לידי ביטוי בתנועות של התינוקות שטרם נולדו, מה שמוכיח שעישון מזיק להתפתחות העוברים ברחם.

בהתבוננות באולטרסאונד שנותן תמונה של ארבעה ממדים, מצאו החוקרים כי עוברים שהאימהות שלהם עישנו במהלך ההיריון הראו שיעור גבוה יותר באופן משמעותי של תנועות פה, ביחס לעוברים שהאימהות שלהם לא עישנו. החוקרים גם מצאו שעוברים לאמהות מעשנות סוככו עם ידיהם על פניהם, יותר מאשר עוברים של אמהות לא מעשנות.

החוקרים הציעו כי הסיבה לכך יכולה להיות שמערכת העצבים המרכזית של העובר, ששולטת בתנועות בכלל ובתנועות הפנים בפרט, לא התפתחה באותו קצב ובדיוק באותה צורה כמו בעוברים של אימהות שלא עישנו במהלך הריון. מחקרים קודמים דיווחו על עיכוב ביכולות עיבוד הדיבור בתינוקות שנחשפו לעישון במהלך היריון, כך על פי החוקרים.

החוקרים, שמחקרם התפרסם בכתב העת Acta Paediatrica, בחנו 80 סריקות אולטרסאונד בארבעה ממדים של 20 עוברים, על מנת להעריך תנועות פה ומגע עדינות. הסריקות נלקחו בארבעה מרווחי זמן שונים בין שבועות 24 ו-36 של ההיריון. ארבעה מהעוברים היו שייכים לאימהות שעישנו בממוצע 14 סיגריות ביום, ואילו 16 העוברים הנותרים היו שייכים לאימהות לא מעשנות. כל העוברים נולדו בריאים.

עוד באותו נושא

מחקר: גם עישון פאסיבי מסוכן לעובר

לכתבה המלאה

גם מתח ודיכאון משפיעים

אך לא רק לעישון היה השפעה על תנועת העוברים, ובשיתוף עם מחקרים אחרים, החוקרים מצאו כי גם למתח ולדיכאון אימהי יש השפעה משמעותית על תנועות העוברים, למרות שהיא מתבטאת בצורה פחות משמעותית. "הממצאים שלנו מסכימים עם מחקרים אחרים שללחץ ולדיכאון השפעה משמעותית על תנועות עוברים", אמרה המחברת הראשית, ד"ר נדיה רייסלנד, מהמחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת דורהאם. "מצד שני, תוצאות אלו מצביעות על העובדה שלחשיפה לניקוטין כשלעצמו השפעה על התפתחות העובר, מעבר להשפעות של מתח ודיכאון."

החוקרים הדגישו כי המחקר שלהם היה מחקר פיילוט וכי היו צורך במחקרים גדולים יותר כדי לאשר ועוד להבין את הקשר בין עישון של האם, מתח, דיכאון והתפתחות העובר. הם הוסיפו כי מחקרים עתידיים צריכים גם לקחת בחשבון את התנהגויות העישון של אבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully