וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון בהיריון מעלה מאוד את הסיכון לחלות בתסמונת טורט

21.6.2017 / 14:45

חוקרים בחנו יותר מ-70 אלף מקרים והגיעו למסקנה המטרידה כי נשים שמעשנות 10 סיגריות ויותר ליום מעלות את הסיכון של ילדיהן לסבול מטורט ומטיקים ב-66 אחוזים

עישון בהריון. ShutterStock
תפסיקו לעשן/ShutterStock

לא מעט דובר על ההשלכות הבריאותיות, הפיזיות והמנטליות של נשים המעשנות בזמן ההיריון על התפתחות העובר שלהן. כעת, במסגרת מחקר חדש ומקיף שפורסם בגיליון ספטמבר של כתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, טוענים חוקרים אמריקאים ודנים כי נשים המעשנות במהלך ההיריון מעלות באופן משמעותי את הסיכון של ילדיהן ללקות בתסמונת טורט, או בהפרעות "טיקים" אחרות.

מדובר בשיתוף פעולה בין קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה אייקן שבבית החולים מאונט סיני בניו יורק וחוקרים מאוניברסיטה ארהוס שבדנמרק. החוקרים השתמשו בנתונים רשמיים שנאספו בדנמרק על 73,073 מקרי היריון ולאורך זמן עד שהילדים הגיעו לגיל 13, וניסו לבחון את הקשר בין עישון בזמן היריון לתסמונת טורט ול'טיקים' שמקורם, לדעת החוקרים, בהפרעה טורדנית כפייתית בקרב ילדים.

עוד בנושא:
כך תפסיקו לעשן, גם אם אתם לא רוצים
העישון הרבה יותר מסוכן לבריאות שלכם ממה שאתם חושבים
מחקר: גם עישון פאסיבי מסוכן לעובר

החוקרים נטרלו השפעות אפשריות של גורמים נוספים כמו צריכת אלכוהול וסמים בקרב האמהות, משקל האם בזמן ההיריון והילד בעת הלידה וכן הלאה, ונעזרו במידע פסיכולוגי מקיף הכלול בתיקים הרפואיים הרשמיים של החולים.

הם מצאו כי נשים שעישנו 10 סיגריות או יותר ליום, ונחשבו המעשנות הכבדות בחבורה, העלו את הסיכון של ילדיהן לסבול מטורט ב-66 אחוזים יותר מחברותיהן שלא עישנו בזמן ההיריון. כמו כן, הם מצאו כי הסיכון לפתח הפרעות טיקים כרוניות גדל פי שניים עד שלושה בעקבות עישון האם במהלך ההיריון אם היא סובלת גם הפרעות פסיכיאטריות או הפרעות קשב וריכוז.

בדלי סיגריות. ShutterStock
סיכון קשה יותר כאשר האמא סובלת מהפרעות קשב/ShutterStock

תסמונת טורט היא הפרעה נוירולוגית שמתפתחת בילדות או בתקופת ההתבגרות. היא מתבטאת בטיקים מוטוריים וקוליים. הטיקים המוטוריים כוללים, בין היתר, מצמוץ, תנועות לסת, צוואר, כתף או גפיים, וטיקים קוליים כמו קולות כחכוח ונהימות.

"חשוב לזהות סיבות סביבתיות להפרעות טיקים כרוניות מאחר ואם אנו יודעים את גורמי הסיכון, נוכל לתכנן אסטרטגיות יותר יעילות למניעתן", אמרה פרופ' דורותי גרייס מבית הספר אייקן. "השלב הבא הוא להבין את האופן שבו גורמים סביבתיים משפיעים על הסיכון לפתח אותם, וזה יפתח לנו צוהר למנגנונים הביולוגיים שבבסיס המצבים האלה, וככל שנלמד יותר על הנתיבים הנוירו-ביולוגיים שפועלים במצבים האלה, נהיה מסוגלים להציע טיפולים יותר ממוקדים", אמרה. היא הוסיפה כי מחקרים נוספים נדרשים כדי לבדוק את השינויים המתחוללים במוח העובר והקשר שלהם לחשיפה לניקוטין בזמן ההיריון.

ד"ר נועה בן-ארויה מילשטיין, מומחית בפסיכיאטריה של הילד ומנהלת המרפאה הנוירופסיכיאטרית להפרעות טיקים ותסמונת טורט במרכז שניידר לרפואת ילדים, מסבירה כי ייחודו של המחקר גם בהיקפו, בהינתן הגישה הנרחבת למרשם האוכלוסין של דנמרק, וגם בעקבות הקשר החזק שנמצא בין עישון כבד להתפתחות הפרעות טיקים כגון טורט ואחרות, לאחר בידוד גורמים אחרים.

עוד באותו נושא

תיעוד נדיר: כך נראה עובר שאמו מעשנת

לכתבה המלאה

קשר מובהק סטטיסטית

"כבר דובר בעבר על הקשר האפשרי בין עישון והפרעות טיקים ואחרות, אבל לא ממש הסבירו איך זה קורה. יכולים להיות מספר הסברים לקשר בין עישון לטיקים, יתכן והאמהות הן בעצמן בעלות נטייה גנטית לטיקים או לבעיות אחרות או שיש גורמים סביבתיים אחרים מתווכים", אמרה לוואלה! בריאות.
"החוקרים במחקר בודדו גורמים שעשויים להשפיע, בין השאר הם מדברים על מצב סוציואקונומי, עישון בקרב האבות, שתיית אלכוהול, צריכת חשיש ועוד דברים, ולאחר שנטרלו את כל אלה נותר קשר מובהק סטטיסטית בין עישון במהלך ההיריון להפרעות האלה", הסבירה.

חשוב לציין כי העלייה המשמעותית בסיכון לפתח תסמונת טורט והפרעות טיקים ואחרות הייתה הכי מובהקת אצל נשים שעישנו עשר סיגריות ביום ומעלה, וככל שמספר הסיגריות ביום פחתו כך גם פחתה מובהקות הקשר במחקר.

אז כיצד בעצם פועל הניקוטין שצרכה האם ומשפיע על הילד?

"פעילות המוח מתווכת על ידי חומרים שמכונים נוירו-טרנסמיטורים ולניקוטין, שהוא חומר כימי, יש השפעה עליהם. הוא יכול להשפיע על ההתפתחות של הבשלת המוח אצל העובר, יכול להיות שהוא משפיע על פעילותם של תאי העצב או מבנים מוחיים שקשורים ומשפיעים על טיקים – הכל כעת בגדר השערות. יודעים שניקוטין משפיע אך לא איך", מסבירה ד"ר בן-ארויה מילשטיין.

"ניקוטין שהוא נוירוטרנסמיטור בעצמו משפיע על שחרור חומרים אחרים כמו דופמין, אשר עשוי להיות קשור בהיווצרות טיקים. אפשרות נוספת היא שהוא משפיע דרך שינויים במערכת החיסון". עם זאת, הדגישה ד"ר בן ארויה מילשטיין כי "צריך לזכור שהפרעות טיקים הן הפרעות בעלות גורמים רבים - גנטיים וסביבתיים, כך שגורם אחד כמו עישון בהריון אינו מספיק ככל הנראה להביא להופעת ההפרעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully