וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תפסיקו לעשן, גם אם אתם לא רוצים

28.5.2015 / 12:42

על אף ההשלכות הבריאותיות, גמילה מהרגל מגונה כמו עישון היא לא עסק פשוט, וכמו כל דבר גם היא לוקחת זמן. מחקר חדש גילה איך אפשר לגרום ליותר אנשים להפסיק

אילוסטרציה. Jozef Sedmak, ShutterStock
הגיע הזמן להפסיק/ShutterStock, Jozef Sedmak

מי שניסה להיגמל בעבר מעישון יודע כמה זה לא פשוט להתנתק מההרגל המגונה הכי מסוכן לבריאות שלכם. מחקר חדש שפורסם בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאי מציע תקווה קטנה וטוען כי בניגוד להנחה הרווחת, טיפול תרופתי לגמילה מעישון יכול לסייע גם למעשנים שלא מוכנים להפסיק לעשן מיידית.

לאורך השנים, רופאים נהגו לתת למעשנים מרשם לטיפול תרופתי לגמילה מעישון רק לאחר שהמעשנים הכריזו על המועד המדויק שבו הם מפסיקים לעשן. ההיגיון לכך היה פשוט: כל עוד המעשן לא מראה כוונה רצינית וממשית להפסיק לעשן, אין טעם לתת לו תרופה לגמילה מעישון. גישה זו נתמכה לא רק על ידי ניירות עמדה שהמליצו לרופאים לפעול באופן זה, אלא גם על ידי חלק מביטוחי הבריאות בעולם הדורשים שמעשן יצהיר על היום בו יפסיק לעשן אם הוא מעוניין שהביטוח ישלם לו עבור התרופה לגמילה מעישון.

סיגריות. ShutterStock
יותר מעשנים יוכלו לקבל טיפול/ShutterStock

מחקר אמריקאי-בריטי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאי (JAMA) מעלה ממצאים מפתיעים. לפי המחקר, טיפול תרופתי לגמילה מעישון יכול להיות אפקטיבי גם עבור מעשנים שמעוניינים להפסיק לעשן בסופו של דבר אבל לא מוכנים להפסיק לעשן לחלוטין מיידית.

במחקר השתתפו כ-1,500 איש מרחבי העולם שהעידו כי הם לא מוכנים להפסיק לעשן מיידית אבל כן רוצים לעשן פחות ולהפסיק לעשן תוך שלושה חודשים. מחצית מהנבדקים קיבלו את התרופה לגמילה מעישון צ'מפיקס פעמיים ביום למשך ששה חודשים ואילו הקבוצה השנייה קיבלה תרופת פלצבו. קרוב לשליש מהנבדקים שקיבלו את התרופה הפסיקו לעשן תוך שישה חודשים בהשוואה ל-6% בלבד מקרב הנבדקים שקיבלו תרופת פלצבו.

עוד באותו נושא

דו"ח: כמה אנשים מעשנים יש בעולם?

לכתבה המלאה

כדאי לנסות ולהפסיק באופן מדורג

לדברי פרופסור ג'ון אברט מהמרכז הרפואי מאיו קליניק שבמיניסוטה, מדובר בשינוי פרדיגמה. "במקום לתת את הטיפול התרופתי רק למטופלים שקבעו מועד להפסקת עישון, ניתן פוטנציאלית לתת את הטיפול לכל מעשן. המחקר פותח את הדלת בפני אוכלוסיה רחבה יותר של מעשנים שיוכלו לקבל טיפול", אמר. לטענת החוקרים, מחקרי עבר הראו שניסיונות להפסיק לעשן בהדרגה ולאורך זמן הם דרך טובה לשנות הרגלים שליוו אותנו לאורך השנים.

גם ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה ולרפואה טבעית ויועץ לגמילה מעישון, סובר כי בחלק מהמקרים יש מקום לגמילה הדרגתית. "אם עד כה התרגלנו לפרוטוקול טיפולי יותר נוקשה של הפסקת עישון ביום ה-10- 14 לנטילת התרופה, המחקר הנוכחי מראה שכנראה בשיטה הזו מתפספסת אוכלוסיית מעשנים שזקוקים ליותר גמישות מבחינת מרווח הזמן שבין יום עזיבת העישון לבין יום תחילת הטיפול התרופתי", אמר ד"ר ויינפאס. לדבריו, "יש אנשים שנדרשים להם חודשים ולא שבוע וחצי כדי להיגמל. זה יצריך מגומלי העישון להגמיש את הפרוטוקול ולהתאימו לכל מעשן בצורה אינדיבידואלית לאחר תשאול והבנת אופי התמכרותו של המעשן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully