וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סיבות שהיתושים עוקצים דווקא אתכם

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 10:26

הקיץ הנוכחי חם מבעבר וזה אומר כמויות של זיעה ולחות. זה גם אומר הרבה מאוד יתושים. אז למה הם עוקצים דווקא אתכם ולא אחרים? הנה 5 סיבות

יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
זה לא יתוש, זו יתושה/ShutterStock, AlessandroZocc

לא משנה באיזה איזור אתם מתגוררים בארץ, הקיץ הנוכחי, גל החום והטמרפטורות הגבוהות מביאים עמם זיעה מתמדת, לחות מהגיהינום, וכן - גם יתושים שיכולים להוציא אותנו מדעתנו. לא רבים יודעים, אבל היתושים הזכרים מתקיימים מצוף בלבד, בעוד הנקבות זקוקות לדם לתהליך ייצור הביצים. היתושות הן לא סתם מטרד ועל פי ההערכות, כ-3 מיליון בני אדם מתים מדי שנה כתוצאה ממחלות זיהומיות שהן העבירו להם. לכן, אולי מוזר לחשוב על זה, אבל נקבת היתוש נחשבת לאחת מהחיות המסוכנות ביותר לאדם.

למרות זאת, היתושות שמוציאות אתכם מדעתכם בשעות הלילה ככל הנראה לא יעבירו לכם מחלות זיהומיות, שכן אנחנו חיים באזור נקי ממחלות כמו מלריה או קדחת הדנגי, שיכולות לעבור בעקיצה. עם זאת, הן בהחלט מהוות מטרד של ממש, בעיקר בשעות הלילה.

ב-2015 חוקרים אמריקאים מצאו כי יתושות בוחרות את הקורבנות שלהן בקפידה, תוך שימוש בשלושה חושים - ריח, ראייה וחום. אז למה הן בוחרות דווקא אתכם? יש לכך המון סיבות, שעל חלקן אתם יכולים להשפיע וחלק נגזרו עליכם. אלו הבולטות שבהן:

חם לכם

גבר מזיע. ShutterStock
זיעה ולחות מושכים את היתושות. גבר מזיע/ShutterStock

כן, יש סיבה מאוד טובה לכך שיתושים חולשים על הבתים שלנו דווקא בעונה החמה והמעיקה ביותר, וזו לא תוכנית על של העולם כדי לשבור לנו את הרוח. כאן המשוואה די פשוטה - כשאנחנו מזיעים, אנחנו מפרישים חומצה לקטית, חומצת שתן, אמוניה ותרכובות נוספות. הריח של שלל התענוגות האלו מושך את היתושות ממש כמו ההשפעה של ריח הפופקורן עלינו.

פעילות גופנית הגורמת לנו להזיע מגבירה את הצטברות חומצות החלב המושכות את היתושות. לכן, כדאי להימנע מפעילות גופנית מאומצת לפני שהולכים לישון, ולכוון את המזגן לטמפרטורה נמוכה ונעימה שתאפשר לכם לעבור את הלילה ללא גירודים.

אתם שותים אלכוהול

גיף בירה. Giphy
מי לא אוהב אלכוהול? כוס בירה/Giphy

מסתבר שנקבות היתוש אוהבות אלכוהול טוב, וממש כמוכם, יש להן טעם די פשוט. במחקר אחד שנערך ב-2002 על ידי חוקרים יפניים נמצא כי נקבות היתוש נמשכו יותר לנבדקים ששתו בירה לפני הניסוי.

החוקרים הניחו כי הסיבה לכך טמונה בגידול באתנול בזיעה - תרכובת כימית המצויה במשקה האהוב, ובהעלאת טמפרטורת הגוף כתוצאה מהאלכוהול. עם זאת, אף אחד עוד לא הצליח להניח את האצבע על הסיבה המדויקת שבגללה חברותינו המזמזמות מעדיפות בירה

יש לכם את סוג הדם הזה

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
יש סוג דם שהן אוהבות במיוחד. בדיקת דם/ShutterStock

הנה סעיף שאין לכם הרבה מה לעשות לגביו, אבל לפחות יעזור לכם להבין את מקור הבעיה. מסתבר שבנוסף להעדפה של המעופפות לבירה איכותית, הן גם אוהבות סוג דם מאוד ספציפי. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medical Entomology מצא כי יתושות נמשכות לאנשים עם סוג דם O, פי 2 יותר מלאנשים עם סוג דם A. סוג דם B נמצא במקום טוב באמצע, ולא ברור מה מצבם של אנשים עם סוג דם AB.

עוד נתון מעניין הוא ש-85 אחוזים מאיתנו מפרישים חומר שמאפשר ליתושים לזהות מהו סוג הדם שלנו. המחקר הראה כי היתושים יעדיפו אנשים אלו - ללא קשר לסוג הדם שלהם.

הלבוש שלכם מוצא חן בעיניהם

בגדים לבנים תלויים על חבל כביסה. ShutterStock
הקיץ הזה תלבשו לבן. בגדים לבנים מייבשים בשמש/ShutterStock

ממש כמונו, גם יתושות "אוכלות עם העיניים", וגם הצורה שבה ה"טרף" שלהם נראה משפיעה במידה רבה על הבחירה שלו. אם אתם רוצים להפוך את עצמכם לטרף פחות מושך עבורן, נסו ללבוש צבעים בהירים יותר. צבעים כהים כמו שחור ואדום, הופכים אתכם לבולטים יותר, וקלים יותר לזיהוי עבורן. מעבירים לילה בטבע? כדאי שתצטיידו בהרבה בגדים בהירים שלא ימשכו אליכם את המעופפים הידועים לשמצה.

העור שלכם מושך

כאבי ברכיים. ShutterStock
אוהבים מאוד את איזור הברכיים. אישה מחזיקה בברך/ShutterStock

מחקר מצא כי אחד הדברים שמושכים את נקבת היתוש יותר מכל הוא מאזן החיידקים החיים לכם על העור. כמה מחקרים הראו כי סוגי החיידקים שבעור שלנו משחקים תפקיד חשוב בבחירתנו כקורבן. במחקר אחד נמצא כי לאו דווקא אנשים שיש להם יותר חיידקים על הפנים זוכים ליותר עקיצות, אלא כאלו שהחיידקים שחיים עליהם יותר מגוונים והטרוגניים. זה מסביר גם למה יתושים מסוימים נמשכים יותר לקרסוליים ולרגליים - המהווים קרקע פורייה מאוד לזיהומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully